Knipsel2
Je blog is wat waard!

Even afgezien van de soms wat beladen vraag of je überhaupt geld mag verdienen met bloggen, is er een andere vraag.

Namelijk: 'Wat kun je voor een advertorial vragen?

Een aantal factoren spelen een rol bij het bepalen van een reëel tarief:

  • Je maandelijkse unieke bezoekers
  • Je maandelijkse pageviews
  • De pagerank van je blog
  • Je populariteit in sociale media: aantal volgers
  • De interactie op je blog: krijg je veel comments?
  • Je populariteit in de social media

1. Formules om te bepalen wat je kunt vragen voor een advertorial

Er doen een aantal formules de ronde om te bepalen wat een redelijke tarief is voor een advertorial op jouw blog. De ene makkelijker dan de andere.

Formule no. 1

Ik was zo slecht in wiskunde dat zelfs mijn wiskundeleraar me afraadde het in mijn examenpakket te kiezen. En dat was in de tijd van 'Een slimme meid kiest exact'.  Deze formule vind ik dan ook vrij lastig. Hij is afkomstig van Babble, een blog voor ouders.

je aantal page views + aantal twitter followers ÷ page rank  x .01 euro ÷ 2 = je tarief.

Formule no. 2

De tijd die je aan de gesponsorde post besteedt x je uurtarief + gemiddelde aantal keren dat een post wordt bekeken x je adverteer tarief = je tarief.

Het lastige aan deze formule is dat je dan weer eerst een uurtarief moet bepalen, en een adverteertarief. De meeste bloggers zullen dit waarschijnlijk niet hebben. Deze formule komt van Erin, van Wooden Spoons Kitchen. Op haar site kun je haar hele gedachtengang achter deze formule lezen.

Formule no. 3, de eenvoudigste!

Onderstaande formule komt uit de Nederlandse blogwereld en is het meest eenvoudig en dus gebruikersvriendelijk. Hij werd samengesteld door de deelnemers van de Facebook groep Beauty with Brains.

Starttarief van 50,-. Tel voor elke 1000 unieke bezoekers per maand 10 euro bij je starttarief op.

Stel je hebt 30.000 unieke bezoekers per maand. Dan wordt dat dus 50,- + 300,- = 350,-

Maar mijn persoonlijke ervaring is dat dit tarief bij dit aantal unieke bezoekers, meestal te hoog wordt gevonden. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ik niet kan onderhandelen : (

2. Vergelijk en kijk wat anderen rekenen

Adfactor tariefkaart

Behalve een formule gebruiken kun je ook kijken wat anderen rekenen. Adfactor, een bemiddelingsbureau tussen bedrijven en bloggers, heeft een handige tariefkaart! Daarop kun je zien hoeveel bezoekers een blogger heeft, en wat ze voor een advertorial vragen. Het gaat dan al gauw om duizend euro voor een advertorial gedurende 1 week. Dan lijkt formule no.3 te lage tarieven te produceren.

FemmeFab tariefkaart

Ook FemmeFab heeft een online tariefkaart. Maar daarbij kun je helaas niet zien hoeveel bezoekers een blog heeft. Laten we als voorbeeld even lifestyle blog KellyCaresse nemen. Dit blog heeft een pagerank van 0,  Voor een advertorial vragen ze 350,-.

Adverteren

Bezoek andere bloggers en kijk wat zij vragen. Helaas is dit meestal niet zo makkelijk. Achter de meeste pagina's getiteld 'Adverteren' zit alleen een pagina met een bericht in de stijl: 'Voor tarieven kunt u mij mailen'. Maar zo nu en dan tref je een blogger die wel over de brug komt met bedragen.

Bemiddelingsbureau's rekenen relatief hoge tarieven: 60-40

Als je kijkt naar de tarieven van bemiddelingsbureau's ook wel blogger netwerken genoemd, dan kom je duidelijk hoger uit dan als individuele blogger! Een bemiddelingsbureau hanteert vaak een verdeling van de verdiensten van 40-60. Jij krijgt 60% per advertorial, en zij 40%. In het geval van KellyCaresse zou dit betekenen dat ze 60% krijgt van 350,-. Voor een bedrijf is het dus duidelijk goedkoper direct met een blogger te onderhandelen. Toch kiezen veel bedrijven voor een bemiddelingsbureau.

Conclusie: het antwoord op de vraag welk tarief je kunt vragen

Formule no.3 is denk ik een handige maatstaf om te gebruiken. Mijn persoonlijke ervaring is dat een tarief van gemiddeld 150,- voor een advertorial op een blog met gemiddeld 30.000 unieke bezoekers goed werkt.

Meer artikelen over geld verdienen met je blog?

Vergelijkbare berichten

6 reacties

  1. Bedankt voor deze blogpost! Ik denk dat heel veel bloggers met veel vragen zitten hieromtrent. Maar dit is tenminste concrete info...

    Bij formule 1 ga je uit van het aantal pageviews per maand, neem ik aan?

    Voor mezelf (en mijn blog) heb ik even de berekening gemaakt.
    Vooropgesteld dat ik ooit geld zou vragen dan.

    Bij formule 1 kom ik uit op een bedrag van zo'n 150 €. Dat lijkt me toch wel erg stevig aan de prijs en weinig realistisch.

    Bij formule 2 durf ik er me niet aan wagen. Ik werk veel te langzaam en dus word ik uit de markt geprijsd...

    Bij formule 3 kom ik aan een tarief van 65 €.
    Dit lijkt me redelijk.

    1. Graag gedaan Sharp Ben. Ik ga er van uit dat het om pageviews per maand gaat inderdaad.

      Ik schreef deze post naar aanleiding van een mailtje waarin iemand me om advies vroeg. En het is iets waar ik zelf ook vaak informatie over probeer te vinden.

      Maar het is best lastig om concrete cijfers te vinden heb ik gemerkt. Ook als het gaat om blog inkomsten.

  2. Hoi,

    Super handig artikel. Alleen ben ik een beginnende blogger en benaderd door een bedrijf die een advertorial wil plaatsen.. alleen vraag ik me af hoe dat in zijn geheel in zijn werl gaat. Je krijgt hier dan natuurlijk geld voor, maar hier moet je toch belasting over gaan betalen dan? Moet je dan een eenmanszaak gaan starten of mag je tot een x bedrag dit zomaar doen?

    Ik hoor het graag!

    Groetjes,
    Sharmaine
    http://www.sharmainesarina.nl

    1. Ik ben pas anderhalf jaar geleden officieel als zzp-er aan de slag te gaan. Je hoeft je dus niet persé meteen in te schrijven als een eenmanszaak als je geld verdient met je blog. Het hangt ook af van je inkomsten. Op een gegeven moment kan het financieel gunstiger zijn om je in te schrijven. Dat laatste was voor mij de reden om me in te schrijven bij de KvK.

  3. Ik kom dit artikel nu pas tegen. Echt heel erg handig. Begin voor het eerst een beetje te verdienen met mijn blog en vind het ook erg lastig om te bepalen welk tarief ik reken. Ik heb bij mijn eerste advertorial formule nummer 3 aangehouden en daar ging het bedrijf mee akkoord. Ik merk wel dat nu mijn bezoekersaantallen langzaam toenemen ik het lastig vind om meer te vragen, maar wil mezelf ook niet te kort doen.

  4. Ik vind het altijd moeilijk om dit soort dingen te bepalen, maar van je formules zou ik nummer drie gaan gebruiken, die vind ik erg gebruiksvriendelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *