Hosting en de horror van Siteground

Hosting

Ergens in maart  van dit jaar dacht ik dat het een goed idee was om van hosting te veranderen voor mijn blog Huisvlijt. Ik kreeg namelijk telkens alarmerende berichtjes dat de ‘disk space’ vol zat en Keurigonline gaf me telkens cryptische antwoorden en toonde zich weinig behulpzaam.

Dus wat doe je dan?

Dan ga je op zoek naar andere, betere hosting. Bij zoiets ga je niet over één nacht ijs, want de verkeerde keuze kan veel problemen geven en slecht zijn voor je blog. Na een heleboel research koos ik voor Siteground. En dat was het begin van een afschuwelijke periode met veel stress.

Dit is het verhaal van mijn bijzonder onprettige ervaring met Siteground.

N.B. Nu zullen er ongetwijfeld mensen opspringen en roepen: ‘Maar ik heb ook Siteground, en ik vind ze geweldig! Hun support is uitmuntend en ik heb noooooit problemen met ze.’ Tegen hen zou ik willen zeggen: ‘Top! Houden zo.’ Maar het was helaas niet mijn ervaring.

Terug naar de tekentafel: waarvoor heb je überhaupt een host nodig als blogger?

Stel je wilt een blog beginnen. Je hebt thuis een computer staan, je hebt internet en je hebt er zin in.Je opent een Word bestand en schrijft daar een prachtig artikel in. Je eerste blogpost is af! Hoera. Maar hoe deel je dit nu met de wereld? Zo komen we bij het nut van een zogenoemde host.

Als blogger heb je hosting nodig om je blog te kunnen delen met de wereld.

Hosting is eigenlijk een verhuurder met een computer die dag en nacht is aangesloten op internet. Jij huurt daar een stukje ruimte op voor je blog. En je host zorgt er vervolgens voor dat je blog online zichtbaar is. Hieronder een filmpje waarin hosting nog eens wordt uitgelegd:

Blogspot bloggers hebben gratis hosting van Google

Blogger bloggers maken gebruik van de gratis hosting van Google! Google hosts jouw Blogger blog op hun Blogger platform met een default BlogSpot domein. Terwijl bloggers met een WordPress blog dus op zoek moeten naar goede, betrouwbare en snelle hosting voor een redelijke prijs, hoeven Blogspot bloggers zich hier niet druk om te maken. Ik heb diverse blogs, en ik heb bovendien nog nooit berichten van Blogger gehad dat mijn blog teveel ruimte in nam. Een ander voordeel van de gratis hosting van Google is dat je niet bang hoeft te zijn dat de servers een plotselinge stroom van bezoekers niet aankunnen. Iets wat WordPress bloggers nog wel eens overkomt.

Maar goed, deze post gaat over mijn WordPress blog Huisvlijt, en daarvoor heb ik dus wel degelijk hosting nodig.

Waarom koos ik voor Siteground als host?

De reden dat ik voor Siteground koos als host, was dat deze hosting vrijwel overal positief werd beoordeeld. Hij stond steevast op de eerste of tweede plaats in allerlei top 10s, en ik kwam alleen maar blije reacties van mensen tegen. Maar zelfs toen was ik nog voorzichtig! Ik nam eerst contact op met Siteground en vertelde ze over mijn huidige problemen (te weinig schijfruimte, slechte ondersteuning) en dat ik een ‘noob’ was. Met andere woorden: ik vertelde duidelijk wat ik belangrijk vond, en dat ik veel hulp nodig zou hebben.

Ik kreeg een geruststellende reactie, en het advies om te kiezen voor hun Cloud Hosting plan. Met maar liefst 65,- per maand was dat flink duur, maar ik besloot de sprong te wagen. Siteground zou bovendien de verhuizing van mijn blog doen.

Wat er mis ging met Siteground

Eigenlijk ging het meteen al mis met Siteground: ze kregen de verhuizing zelf niet helemaal goed voor elkaar, waardoor Huisvlijt tijdelijk niet bereikbaar was. Uiteindelijk moest ik zelf allerlei ‘enge’ dingen doen om het voor elkaar te krijgen. Maar goed dat lukte, en ik haalde opgelucht adem. Voortaan zou ik nooit meer problemen hebben met Huisvlijt!

503 errors

Maar, toen werd het pas echt vervelend: om de haverklap lag mijn blog Huisvlijt ‘er uit’. Ik kreeg voortdurend 503 errors. Siteground wordt geroemd om de goede support, dus vroeg ik om hulp. Ik kreeg cryptische antwoorden met technische termen waar ik niets van snapte. En amper echte hulp.

Uiteindelijk kreeg ik het advies om ‘ruimte bij te kopen’. Dat was even schrikken, want ik vond 65 euro per maand al erg duur. Maar van narigheid besloot ik dat dan maar te doen. Dit hielp even, en vervolgens kwamen er weer 503 errors.

Zo voelt het als je blog er steeds uit ligt

via GIPHY

Op Siteground zeiden ze ondertussen dat de problemen te ingewikkeld waren voor hen en verwezen me door naar Codeable een online forum waar je WordPress experts in kon huren. Ook dat heb ik toen gedaan, wat me nog eens een extra 220,- heeft gekost. Helaas kwam ook die expert er niet uit.

Ik besloot het probleem op een Facebookgroep te delen en kreeg een naam van iemand die me zou kunnen helpen. Die hoorde dat ik het Cloud plan van Siteground had, en wist meteen de oplossing: wegwezen. Hij adviseerde BigScoots als hosting. En daar kwam het uiteindelijk helemaal goed gelukkig. BigScoots verhuisde Huisvlijt van Siteground naar BigScoots. Ik betaal daar nu 35,- euro per maand, en ben dus ook nog een stuk goedkoper uit dan bij Siteground. En mijn blog ligt er nooit uit.

Wat valt hier nou van te leren?

  • Positieve reviews op internet over een hosting service geven helaas toch niet altijd een goed beeld van het product of dienst. Siteground heeft nog steeds heel veel positieve reviews. Mijn oudste dochter gebruikt hen ook voor haar blog, en is heel tevreden. Maar mijn ervaring was echt superslecht. Hun hulp was slecht, hun houding was onvriendelijk en het heeft me een heleboel extra geld gekost om dit te compenseren.
  • Als je jouw blog wilt hosten bij Siteground, dan zou ik op basis van mijn ervaring niet kiezen voor hun Cloud hosting.
  • Uiteindelijk willen hosting bedrijven toch gewoon geld verdienen. Hoewel ik duidelijk had gezegd dat ik niet technisch was, zeiden ze dat dit geen probleem was. Maar dat bleek het wel degelijk te zijn.
  • Goede hosting is belangrijk: een slechte host vertaalt zich in problemen met je blog. Zoals dat je blog niet bereikbaar is.

Heeft Siteground ook nog iets goed gedaan?

Ik vond Siteground een verschrikking, maar één ding hebben ze goed gedaan: ze hebben me mijn geld teruggegeven. Tenminste, het geld dat ik had betaald voor hun hosting. Alle extra gemaakte kosten niet. Ik mailde ze dit verzoek:

‘I kindly request a refund of my payment of 691,20 euros. This is why:

Two and a half weeks ago I went to your site, SiteGround and asked in the chat if my blog would be suitable for SiteGround. I explained I’m not technical at all, and asked whether SiteGround would offer support for someone like me. They assured me moving my blog would be no problem at all, and that I would receive lots of support. They recommended a Cloud account.

So I decided to take the plunge and moved my blog from my host where I paid 12 euros per month to SiteGround where I would pay 65 USD per month. I did this, because I thought it would mean less problems and better support. I even paid for the whole year, because I trusted SiteGround.

So imagine my shock and horror when my blog was unreachable several times per day after the move to SiteGround. I’ve never had so many problems as after moving my blog to SiteGround. I asked for support several times, but in the end they just told me they couldn’t help and I should hire an outside expert at Codeble. So I did, and paid even more money. But still I kept getting 503 errors.

I was assured my blog would thrive at SiteGround, but the opposite happened. My experience at SiteGround was very stressful

So summing up: I request a refund because SiteGround promised me a product and service but did not provide the product and service that was promised.

I hope you’ll make up for the terrible experience by doing the decent thing and providing me with a refund of 691,20. Or at least pay me back for the 11 months and 1 week I won’t be using SiteGround.

I’ve had to move my blog to another host because of this.’

Kind regards,
Nicole Orriëns

Waar moet je op letten als je een goede hosting zoekt?

  • Hoeveel opslagruimte krijg je?
  • Security oftewel beveiliging
  • Groeimogelijkheden. Als je net begint heb je nog niet zoveel bezoekers waarschijnlijk en heb je genoeg aan een ‘klein pakket’. Het is fijn als je host meerdere pakketten aanbiedt, zodat je kunt upgraden naarmate je blog succesvoller wordt. Bij Keurigonline had ik voor Huisvlijt alle upgrades gehad…
  • Ondersteuning! Bij Keurigonline krijg je geen support in het weekend bijvoorbeeld.
  • Backups. Bij BigScoots maken ze dagelijks backups van mijn blog.
  • Een goede host zorgt ervoor dat je blog snel laadt.
  • Betrouwbaarheid: je wilt dat je blog ten allen tijde online staat. Dus geen storingen en dergelijke.
  • Het prijskaartje.

Hosting vergelijken

Om diverse hosting bedrijven te vergelijken kun je reviews lezen en andere bloggers naar hun ervaringen vragen. Daarnaast zijn er ook diverse vergelijkingssites waar ze hosting vergelijken. Zoals hostingwijzer.nl en hostingwijzer.nl

Voor kleine blogs is Keurigonline best oké. Ze zijn in ieder geval vriendelijk geprijsd. Niet voor niets gebruik ik hen nog steeds voor de hosting van Bloggen en loggen en Ren mama, ren. En ze proberen zich ook wel te verbeteren. Je kunt hun reactie een beoordeling geven, en toen ik een keer een onvoldoende gaf, vroegen ze om feedback. Vervolgens kreeg ik inderdaad een beter antwoord.

Welke hosting gebruik ik nu?

Na de nachtmerrie van mijn verhuizing van Keurigonline naar Siteground met mijn blog Huisvlijt laat ik de rest gewoon bij Keurigonline staan. Het grote voordeel van Keurigonline zijn de lage prijzen. Huisvlijt laat ik nu netjes bij BigScoot. Dat is weliswaar duurder dan de hosting bij Keurigonline, maar ik heb nu tenminste geen problemen meer.

Ik betaal nu maandelijks 34,95 USD oftewel 31,41 euro voor het hosten van mijn blog Huisvlijt. Op jaarbasis betaal ik dus 376,92. Even voor de lol om te vergelijken: voor mijn blogs Momlit, Review eerst, Het Moederfront, De Mamablogs betaal ik 0,00 cent aan hosting ; ) Want dit zitten heerlijk bij Blogger.

Belangrijke links uit deze post op een rijtje

Welke host heb jij? Wat betaal jij per maand?

10 Responses to Hosting en de horror van Siteground

  1. Jeetje, Nicole, wat een ellende! En wat een prijzen!
    Ik zit met mijn kleine statische WordPress website bij Antagonist. Betaal 83 euro per jaar. Maar geen idee hoe dat zit met prijzen voor jouw drukke blogs. Als ik ergens mee zit, gaat het via de chat of mail. En er staan veel antwoorden op hun site. Maar ja. Jij zit nu goed, eindelijk!

  2. Forse prijzen en toch veel gezeur. Zelf gebruik ik de gratis wordpress.com en per domeinnaam geeft die 3GB aan schijfruimte. Daarvan heb ik na 15 jaar bloggen en 3000 foto’s, 2000 berichten en 250 pagina’s nog maar 10% gebruikt. En ik kan er moeiteloos een andere domeinnaam aan koppelen voor het dubbele of meer. De servers van wordpress.com zijn akelig snel en probleemvrij en ik heb een goed overzicht. Daarbij kan ik zelf de bestandsnamen kiezen of verwijderen, wat volgens mij belangrijk is. Bij blogspot snap ik er nix van. Ik vind daar geen overzicht van de bestanden (en kan ik die daar dan echt van de server halen?) die ze ook nog eens een vervelende naam geven. De afbeeldingen voor m’n blogspot-blogs zet ik dus maar op m’n wordpress.com domein om zo wel invloed te houden.

    Met eenvoudige foto’s krijg ik dat gratis spul niet vol. Met video is een ander verhaal. Neemt veel meer ruimte en kan je dus beter op youtube of dergelijke zetten. wordpress.com laat onbetaald geen hosting van video toe. Bij blogspot heb ik daar nooit naar gezocht.

    Wat je hierboven schrijft gaat dus op voor wordpress.org. I

  3. Ik zit bij Versio BV. Ik betaal op dit moment € 108,90 per 6 maanden. Voor een uit de hand gelopen hobby vind ik dat ook nog best prijzig, maar goed.
    Nooit problemen gehad, tot mijn site gehackt werd. Als totale nitwit (mijn man was uiteraard net op dat moment naar het buitenland) riep ik hun hulp in. Maar kreeg beetje deksel op mijn neus. Wij geven geen technisch support, dit is wat je moet doen om een oudere back-up terug te zetten.
    Ik was in alle staten. Enkel back-up terugzetten was uiteindelijk ook niet voldoende. Helaas kon ik dus bij Versio verder op gen ondersteuning rekenen.
    Ik ben me nog steeds aan het beraden wat ik zal doen. Ik heb verder namelijk niet te klagen over ruimte, downtime of wat dan ook. Wel de mogelijkheden voor contact, die zijn namelijk bijna 0. Alles moet je via de FAQ doen. Daarnaast ik ben ook best huiverig om over te stappen. Dus ben er zelf nog niet uit…

    • Ik voel met je mee Nicole! Het is enorm stressvol als je blog eruit ligt of gehackt wordt. Er zit zoveel tijd, aandacht en werk in zo’n blog. Overstappen is niet iets wat je makkelijk doet, is ook mijn ervaring. En soms gaat het nog mis ook, zoals in mijn geval met Siteground.

      Ik snap je aarzeling dus wel. Wat betreft de slechte ondersteuning: de vraag is dan eigenlijk of je die vaak nodig hebt. Als het allemaal prima loopt zou je het zo kunnen laten. Maar als je toch graag goede ondersteuning wilt zou ik als ik jou was de sprong toch wagen.

      De meeste hosts bieden aan om de verhuizing voor je te doen. Dat deed Siteground ook. Dat gaat helaas niet altijd goed, maar het maakt overstappen wel makkelijker.

      In mijn geval met BigScoots ging de verhuizing goed : )

      Maar ik zal nu niet gauw nog een keer overstappen na alle stress.

  4. Ook na een lange zoektocht draaien mijn verschillende Joomla websites al een aantal jaren bij Wned. Ondersteuning gaat – heel snel – via de mail of de FAQ. Wanneer een probleem ‘lastig’ is, wordt er ook direct door iemand van het bedrijf naar mij gebeld. Verschillende keren heb ik mijn webhosting zonder problemen uitgebreid.
    Wned heeft ook een verhuisservice maar daar heb ik geen gebruik van gemaakt. Maar ondanks het extra werk ben ik heel blij dat ik toen de overstap heb gemaakt. Een aantal van mijn klanten zitten nog bij mijn oude provider en hebben relatief vaak storingen plus de tarieven zijn drastisch gestegen.

Leave a reply