Je kunt een blog vergelijken met een menselijk lichaam. Het bestaat uit een hoofd (header), lichaam (body) en voeten (footer).
Wat is een blog footer?
De footer is dus het deel onderaan je blog. De footer wordt namelijk vaak verwaarloosd door bloggers. Het is het stiefkindje van de blog anatomie. En dat komt natuurlijk omdat hij helemaal onderaan staat.
De meeste bloggers richten zich op een flitsende header om de aandacht van bezoekers te vangen en vast te houden. En in de ‘body’ staan je posts. Die krijgen vanzelfsprekend ook veel aandacht. In de footer zetten bloggers dan de saaie dingen, zoals copyright.
Het belang van de footer!
Maar daar onderaan bungelt dus de Footer. Ik moet bekennen dat ik die zelf ook verwaarloosde. Tot ik het belang van de footer ontdekte. Bezoekers komen niet op een website en denken dan:
‘Laat ik de footer eens bekijken!’
De meeste bezoekers komen hem toevallig tegen. Bijvoorbeeld na het lezen van een post. Als een bezoeker onderaan een website of blog komt dan denkt hij in de regel:
‘Wat zal ik nu eens gaan doen?’
En dán komt de footer dus om de hoek kijken! In de footer zet je dingen die je wilt dat de bezoeker nu gaat doen: bijvoorbeeld een emailabonnement nemen op je blog! Of je Facebookpagina liken.
Hoe ziet een footer eruit?
Een footer kan één lange brede kolom zijn, of ‘widgetized’ zijn. Widgetized wil zeggen dat de footer in twee, drie of meer kolommen is verdeeld. Je hebt verschillende Blogger templates en WordPress themes waarbij de footer ‘widgetized’ is. Als je een wordpress.org blog hebt, dan zijn er uiteraard diverse plugins die je kunt gebruiken om je footer te widgetizen.
Ideeën voor de footer
Afhankelijk van je doel kun je de volgende elementen in je footer zetten
- Sociale media buttons: een subtiele herinnering aan je bezoekers om je te volgen, liken of te delen!
- Informatie over jou en je blog, met een link naar je ‘About’ pagina
- Email abonnement
- Facebook widget, zodat ze je makkelijk kunnen ‘liken’
- Je laatste tweets
- Privacy vermelding
Houd steeds je bezoeker in gedachten die zich afvraagt:
‘Wat zal ik nu doen?’
En biedt hem het antwoord dat jij prettig vindt.
Hoeveel items kun je maximaal in je blog footer zetten?
Let op: het is belangrijk dat je niet teveel informatie in een footer zet, want dan raken mensen overweldigd. Hoewel er geen harde regel is, is het belangrijk om de footer overzichtelijk en gebruiksvriendelijk te houden. Hier zijn een paar richtlijnen:
- Als je meerdere secties in je footer hebt, zoals navigatie, social media links, en een contactgedeelte, probeer dan per sectie maximaal 5 tot 7 items te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat de footer niet te druk wordt.
- Als je veel informatie wilt delen, gebruik dan meerdere kolommen (bijvoorbeeld 2 of 3 kolommen). Dit helpt om de informatie overzichtelijk te verdelen zonder dat het rommelig aanvoelt.
- Beperk het aantal lange tekstblokken in de footer. Korte en bondige links of iconen werken beter.
- Plaats alleen de belangrijkste en meest nuttige informatie in de footer, zoals essentiële navigatielinks, contactinformatie en social media.
Een goed ontworpen footer biedt voldoende informatie, maar blijft compact en functioneel.
N.B. Test de layout door te kijken hoe het op verschillende apparaten eruit ziet, vooral mobiel, waar footers snel te groot kunnen worden.
Samenvattend
De footer heeft eigenlijk twee functies voor je bezoekers: het kan een springplank zijn om bijvoorbeeld een abonnement op je blog te nemen. Maar het kan ook een snelle manier zijn om bijvoorbeeld je contactgegevens te vinden. Als ik op een website kom, en ik kan er kop noch staart aan ontdekken, dan scroll ik van narigheid vaak omlaag naar de footer in de hoop daar snel informatie te vinden. En meestal vind ik daar inderdaad een email adres en/of een link naar een About pagina.
Wat moet er minimaal in je footer?
Denk jij nu:
‘Help, ik moet mijn footer aanpassen!’
Dan vind je hier een overzicht van de 5 belangrijkste elementen van een blog footer:
- Copyright-vermelding: Vermeld het jaartal en jouw naam of de naam van je blog, bijvoorbeeld: © 2024 [Blognaam]. Alle rechten voorbehouden.
- Navigatielinks: Dit kunnen links zijn naar belangrijke pagina’s zoals Over ons, Contact, Privacybeleid, en Disclaimer.
- Social media links: Links naar jouw social media profielen (Instagram, Facebook, Twitter, etc.) zijn handig voor bezoekers om je op andere platforms te volgen.
- Privacybeleid/Disclaimer: Vooral als je gebruik maakt van Google AdSense of affiliate links, is een link naar je privacybeleid of disclaimer essentieel.
- Nieuwsbrief inschrijving (optioneel): Als je een nieuwsbrief hebt, kun je hier een inschrijfformulier of link naar de inschrijfpagina opnemen.
Blog footer voorbeelden
Hieronder de blog footer van Teunie van Eenvoudig Leven. Zij heeft het echt heel goed gedaan! Ze geeft zelfs haar adres:
Aaf van Zuinigaan heeft geen informatie in de footer van haar blog gezet. Er staat simpelweg de standaard vermelding van Blogspot van het gebruikte blogger template:
Heb jij net als Aaf een Blogspot blog, dan kun je eenvoudig informatie in je footer zetten. Ga naar blogger.com, kies Indeling/layout en dan kun je onderaan informatie in je footer zetten. Ik heb dit hieronder op mijn Blogspot oefenblog gedaan, waar ik het Thema Eenvoudig heb geïnstalleerd:
Tip
Op Canva vind je prachtige kant en klare footers!
Hoe ziet jouw blog footer eruit?
Dag Bloggelientje,
Bij ‘toeval’ (bestaat niet toch?) ben ik op drie van jouw blogs terechtgekomen. Alleen maar omdat ik mijzelf afvroeg of ik beter koffiemelk of gekookte melk in mijn koffie kan gebruiken!? De opzet van je blogs spreekt mij aan. De onderlinge band geeft meer mogelijkheden naar mijn idee. Zelf ben ik zeer geïnteresseerd in alles wat met het website bouwen (op WP-gebied) en bloggen (zowel Blogger, als WP) te maken heeft. Je tips over de Footer kan ik goed gebruiken op mijn Verhalenkast Blog.(http://verhalenkast.wordpress.com/) Ik schrok er eerlijk gezegd van hoe onnozel ik die behandeld heb. Terwijl ik op onze nieuwe website (under construction) van ons bedrijf ik wel erg veel aandacht aan de Footer heb besteed. Mal. Heb jij wellicht ook een keer informatie over RSS? Dat is een onderwerp waar ik niet wijs uit kan worden. Ik blijf je in ieder geval graag volgen! Groeten Dyana
Fijn dat ik je heb kunnen helpen Dyana! Ik zal het onderwerp RSS op de agenda zetten. Grappig hoe je op mijn blogs terecht kwam!
Zeker een aparte omweg! Maar je bent dus goed te vinden ;-) Dank je wel voor het toevoegen.
Voor mij hoeft een footer niet. Ik heb net zo lief helemaal rechts in het menu de optie Over (of About, of Info of Contact) waar je de gegevens kan vinden. Laatst wilde ik naar een footer voor contactgegevens, maar bij die website lukte dat niet. Door het zogenaamde ‘eindeloze’ thema werd er steeds oudere berichten geladen en schoof de footer weer uit beeld. In zo’n geval is zeker de menu-optie handiger.
Maar bij blogger? Wie kijk er dan naar de onderkant van je blog? Meer de zijkant toch?