Blogger betekenis: laten we het over blogger hebben

Betekenis blogger

Blogger. Het is een woord met een meerdere betekenissen! Zo heb je het woord blogger als omschrijving van een persoon die een blog heeft en daar posts op plaatst. Maar je hebt ook Blogger, het platform van Google.

1. Blogger betekenis: als platform

Laten we beginnen met de betekenis van blogger als de naam van het populaire blogplatform Blogger. Op blogger.com kun je gratis, snel en heel gemakkelijk een blog beginnen. Blogger is bovendien van Google, wat ik toch ook een pluspunt vind. Wat je verder ook vindt van Google, het is een machtige zoekmachine. Ooit heette Blogger overigens Blogspot. Dat zie je nog terug in de domeinnaam: blogspot.com. Blogspot werd ontwikkeld door Pyra Labs in 1999. In 2003 nam Google het blog platform over.

Veel vooroordelen over het Blogger platform

Blogger als platform vind ik nog steeds één van de fijnste manieren om een blog te beginnen. Maar er zijn veel vooroordelen over het Blogger platform helaas. Zo roepen veel mensen dat je op Blogger niet de eigenaar bent van je content, dat je er geen geld mee kunt verdienen en dat je dus beter kunt overstappen naar WordPress.org. Maar die stereotypes zijn onterecht. Ik ken vele succesvolle Blogger bloggers!

betekenis blogger

2. Blogger betekenis: als persoon die blogt

En dan nu naar de term blogger als persoon. Iemand die blogt, is een blogger : ) Zo simpel is het feitelijk. Maar laten we eens kijken wat Wikipedia erover zegt. Wikipedia geeft de volgende definitie:

‘Iemand die een weblog bijhoudt.’

Een weblog, ook wel blog genoemd, is in principe een soort online dagboek. Een persoonlijke website waar een blogger zijn belevenissen en gedachten deelt. Maar inmiddels zijn er allerlei soorten blogs, en de meeste zijn anno 2019 géén online dagboeken. Zo heb je speciale nieuws blogs, en ook beauty blogs lijken niet op dagboeken. Tegenwoordig heb je zelfs groepsblogs, waar verschillende mensen posts voor schrijven.

Kenmerkend voor een blog is dat de nieuwste posts bovenaan staan, en dat de oudere onderaan staan. Zelfs met de magazine-achtige opmaak van blogs, is dit kenmerk nog wel intact. Een ruwe schatting is dat er ruim 500 miljoen blogs op de wereld zijn. Een blogger kan meerdere blogs hebben, maar ik denk dat het veilig is om te zeggen dat er dus rond 500 miljoen bloggers zijn.

Soorten bloggers

Er zijn diverse types bloggers. Bijvoorbeeld:

  • De hobby blogger: blogt om te vertellen over zijn of haar hobby.
  • De professionele blogger: verdient geld met zijn of haar blog.
  • De anonieme blogger: blogger die blogposts schrijft, maar erop let om zijn of haar identiteit niet prijs te geven.
  • De mamablogger. De mamablogger is een recent nieuw fenomeen, en erg populair onder marketeers. Mamabloggers hebben meestal nog jonge kinderen, en bloggen over hun leven als moeder.
  • De niche blogger: blogt over 1 specifiek onderwerp, en is daar een expert in.
  • De Sorry-dat-ik-zo-lang-niets-heb-laten-horen-blogger. Schrijft zo nu en dan een post met excuses voor de lange blog stilte.
  • De Challenge blogger: dit type blogger gaat een challenge doen, en blogt hierover. Bijvoorbeeld een jaar lang geen geld uitgeven.
  • De beauty blogger: sommige beauty bloggers schoppen het zelfs tot bekende Nederlander zoals Cynthia Schultz.

En zo zijn er natuurlijk nog veel meer. Bloggers heb je in alle soorten en maten, in alle lagen van de bevolking. Feitelijk kan iedereen die een computer heeft met een internetverbinding blogger worden! En zeker als je blogt op het gratis Blogger platform kun je denken: Waarom niet?! Bloggen is leuk om te doen, en het is nog gratis ook.

3. Betekenis van een blogger

Last but not least kunnen we het ook nog hebben over de betekenis van een blogger. Niet voor niets worden bloggers tegenwoordig ook wel influencers genoemd, wat ik overigens een vreselijke term vind. Bloggers kunnen hun bezoekers inspireren, herkenning bieden en soms zelfs voelen als een soort vriend of vriendin.

Als je een blog regelmatig bezoekt dan leer je de blogger kennen. Je krijgt een bepaald gevoel bij die persoon. Een mooi voorbeeld van zo’n blogger vind ik Gerlinde die met haar gezin emigreerde naar Noorwegen. Zij is een type blogger waarvan ik regelmatig denk: ‘Wat zou Gerlinde daarvan vinden?’ en dan bezoek ik haar blog om te kijken.

N.B. Je ziet soms zelfs dat mensen elkaar leren kennen via een blog en vervolgens in real life afspreken. Dit soort ontmoetingen lijkt altijd positief uit te pakken. Dus blijkbaar klopt de indruk die mensen van elkaar krijgen via een blog aardig.

Voorbeelden van bekende Nederlandse bloggers

Merel Roze staat bekend als één van de eerste echte bloggers met haar blog merelroze.com. Het leverde haar zelfs een boek deal op. Ook heel bekend onder beautybloggers is Cynthia van cynthia.nl. Verder kan ik eigenlijk niet echt veel bekende blogs noemen. Ik geloof dat die vaak toch in de beauty niche zitten, en daar heb ik niet veel mee.

Samenvattend

In deze post las je over de betekenis van het woord blogger. Kort samengevat kan dit een persoon met een blog zijn, of het gaat over het Blogger platform van Google. Een derde interpretatie is de betekenis die een persoon als blogger voor anderen kan hebben.

One Response to Blogger betekenis: laten we het over blogger hebben

  1. Zelf blog ik op wordpress.com en op blogspot. Blogger gebruik ik daar niet als naam voor, ik vind dat onnodig verwarrend. Beide hebben voor en nadelen. Vooral de recapcha vond ik een vreselijk nadeel. Valt bij mij onder pesten van reageerders. Voor m’n browser is tegenwoordig een speciale update, waardoor ik niet meer tig keer de recapcha krijg en soms ook helemaal niet. Voordeel van blogspot is dat er geen reclames op zitten. Zelf onderdruk ik die overal, ik zie ze dus ook niet bij wordpress.com.

    Zelf noem ik me een hobbyblogger en dat houdt voor mij niet in dat ik over een hobby blog, maar dat bloggen voor mij een hobby is. Ik wil er dan ook niet aan verdienen.

    Als bekende bloggers zag ik vooral Wim de Bie met Bieslog. Is helaas vrijwel niet meer actief.

    Bloggen op een eigen domein is prima, maar waarom hoor je nooit iemand over facebooken of twitteren op een eigen domein?

    Dat influencegedoe kan me ook gestolen worden. Natuurlijk is het leuk om wat invloed te hebben. Maar ale het een commercieel doel opzich wordt, dan ben ik er snel klaar mee. Dat is gewoon reclame en daarmee onbetrouwbaar. Reclame heeft veel ellende veroorzaakt, denk maar aan roken.

Leave a reply