evergreen contentJe kent vast wel het principe van evergreen liedjes. Dat zijn liedjes die de tand des tijds goed hebben doorstaan. Ze blijven altijd mooi. Ongeacht de tijd waarin je leeft. Ook in de blogwereld heb je evergreens. Evergreen content om precies te zijn. En het voordeel van evergreen content is eenvoudig:

Evergreen content zorgt voor een constante stroom van bezoekers, zonder dat je daar verder iets aan hoeft te doen! Behalve dan even die evergreen post schrijven.

Je gaat één keer bloggen over een evergreen onderwerp en je hebt er jarenlang plezier van.

Evergreen content: wat is het precies?

Evergreen content zijn posts die mensen informatie bieden die permanent interessant is. Op Huisvlijt heb ik bijvoorbeeld een post gepubliceerd over baking soda. Die post wordt veel gelezen en is tijdloos. Een andere evergreen post op mijn blog Huisvlijt gaat over de vraag wat de juiste hoogte is voor je wc-pot. Dat is een vraag die altijd relevant blijft, aangezien we allemaal een wc in huis hebben : )

Het tegenovergestelde van een evergreen post is bijvoorbeeld een post over kerstbomen. Of Sinterklaas. Of welk zonnebrandmiddel het beste werkt. Of de nieuwste mode in broekenrokken. Dat zijn allemaal blog onderwerpen die tijdgebonden zijn. Ze zijn niet het hele jaar door interessant. Alleen gedurende bepaalde periodes van het jaar.

Evergreen content: waarom moet je het op je blog hebben?

Evergreen content is belangrijk om op je blog te hebben omdat het zorgt voor een stabiele aanvoer van bezoekers. Mensen zoeken bijvoorbeeld altijd naar informatie over baking soda.  Evergreen content geeft jou als blogger dus wat lucht!

Evergreen blog posts krijgen gemiddeld 283% meer bezoekers in 30 dagen dan posts die tijdelijk relevant zijn.

Je hoeft niet steeds als een gek nieuwe posts te verzinnen. Je evergreen posts vormen een solide basis om mensen naar je blog te halen.

Hoe maak je evergreen content voor jouw blog?

Een goede manier om een evergreen post te schrijven is je een beginneling voor te stellen. Een zogenoemde noob. Oftewel iemand die weinig kennis heeft, en echte basisinformatie nodig heeft. Vervolgens kies je een goed onderwerp waar veel naar gezocht wordt, en schrijf je daar een post over.

Het onderwerp moet uiteraard wel bij je blog passen. Het slaat bijvoorbeeld nergens op als ík een evergreen post ga schrijven op Bloggen en loggen over voetbal!

Maar een post over Hoe kies je een goede naam voor je blog? of Veel gestelde vragen van beginnende bloggers passen wel prima.

Evergreen content in de praktijk

Evergreen content doet het goed in de vorm van onder andere:

  • Een how-to post
  • Lijstjes
  • Een hele lange uitgebreide, informatie post in wikipedia stijl
  • Een interview met een expert
  • Checklists
  • Persoonlijke succesverhalen
  • Persoonlijke verhalen van hoe je faalde
  • Tutorial
  • Stappenplan
  • Antwoorden op veel gestelde vragen

N.B. Controleer je evergreen content wel even regelmatig. Soms veranderen er toch dingen, en dan is het belangrijk om die te verwerken in je evergreen post. Zodat hij evergreen blijft : )

Samenvatting

Evergreen content, oftewel posts die tijdloos zijn altijd interessant. Daardoor zorgen ze voor een vaste stroom van bezoekers. Daarom zijn ze prettig om op je blog te hebben. In deze post legde ik uit wat evergreen content is, en hoe je zelf evergreen content kunt schrijven.

Succes!

Leestip: Hoe schrijf je een blog?

Vergelijkbare berichten

8 reacties

  1. Oké, ik zit meestal bij deze zondag posts van jou te denken....Ja dat moet ik ook doen! Ik ben nog steeds m'n hoofd aan het breken over een mediakit en nu dit weer! Jij houd me wel aan het werk! Haha, maar ik zit wel gelijk te denken, oké en wat zou dan een goeie zijn voor een fashionblog? Ik kan ook een zeur post schrijven over hoe weinig supporting Nederlandse bloggers zijn tegenover buitenlandse! Maar ik geloof niet dat iemand daar vrolijk van word!

    1. Zeurposts doen het vaak best goed Nancy. En grote kans dat je een gevoelige snaar raakt. En wellicht is het ook iets waar jij zelf gewoon behoefte aan hebt, om dat eens te ventileren. Ik zou dat gewoon doen. Het is tenslotte jouw blog. En als jij iets intens voelt, is de kans groot dat het herkenning oproept.

      Een mooie evergreen topic voor een fashion blog lijkt mij hoe je het beste kunt omgaan met snel wisselende trends. Dat blijft tenslotte altijd. En hoe je je garderobe tijdloos kunt maken en dan combineren met nieuwe mode of zo? Ik heb zelf duidelijk geen fashion blog ; )

  2. Ja ik merk ook dat op onze blog de 3 bestgelezen blogs al enorm lang dezelfde 3 zijn. Het is inderdaad informatie dat actueel blijft. IK had er toen niet bij stilgestaan maar merk nu jaren later dat het nog steeds die 3 zijn. Grappig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *