
Stel, je schrijft een blogpost over een boek, en je plaatst een affiliate link naar bol.com in die post. Dat is handig voor je blog bezoekers, en het kan jou een percentage van de verkoop opleveren. Moet je dan in je post melden dat het een affiliate link is, oftewel een affiliate disclaimer plaatsen?
Of is het genoeg om ergens algemeen op je blog of website te vermelden dat je soms affiliate links plaatst?
Hieronder leg ik uit hoe het zit, en wat je moet doen om netjes te voldoen aan de regels.
Wat zijn affiliate links ook alweer?
Affiliate links zijn speciale links die je in een blogpost of artikel plaatst naar producten of diensten van andere bedrijven, zoals bol.com. Als een lezer via zo’n link iets koopt, ontvang jij als blogger een kleine commissie. Voor de koper verandert er niets aan de prijs. Het is dus een manier om geld te verdienen met je blog terwijl je tegelijkertijd handige producten of diensten deelt met je lezers.

Wat zegt de Nederlandse regelgeving over affiliate links?
Als blogger val je onder de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM). Volgens die code moet het duidelijk zijn dat je betaald wordt of voordelen krijgt (geld, korting, gratis product, commissie via affiliate links). Je blogbezoekers moeten kunnen zien dat het om advertorial / promotie gaat of dat er sprake is van een relevant financieel belang. Wat betekent dit in de praktijk?
Affiliate Links: hoe zit het met de meldingsplicht van affiliate links?
Op basis van best practices + de regels:
1. In elke post / pagina waar je affiliate links gebruikt
Elke keer dat je in een blogpost affiliate links gebruikt, moet daarin staan dat je betaald wordt of commissie ontvangt. Het is niet genoeg om op je Over Mij pagina te vermelden dat je affiliate links gebruikt op je blog. Want stel je toch eens voor dat je bezoekers je Over mij pagina niet lezen, en daardoor niet weten dat je soms affiliate links gebruikt.
2. Aan het begin van je blogpost of in ieder geval zichtbaar vóór de affiliate link
Het liefst zet je bovenaan je blogpost dat er affiliate links in staan. En anders op z’n minst ‘above the fold,’ oftewel het deel van je blog dat mensen zien zonder dat ze naar beneden hoeven te scrollen. Zo weten lezers voordat ze verder lezen dat er commerciële relaties zijn!
3 Op je Over mij pagina
Je kunt op je Over mij pagina vermelden dat je gebruik maakt van affiliate links op je blog, maar je moet dan nog steeds in elke blogpost melding maken van affiliate links.
Hoe schrijf je een affiliate disclaimer?
- Gebruik duidelijke taal: eenvoudig, begrijpelijk voor je doelpubliek. Dus niet zoals de Reclame Code Commissie zelf doet, met moeilijke en vage omschrijvingen!
- Je affiliate disclaimer moet opvallen en goed leesbaar zijn. Dus geen extra kleine lettertjes, of verborgen achter ‘Meer lezen.’
- Zijn er dan nog bezoekers die misschien over het hoofd zien dat er affiliate links in je blogpost staan? Sla ze dan om de oren met een hashtag als #ad of #spon.
Voorbeeld van een affiliate disclaimer
Een veelgebruikte tekst is deze:
Deze post bevat affiliate links — als je via deze links iets koopt, ontvang ik een kleine commissie, zonder extra kosten voor jou.’
Een iets langere affiliate disclaimer is deze:
‘Deze pagina bevat affiliate links en/of gesponsorde content. Dat betekent dat ik een commissie kan ontvangen als je via mijn links iets koopt. Dit beïnvloedt mijn keuze niet — ik raad alleen producten aan die ik zelf goed acht.’
Wat als je LinkPizza gebruikt?
Stel je gebruikt LinkPizza die automatisch affiliate links maakt van commerciële links. In dat geval zou je bovenaan elke blogpost melding moeten maken van de mogelijkheid dat er affiliate links in staan.
‘Affiliate disclaimer: Op deze pagina kunnen affiliate links voorkomen. Dat betekent dat ik een kleine commissie kan ontvangen als je via zo’n link iets koopt, zonder extra kosten voor jou.’
Affiliate disclaimer samenvattend
Officieel moet je bovenaan elke blogpost, waarin je één of meer affiliate links hebt, vermelden dat je gebruik maakt van affiliate links. Als je heiliger dan de paus wilt zijn kun je vervolgens in de blogpost zelf, vlak voor de daadwerkelijke affiliate link, nog een keer herhalen dat het een affiliate link is.
- Alleen in een About-pagina of een algemene affiliate disclaimer zetten is niet genoeg. Bezoekers van een specifieke blogpost zien die pagina vaak pas nadat ze al op een affiliate link hebben geklikt, en dat voldoet niet aan de Reclame Code (RCC).
- Alleen een affiliate disclaimer in de blogpost zelf is wel voldoende. Zo ziet de lezer voor of bij het klikken op de link dat er sprake is van een commerciële relatie. Je kunt bijvoorbeeld dit zinnetje boven elke blogpost zetten: ‘Deze post bevat affiliate links. Als je via een link iets koopt, ontvang ik een kleine commissie zonder extra kosten voor jou.’
Nabrander: Ik vind het betuttelend
Mijn persoonlijke mening over het om de haverklap moeten melden als je een affiliate link gebruikt is dat ik het betuttelend vind. Sterker nog, net als die voortdurende verplichte cookies meldingen vind ik het irritant. Het verstoort mijn bezoek aan een blog en website als ik steeds meldingen krijg van cookies en affiliate disclaimers. Wat mij betreft is een eenmalige melding op een About pagina genoeg. Maar goed, dat voldoet dus niet aan de wet.
Hoe ga jij om met affiliate links en een affiliate disclaimer?

Weer iets geleerd
Vriendelijke groet,