Volg je me nog?

Doortje Smithuijsens* interesse in het fenomeen influencers leidde al tot het boek Gouden Bergen en de documentaire Mijn dochter de vlogger. En nu is er de documentaire Volg je me nog? Daarin staan 3 vrouwelijke influencers centraal. Omdat ik het fenomeen influencer ook erg interessant vind, was ik erg benieuwd naar deze documentaire.

Volg je me nog? 3 influencers

Volg je me nog? gaat over de influencers Marlot, Iris en Larissa. Maar het is beslist geen happy de peppie beeld dat wordt geschetst. Vooral Marlot en Iris zie je worstelen met hun houdbaarheid op Instagram en het spanningsveld tussen je volgers geven wat ze willen en jezelf blijven.

En op Filmvandaag omschrijven ze deze documentaire over influencers als volgt:

‘De succesvolle Instagram-influencers @jolielot, @larissabruin en @by.iris.sophia worden, na tien jaar de vruchten te hebben geplukt van hun influencerstatus, ingehaald door de volgende generatie.’

Centrale vragen in Volg je me nog? zijn onder andere:

  • Hoe ver ga je in je beroep als ‘influencer’
  • Hoe kijk je aan tegen de nieuwe generatie die je op de hielen zit?
  • Wie ben je eigenlijk zelf? Ben je het plaatje dat je op Instagram laat zien?
  • Wat als je verandert en je leven niet meer is wat goed scoort op Instagram?

Fragment uit Volg je me nog?

Hieronder een kijkje in de documentaire. Het wonderlijke is hoe Marlot over zichzelf praat als over een derde persoon, die buiten haar zelf staat.

Influencers versus bloggers

Op basis van deze documentaire over influencers zou ik er niet graag eentje worden. Het keurslijf waarin met name Marlot en Iris zitten lijkt me afschuwelijk. Het is een wonderlijke combinatie van vrijheid in die zin dat je ‘eigen baas’ bent, en juist een compleet gebrek aan vrijheid omdat je afhankelijk bent van je volgers en Instagram.

Je persoonlijke ontwikkeling als mens is niet altijd geschikt voor de populariteit van je Instagram account.

De scheidslijn tussen influencers en bloggers is soms dun. Een influencer kan een blog hebben, maar hun grote succes hebben ze doorgaans op Instagram of sinds kort Tik Tok. Een blogger kán een influencer zijn, maar toch in mindere mate dan met een succesvol Instagram account.

Je houdbaarheid als influencer en blogger

Het vraagstuk van je houdbaarheid als influencer of blogger vind ik erg interessant. Hoe zorg je dat mensen het leuk blijven vinden om je te volgen? En wat een vreselijk uitgangspunt is dat eigenlijk: je bent enorm afhankelijk van de grillen van het publiek.

Wat als je succesvol wordt als mamablogger, en je kinderen op een gegeven moment volwassen worden? En wat als je bekend bent vanwege je vele reizen, en je wordt zwanger en gaat een meer huisje, boompje, beestje leven leiden?

Ontwikkelen je volgers zich met je mee, en blijven ze je trouw? Of moet je een nieuwe doelgroep aanboren?

Afhankelijk van je blog of invalshoek op Instagram heb je denk ik meer of minder te maken met een beperkte houdbaarheid. Het is één van de redenen dat ik blij ben met mijn blog Huisvlijt dat behoorlijk leeftijd proof is. En een blog als Bloggen en loggen is ook vrij tijdloos.

Bloggers minder afhankelijk van logaritmes?

Hoewel je als blogger ook te maken krijgt met veranderende logaritmes, zoals van Google, ben je in mijn ogen minder kwetsbaar dan influencers die het vooral van Instagram moeten hebben. Zogenoemde evergreen content op een blog is redelijk onafhankelijk van de grillen van je publiek en veranderende logaritmes.

Tot slot

Het spanningsveld tussen je publieke persona en wie je echt bent is typisch voor deze tijd waarin social media een grote rol spelen. Mijn advies is om gewoon niet in deze fuik te belanden! Kies voor een blog of Instagram account dat tijdloos is, en waarin je jezelf als mens kunt ontwikkelen. Je zal maar afhankelijk zijn van de grillen van je publiek… Het is geen fijne positie om in te komen.

In een artikel in Trouw schrijft Doortje Smitshuijsen:

‘De influencer – de persoon die geld verdient met zijn eigen selfie, het toonbeeld van modern individualisme – is in wezen de meest vogelvrije persoon binnen de platformeconomie.’

Wat betreft de documentaire: die viel me eigenlijk nogal tegen. Het blijft allemaal erg oppervlakkig.

Praktische informatie over Volg je me nog?

Je kunt de documentaire Volg je me nog? gratis kijken op NPO3. Zie ook Influencers betekenis.

*Doortje Smitshuijsen is filosoof en journalist.

Haar artikel in Trouw lees je hier:

Wat vind jij van influencers en bloggers? Ervaar jij druk om je volgers vast te houden en te vermeerderen?

Similar Posts

2 Comments

  1. Ik heb 1 aflevering gezien en vond t te idioot voor woorden. Ik had gewoon medelijden met die meiden. Ik snap t wel dat ze zo in die molen zitten hoor. Maar ik vond t zo oppervlakkig. Vooral degene zwanger was, jeetje, zet je prioriteiten even goed meid.

  2. Oef, ik zou niet zo willen leven… Laat mij maar lekker bloggen.
    Over het artikel van Doortje Smitshuijsen: Dat laatste stukje, die influencer begint een webshop vanwege haar “bijna-doodervaring” maar het moet wel via instagram.. eh.. juist ja.. gevalletje van niks geleerd…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *