Zo gebruik je ChatGPT om hoogwaardige content voor SEO te genereren

chatgpt

Regelmatig lees ik in Facebookgroepen kreten dat ChatGPT het einde betekent voor bloggers. Of kan AI juist onze beste vriend zijn? Van Maria kreeg ik onderstaand artikel over de positieve rol van ChatGPT voor bloggers!

Zo gebruik je ChatGPT om hoogwaardige content voor SEO te genereren

ChatGPT vormt een chatbot op basis van kunstmatige intelligentie die de sector razendsnel heeft veroverd. De tool kan enorme hoeveelheden informatie verwerken en analyseren, deze omzetten in begrijpelijke taal of een andere vorm en in recordtijd nieuwe content genereren. Een blogpost die je voorheen in 3 uur schreef, is nu binnen een paar minuten klaar voor publicatie! Hoe werkt deze tool precies en op welke manier kunnen experts hem gebruiken voor het creëren van SEO-vriendelijke teksten? In dit artikel bespreken we het volgende:

  • Definitie van ChatGPT en SEO-vriendelijke content
  • De voor- en nadelen van het gebruik ervan voor tekstcreatie
  • Een gedetailleerde handleiding over het genereren van foutloze teksten met deze tool

Wat is ChatGPT?

GPT in ChatGPT staat voor Generative Pre-trained Transformer, omdat het gebruik maakt van een transformer architectuur. De AI tool probeert je verzoek, beschreven in een prompt, te begrijpen en geeft je vervolgens het best mogelijke antwoord terug op basis van de informatie waarmee deze getraind is. We hebben het hierbij over bijna 500 miljard tokens die de chatbot in staat stellen om betekenis toe te kennen aan een vraag en vervolgens een plausibele tekst aan te bieden. Enkele van de meest populaire toepassingen zijn onder andere het programmeren van stukken code, het vertalen van teksten, grammaticacontroles, het beoordelen van content, het uitvoeren van een publieksonderzoek, het inzetten ervan binnen de klantenservice en natuurlijk de creatie van content.

ChatGPT is een krachtig instrument, maar kent enkele beperkingen. Bijvoorbeeld:

  • Het genereert geen antwoorden over geweld of schadelijke activiteiten;
  • Het is niet up-to-date omdat het gebaseerd is op informatie die vóór 2021 gepubliceerd is;
  • Het is erop gericht om negativiteit te allen tijde te vermijden, dus als je een emotioneel gekleurd artikel nodig hebt, is deze chatbot niet voldoende;
  • Langere teksten hebben onzichtbare watermerken waarmee je kunt controleren of het artikel met AI is gegenereerd;
  • Je moet zeer gedetailleerde instructies geven om het verwachte resultaat te krijgen.

Wat verstaan we onder SEO-winnende content?

Dit is content die gemaakt is om te scoren in zoekmachines, en kan de vorm hebben van een landingspagina, blogpost, enzovoorts. Het creëren van SEO content betekent dat je gebruikers probeert te geven wat ze zoeken en tegelijkertijd inzet op het bereiken van posities bovenaan de SERP. Ook met AI gegenereerde SEO content kan goed scoren als je een paar trucjes en tips kent:

  • Maak de tekst uniek. Deze moet gebaseerd zijn op gedegen onderzoek, waarde bieden en geen plagiaat bevatten;
  • Gebruik koppen en subkoppen. Lezers en robots van zoekmachines zullen dergelijke teksten gemakkelijker kunnen verwerken en begrijpen;
  • Link artikelen aan oudere berichten en andere websites. Dit maakt het navigeren over je website gemakkelijker voor Google-bots. Het kan er ook voor zorgen dat bezoekers langer op je website blijven;
  • Optimaliseer afbeeldingen met ALT-tags en maak ze zo klein mogelijk zonder de kwaliteit ervan te beïnvloeden. Geoptimaliseerde afbeeldingen verkorten de laadtijd en zien er beter uit op smartphones;
  • Volg updates aan de algoritmen van Google om geen belangrijke wijzigingen te missen.

Kan ChatGPT gebruikt worden om SEO-winnende content te creëren?

ChatGPT is geen software specifiek bedoeld voor het schrijven van teksten, maar het kan verschillende processen zeker vereenvoudigen. Een op maat gemaakte chatbot doorzoekt bijvoorbeeld de zoekresultaten van Google die betrekking hebben op een specifiek onderwerp en verzamelt hierbij gedetailleerde informatie, die je kunt gebruiken voor je blogberichten. Zo heb je helder wat je publiek nodig heeft en zoekt. De bot kan ook ideeën voor nieuwe onderwerpen bedenken, evenals dat het briefings en concepten kan genereren.

Google bestraft AI-gegenereerde teksten niet, dus je overtreedt geen regels wanneer je ChatGPT gebruikt voor SEO content. Toch is het belangrijk om op te letten, want er zijn veel factoren waarmee je rekening moet houden, zoals de nauwkeurigheid van de gedeelde informatie en een lage intentie tevredenheid.

Zo gebruik je ChatGPT om SEO-vriendelijke content te creëren

Hoewel AI-chatbots je bij talloze taken kunnen helpen, concentreren we ons hieronder op de vier meest voorkomende:

  • Kiezen van het juiste onderwerp. Vraag ChatGPT om zoekopdrachten van gebruikers te onderzoeken om zo de populairste onderwerpen in jouw niche te vinden;
  • Creëer een verbeterde opzet voor je artikel. Deze tool kan secties en subonderwerpen voorstellen op basis van gedeelde content ideeën. Je zoekopdracht kan bijvoorbeeld klinken als: Maak een opzet voor een artikel over de beste films van 2025.
  • Gebruik zoekwoorden in het hele artikel. ChatGPT kan een diepgaand onderzoek uitvoeren om je tekst SEO-vriendelijker te maken. Vervolgens kun je controleren of de gekozen strategie werkt door je rankings op zoekwoorden in Google nauwkeurig bij te houden met de zoekwoord positie checker van SE Ranking. Deze tool biedt uitgebreide informatie over je rankings op zoekwoorden in verschillende zoekmachines en helpt je op de hoogte te blijven van de laatste updates van Google.
  • Gebruik afbeeldingen om je content leesbaar te houden. Hoewel ChatGPT geen afbeeldingen kan maken als onderdeel van de tekst, kan het wel prompts schrijven voor je favoriete AI-generators die teksten leesbaarder en interessanter maken.

De voor- en nadelen van het gebruik van ChatGPT om SEO-winnende content te creëren

Elke tool heeft zijn voor- en nadelen, en AI-chatbots vormen daarop geen uitzondering. Hieronder bespreken we de belangrijkste punten om je te helpen een weloverwogen beslissing te nemen.

Voordelen:

  • Bespaart tijd. Deze tool genereert niet alleen teksten, maar ook een opzet voor je artikelen, koppen, meta beschrijvingen en samenvattingen. Het voert daarbij een zoekwoordenonderzoek voor je uit, genereert prompts om verbeterde content te genereren en voert een heleboel andere taken uit die je uren of zelfs dagen kunnen besparen; op deze manier wordt het optimaliseren van je blogberichten of andere content veel eenvoudiger;
  • Bespaart geld. Deze AI-tool automatiseert veel processen, waardoor je minder uitgeeft aan het inhuren van copywriters of andere experts;
  • Verbetert de kwaliteit. ChatGPT kan grammaticale fouten corrigeren, uitdrukkingen toevoegen en de algehele leesbaarheid verbeteren;
    Alle relevante informatie. Door AI gegenereerde teksten zijn altijd gedetailleerd en duidelijk. Ze bieden geen onnodige informatie, waardoor je berichten relevant en informatief blijven.

Nadelen:

  • Voldoet niet altijd aan de zoekintentie. ChatGPT kent je doelgroep, haar behoeften of problemen niet. Het genereert teksten enkel op basis van je eigen zoekopdrachten, waardoor de resultaten mogelijk niet helemaal overeenkomen met de antwoorden waar lezers daadwerkelijk naar op zoek zijn;
  • Onjuistheden in de informatie. Deze AI-tool is gebaseerd op informatie van vóór 2021 en heeft daardoor een beperkte kennis van recente trends en tendensen;
  • Plagiaat. Veel bedrijven hebben al tools voor het controleren van AI-gegenereerde content op plagiaat, en hoewel de nauwkeurigheid ervan nog steeds vrij laag is, zal het detecteren van plagiaat zeer waarschijnlijk geen positieve invloed hebben op je teksten.

Conclusie

Of het nu gaat om vertalen, debuggen of het creëren van content, de impact van kunstmatige intelligentie en machine learning is enorm. ChatGPT kan een waardevolle tool zijn voor het schrijven van SEO-winnende teksten, maar het is belangrijk om het verantwoord te gebruiken en de beperkingen ervan te begrijpen. Na het lezen van deze gids beschik je over alle informatie die je nodig hebt om deze tool te gebruiken voor het schrijven van je eigen content.

Veel succes!

Nawoord

Dankjewel Maria. Ik heb ChatGPT een lange tijd genegeerd, totdat mijn jongste zoon mij adviseerde om het te gebruiken. Volgens hem is het heel handig. En inderdaad. ChatGPT is een handige hulp als het gaat om bloggen. Maar je moet zelf alert blijven en er niet klakkeloos vanuit gaan dat het allemaal klopt. Als je ChatGPT zorgvuldig gebruikt dan is het echt een aanwinst voor bloggers.

Ik heb nog maar één wens, en dat is dat ik ChatGPT voortaan mijn administratie en factureringen kan laten doen…

Hoe gebruik jij ChatGPT?

Similar Posts

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *