Tips en tutorials voor beginnende en gevorderde bloggers

Uh-oh! Moet je wat met dat mailtje van Google?

Grote kans dat jij afgelopen week ook dit mailtje in je mailbox kreeg:

[Important Reminder] Review your data retention settings before they take effect on May 25, 2018

Dear Google Analytics Customer,

We recently sent an email introducing new data retention controls that allow you to manage how long your user and event data are stored by Google Analytics. We would like to remind you that the new data retention settings will soon take effect – on May 25, 2018.

Etc.

Mailtje van Google: wat moet je er mee?

Zo’n mailtje vind ik altijd tegelijkertijd dodelijk saai als stressvol. Want wat moet je ermee? Is het belangrijk? Gaat je blog er aan als je iets niet doet? Of gooit Google je uit de zoekresultaten als je geen actie onderneemt?! Ben je strafbaar als je het niet doet, omdat je dan niet voldoet aan de AVG?! Kun je in de gevangenis belanden?!

avg
Vreest niet! Dit kan NIET gebeuren.

Voor de meeste van ons is er goed nieuws!

Je hoeft hoogstwaarschijnlijk niets te doen met het mailtje van Google!

Phew. Wat een opluchting : )

Review your data retention settings: waar gáát het over?

Google vraagt je om te kijken of je het eens bent met de settings op je Google Analytics dashboard als het gaat om hoe lang Google gegevens bewaart. Het gaat om de gegevens die verzameld zijn met Google Analytics. Google zet die vanaf 25 mei standaard op 26 maanden. Je kunt dit aanpassen naar 14, 38 en 50 maanden, of zelfs aanvinken dat de gegevens altijd bewaard moeten blijven. Maar dat laatste zou ik zeker niet doen gezien de AVG.

Wanneer moet je wel wat doen met het mailtje van Google?

Je hoeft alleen actie te ondernemen als je ‘user’ en ‘event’ data verzamelde. Dit zijn ‘advanced features’. Als je niet weet of je die gebruikt, dan heb je ze waarschijnlijk niet. In dat geval hoef je dus niets te doen en kun je de standaard instelling van 26 maanden die Google zelf geeft laten staan.

Dit zeggen ze bij Google zelf:

‘Keep in mind that standard aggregated Google Analytics reporting is not affected. The user and event data managed by this setting is needed only when you use certain advanced features like applying custom segments to reports or creating unusual custom reports.’

Hoe kun je de data retention settings aanpassen?

Stel nou dat je toch denkt: ‘Ik heb gewoon ontzettende zin om mijn settings te gaan bekijken en aan te passen, maar hoe?’ Hieronder leg ik uit hoe je dit doet.

  1. Ga naar google.com/analytics
  2. Kies het blog waarvan je de settings wilt bekijken
  3. Linksonderaan de pagina zie je een lampje en een wieltje: 
  4. Klik op het wieltje ‘beheerder’.
  5. Nu verschijnt een pagina met 3 kolommen. Wij gaan naar de middelste kolom en klikken op ‘Trackinginfo’. Dan openen zich een aantal opties, en wij kiezen: Gegevensbehoud.
  6. Kies de instellingen die jij wenst, of laat het gewoon zoals het is:

 

Samenvattend

Werd jij de afgelopen week opgeschrikt door een mailtje van Google waarin ze je vroegen om je ‘data retention settings’ te controleren? Maak  je geen zorgen. Tenzij je bijvoorbeeld ‘custom segments’ of ‘unusal custom reports’ gebruikt kun je het bericht als kennisgeving aannemen, en hoef je niets te doen. Behalve als je zelf de settings graag wilt aanpassen.

Deze post reflecteert mijn persoonlijke gedachtes over het mailtje van Google. Ik ben geen jurist, en heb niet de pretentie dat ik juridisch advies kan geven. Deze post is gebaseerd op mijn eigen research over de Google Analytics Data Retention.

5 Responses to Uh-oh! Moet je wat met dat mailtje van Google?

  1. Ik had ‘m weggeklikt, nadat ik al eerder de settings strenger had gemaakt. Nu kijk ik bij mijn (van mijn nickname) activieteiten en zie dat Google me niet echt volgt. Dwz ze hebben 2 activiteiten opgeslagen, 1 in Januari en 1 op 12 feb, beide bij Youtube om daar even te reageren. Dat terwijl ik dagelijks Google gebruik en er ook eigen landkaartjes mee maak. Met dank aan Waterfox en uBlock.

Leave a reply