Sinds de Helpful Content Update van Google in september 2022, die werd gevolgd door nog meer van dit type updates, zagen veel bloggers hun bezoekersaantallen instorten. En dan bedoel ik ook echt instorten.
Alsof iemand van een klif valt.
Voor wie het niet weet: de Helpful Content Update is een algoritme-update van Google die vooral AI-content moest aanpakken — maar ook veel echte bloggers trof.
Helpful Content Update: Zeg maar dag tegen je bezoekers!
Ook ik zag mijn bezoekersaantallen duiken, en in eerste instantie wrong ik mij wanhopig in allerlei bochten om dit probleem op te lossen. Zo de-indexeerde ik ruim 600 blogposts op mijn blog Huisvlijt!
Dat wil zeggen dat ik Google vertelde deze blogposts voortaan te negeren. Ik deed dat omdat ik in mijn hoofd had gehaald dat die blogposts niet goed waren, en dat ik ze dus beter kon verwijderen. Maar omdat ik ze niet wilde weggooien, de-indexeerde* ik ze.
En om Google te laten zien dat ik een ‘echt mens’ ben, gebruikte ik steeds meer foto’s van mezelf in mijn blogposts.
Van Google naar Pinterest
Maar wat ik ook probeerde, niets hielp! Sterker nog, bij elke volgende core update zag ik mijn bezoekersaantallen verder dalen. Ik besloot dat Google een verloren zaak was, en gooide de handdoek in de ring. Voortaan zou ik mijn inspanningen gaan richten op die andere zoekmachine: Pinterest!
En toen gebeurde er een klein wonder.
Vindt Google mij eindelijk weer aardig?
Eind juni rolde Google weer eens een core update uit, en tot mijn verbijstering zag ik mijn bezoekersaantallen ineens scherp stijgen. In eerste instantie dacht ik dat het te danken was aan mijn Pinterest tactiek, maar bij nadere beschouwing op Google Search Console bleken de bezoekers van niemand minder dan Google te komen!
‘Jaja,’ dacht ik. ‘Daar trap ik niet meer in, Google.’ En ik haalde mijn schouders op en verwachtte dat de statistieken wel weer snel zouden instorten. Maar inmiddels is de Google June 2025 core update afgerond, en mijn bezoekersaantallen zijn nog steeds gigantisch verbeterd. Ze zijn (nog) niet op het niveau van voor september 2022, maar ik begin voorzichtig te hopen.
Wat heb ik gedaan om mijn bezoekersaantallen te verbeteren?
Wat heb ik gedaan om ervoor te zorgen dat Google mij weer aardig vindt? Daar kan ik kort over zijn:
‘Niets.’
Sterker nog, ik heb alles gedaan wat Google verboden heeft. Ik maak me niet langer druk over duplicate content, ik doe geen keyword onderzoek meer voor Google, en ik plaats gerust follow links.
Maar wat wil nou het geval?
Dit is precies wat Google zei dat we moesten doen: Schrijf behulpzame blogposts voor je publiek, en maak je niet druk over Google.
Samenvattend
Wat ik deed voor de Google Helpful Content Update
- Keyword research om keywords te vinden waarop mensen zoeken met behulp van Ubersuggest
- Op basis van keywords goede kwaliteit blogposts schrijven.
- Blogposts schrijven omdat ik een onderwerp zelf interessant vind.
- Zoveel mogelijk ‘eigen’ foto’s en afbeeldingen gebruiken.
Wat ik nu doe
- Keyword research voor Pinterest met behulp van Pinclicks van Tony Hill.
- Op basis van Pinterest keywords goede kwaliteit blogposts schrijven.
- Minimaal 4 pins pinnen op Pinterest per blogpost.
- Blogposts schrijven omdat ik een onderwerp zelf interessant vind.
- Zoveel mogelijk ‘eigen’ foto’s en afbeeldingen gebruiken.
Zoals je ziet doe ik dus niet veel anders, behalve dan de verschuiving van Google naar Pinterest. Dit bewijst voor mij dat je als blogger behoorlijk bent overgeleverd aan de grillen van Google. Ik heb geen idee waarom Google mij nu blijkbaar weer meer bezoekers gunt. Ik heb niet het idee dat dit komt door iets wat ik heb gedaan. Ik heb feitelijk net zo geblogd als voorheen.
Wat betekent dit nou?
Hoewel ik heel blij ben met de stijgende lijn van mijn bezoekersaantallen, na bijna drie jaar ploeteren en zorgen maken, ga ik zeker niet weer op Google rekenen. Ik heb iets te goed gemerkt hoeveel macht Google heeft als zoekmachine, en wat het kan doen als ze aan de knoppen draaien.
Daar komt nog bij dat door de opkomst van AI en ChatGPT het zoekgedrag van mensen verandert. Dat betekent dat, ongeacht wat Google doet, in de toekomst waarschijnlijk minder mensen via Google naar blogs of websites komen.
Mijn plan is daarom om op dezelfde voet door te gaan: ik richt mij op Pinterest, en ik weet dat ik daarnaast ook andere bronnen van bezoekers moet ontwikkelen. Zoals abonnees op een nieuwsbrief en Facebook.
Mijn advies?
Richt je pijlen zeker niet meer alleen op Google. Spreid je kansen, en investeer zoveel mogelijk je tijd en aandacht in kanalen waar je wél controle over hebt.
Nu ben ik benieuwd: hoe is het met jouw blog? Krijgt jouw blog door de juli 2025 core update ook weer wat positiviteit van Google?
*Na de HCU heb ik ergens in 2022 of 2023 meer dan de helft van mijn blogposts gedeïndexeerd omdat ik bang was dat Google die van slechte kwaliteit vond. Maar omdat dit geen enkel verschil maakte, heb ik ze een jaar later allemaal weer geïndexeerd.
One Comment