Tips en tutorials voor beginners en gevorderde bloggers

Ben jij een klikker of een scroller?

excerpts

Klik jij liever een keer extra, op een post met Readmore? Een zogenaamd excerpt?

Of scroll je liever omlaag om de hele post te lezen, zonder extra te hoeven klikken?

De meningen zijn verdeeld. Maar uit een discussie met andere bloggers bleek een voorkeur voor extra klíkken. Dat verbaasde me, want ik vind ‘Read more’ meestal juist irritant.

Daarom de voors en tegen op een rijtje, met aan het eind mijn conclusie!

Excerpts versus hele posts op de homepage

Excerpts zijn korte stukken van je blogpost. Het zijn de eerste regels. Een excerpt werkt als een soort ‘teaser’. Veel tv-programma’s eindigen met een teaser voor de volgende uitzending. Daarin wordt een stukje van de sluiter opgelicht wat je de volgende aflevering kunt verwachten. Het zorgt er voor dat je denkt: ‘Oh, dat ziet er goed uit! Dat wil ik zien!’Een goed excerpt doet hetzelfde.

Hoe lang moet een excerpt zijn?

Er is niet een officiële regel voor de lengte van een excerpt. Maar houd in gedachten dat hij lang genoeg moet zijn om de interesse van je bezoeker te trekken. Maar ook niet zo lang dat als iemand op ‘Read more’ klikt hij nog maar één nieuwe regel ziet. Dan worden ze geïrriteerd!

De standaard instelling voor excerpts is bij WordPress 55 woorden. Maar je kunt ook handmatig je post ‘afbreken’ en zo een excerpt maken. Dat kan met de werkbalk boven je post.

excerpts

Bij Blogger kun je ook handmatig een post afbreken. Wie een beetje handig is met html, kan ook een automatische Readmore button toevoegen.

blogger excerpt

Argumenten voor excerpts

Als je gebruik maakt van de Readmore functie, staan op je homepage alleen de eerste regels van je blogpost. Dit heet een excerpt. Waarom zou je dit doen?

  • De Readmore functie maakt je post een stuk korter. Dat heeft als voordeel dat bezoekers meerdere posts in één oogopgeslag kunnen zien. Zonder dat ze hoeven te scrollen.
  • Als je elke dag een nieuwe post plaatst, of zelfs nog vaker zijn excerpts een goed idee. Je post zou anders veel te snel uit het zicht verdwijnen.
  • Het levert je extra pageviews op.
  • Bezoekers scánnen blogs. Als je meerdere excerpts op je homepage hebt staan, maak je dit makkelijk. Stel dat ze je eerste post niet interessant vinden. In plaats van weg te klikken, scannen ze de tweede en denken: ‘Hé, daar wil ik meer van weten!’ Je vergroot als het ware je kansen dat de bezoeker blijft hangen. Zo verlaag je je bounce rate.
  • Het duplicate content gevaar wordt kleiner. Als je post helemaal op je homepage staat, én op de individuele post pagina, heb je duplicate content. Als op de homepage alleen een excerpt staat, verdwijnt de duplicate content.
  • Je homepage laadt sneller.

Argumenten tegen excerpts

  • Een excerpt betekent een onderbreking. Een extra handeling. Je bezoekers lezen een stukje post, en moeten dan klikken om verder te lezen.
  • Blogposts waren traditioneel langer, zonder Readmore button.
  • Als je posts vrij kort zijn, zijn excerpts irritant. Bezoekers zullen niet blij zijn als ze op Readmore klikken en vervolgens maar één extra regel zien.
  • Je introducties moeten goed zijn. Die moet er namelijk voor zorgen dat je bezoeker verder wil lezen. Als je hier niet goed in bent, is een excerpt dus niet handig.

Conclusie over excerpts

Ook al vind ik excerpts eigenlijk irritant, ze zijn meestal wel de beste optie. Uitzonderingen zijn: als je heel weinig posts publiceert en hele korte.

Er is een gezegde: ‘Je blog is zo goed als je laatste post.’ Maar met excerpts wordt dit:

‘Je blog is zo goed als je laatste dríé posts’!

Tsja, die kans laat je natuurlijk niet liggen!

7 Responses to Ben jij een klikker of een scroller?

Leave a reply