Ubersuggest: wat is er zo fijn aan? + casus!

Ubersuggest

‘How do I love thee, let me count the ways,’ verzuchtte de Engelse dichter Elizabeth Barrett Browning. Ik deel haar sentiment als het gaat om Ubersuggest, mijn favoriete keyword research tool. Wat Ubersuggest zo goed maakt is dat het gebruik maakt van de gegevens en werking van Google! Ubersuggest als keyword search tool bestond al langer, maar sinds blog goeroe Neil Patel het kocht is de tool nog populairder geworden. En terecht.

Laat mij de manieren tellen waarop ik dol ben op Ubersuggest!

Wat is er zo fijn aan Ubersuggest?

  1. Met stip op nummer 1: ik snáp Ubersuggest. Waar menig keyword tool te ingewikkeld is voor woorden, is Ubersuggest simpel en duidelijk. Je voert een potentieel onderwerp voor een blogpost in, klikt op ‘Search’ en voila! Daar verschijnt op je beeldscherm grafiek die laat zien hoe populair het zoekwoord is. Toegegeven dat doet Google Adwords ook, maar ik vind dit minder overzichtelijk dan Ubersuggest.
  2. Ubersuggest laat niet alleen de populariteit van een zoekwoord zien. Ubersuggest geeft ook aan hoe groot de kans is dat je met een blogpost ergens in de top 20 van de zoekresultaten komt te staan.Ubersuggest
  3. En dat is niet alles. Het wordt nóg beter! In Ubersuggest kun je zien wat de Domain Score is van de websites die ‘ranken’ voor dit zoekwoord. Staan er bijvoorbeeld allemaal sites in de top 10 van de zoekresultaten met een score van 94? En heeft jouw blog 68? Dan weet je dat de kans dat jij daarboven in de zoekresultaten zult komen klein is.
  4. Ubersuggest laat ook zien hoe vaak een post gedeeld is op social media. En zoals je weet, speelt ook dat een rol bij je positie in de zoekresultaten.

Tips om Ubersuggest te gebruiken

1. Keywords/zoekwoorden kiezen

Als je een blogpost gaat schrijven, is het slim om te kijken waar mensen op zoeken. En dát zoekwoord vervolgens gebruiken in je post. Vroeger deed ik dat nooit. Ik schreef gewoon wat ik zelf interessant vond, klikte op publish en hoopte er het beste van. Maar dit kan betekenen dat bijna niemand je post zal lezen… Simpelweg omdat mensen niet zoeken op de termen die jij in je post gebruikt. En dat is jammer. Waarom dan niet even kijken waar mensen wel op zoeken, en je post daarop optimaliseren?

Daarmee wil ik niet zeggen dat je alleen maar post moet schrijven op basis van veel gebruikte zoekwoorden.

Nee, ik zeg dat als je een post gaat schrijven over een bepaald onderwerp, het slim is om te kijken welke zoekwoorden mensen gebruiken als ze informatie zoeken over dát onderwerp. En die te gebruiken in je blogpost.

N.B. als je een Nederlands zoekwoord invult, let dan op dat je instelt dat hij op Dutch staat ingesteld. Als je een Nederlands keyword intypt en je zoekt in het Engels dan zullen de resultaten laag zijn natuurlijk.

Een voorbeeld

Stel ik heb bedacht dat ik wil schrijven over ‘een blog starten’. Dan type ik ‘een blog starten’ in bij Ubersuggest. Zo ontdek ik dat op de zoekterm ‘een blog starten’ 40 keer gezocht wordt. Maar op een blog beginnen wordt maar liefst 210 keer gezocht per maand. En de moeilijkheid om erop ‘te scoren’ is hetzelfde! Dan bereik ik dus meer mensen als ik mijn blogpost optimaliseer voor de zoekterm ‘een blog beginnen’.

Ubersuggest

2. Ubersuggest om inspiratie en ideeën op te doen

Een andere geweldige manier om Ubersuggest te gebruiken is als bron van informatie. Als je een zoekwoord intypt, dan krijg je al een aantal suggesties. Maar onderaan zit een knop met ‘View all keyword ideas’. En die leveren nog meer varianten en alternatieven voor je zoekwoord op.

Keyword ideas

Je kunt die suggesties gebruiken als subkopjes in je blogpost of als bron van inspiratie. Feitelijk zijn het allemaal ideeën voor blogposts : ) En je kunt nog zien of er interesse voor is ook. Had ik al gezegd dat ik dol ben op Ubersuggest?!

3. Kijk hoe jouw blog het doet! En de concurrentie ; )

Je kunt Ubersuggest ook gebruiken om te kijken hoe jouw blog het doet. Daarvoor type je in plaats van een zoekwoord je blog url in. Je krijgt dan informatie over:

  • Organic keyword
  • Organic monthly traffic (het aantal mensen dat je blog vindt via zoekmachines)
  • Domain score (Domain score meet het belang van een site of domein op basis van het aantal links dat er naar verwijst. Hoe hoger, hoe beter.)
  • Backlinks (hoeveel sites er naar je linken)
  • NoFollow links

Daarnaast zie je onder andere een grafiek van je bezoekersaantallen over de afgelopen 9 maanden, en de populairste zoekwoorden waarop mensen je blog vinden. Je kunt op deze manier ook kijken op welke zoekwoorden bloggers in jouw niche scoren.

4. Ubersuggest als blogdokter

Je kunt Ubersuggest ook gebruiken om te kijken hoe het met de gezondheid van je blog gesteld is. Dat doe je door je blog url in te voeren, en vervolgens op site audit te klikken. Je krijgt dan informatie over de laadsnelheid van je blog, maar ook een lijst met dingen die je moet oplossen en/of verbeteren. Bijvoorbeeld gebroken links.

5. Ubersuggest is gratis!

Ja, je leest het goed. Deze handige tool, kost ook nog eens niets.

Neil Patel over Ubersuggest

In onderstaand filmpje legt Neil zelf uit wat er zo fijn is aan Ubersuggest:

Praktijkvoorbeeld

Ik was zo enthousiast over Ubersuggest dat ik mijn vreugde graag wilde delen met andere bloggers. Dus schreef ik deze post. Het leek me leuk om Ubersuggest te gebruiken voor een post over Ubersuggest. Dus wat doe je dan?

Stap 1: Type het keyword in

Dan ga je naar ubersuggest.com en typt Ubersuggest in. Dit is het resultaat:

Ubersuggest 2.0
Zoals je ziet heb ik ‘Dutch’ ingesteld omdat het om een Nederlandstalige post gaat.

Stap 2: Klik op View all keyword ideas

Vervolgens klik ik op View all keyword ideas. Zo zie ik dat maandelijks 3600 keer op de term Ubersuggest wordt gezocht. Daarnaast wordt er 10 keer per maand op Ubersuggest 2.0 gezocht. Alle overige zoektermen die worden gegeven scoren 0. Ik zou Ubersuggest 2.0 kunnen gebruiken als een tussenkopje.

Stap 3: Kijk naar de concurrentie

Vervolgens kijk ik aan de rechterkant van het scherm, waar ik een lijst vind van sites die goed scoren op dit zoekwoord. Uiteraard staat Neil Patel zelf bovenaan met een DS score van maar liefst 94. Maar daaronder staat Wessels-Teksten met een DS van 53. Bloggen en loggen heeft een DS van 57. Verder zie ik in de top 10 sites met een DS van 50 en 40. Met andere woorden, in theorie zou ik die moeten kunnen verslaan.

Ik zeg nadrukkelijk ‘kunnen,’ want er spelen meer factoren mee dan alleen DS. Maar het is op z’n minst een goede indicatie!

Keyword tool gratis

Stap 4: Schrijf de post en optimaliseer hem

Ik weet nu dat er vaak gezocht wordt op Ubersuggest, en dat er in de top 10 sites staan met een lagere DS dan mijn blog. Nu ga ik aan de slag met mijn blogpost met als keyword Ubersuggest. Om mijn post te optimaliseren gebruik ik natuurlijk Yoast. Ik streef er daarbij naar om minimaal 1000 woorden te gebruiken. Dat is namelijk wat ze op het moment adviseren.

Yoast SEO
Altijd weer een fijn gezicht, die groene bolletjes : )

Stap 5: Publiceer de post en link er intern naar

Nadat je de post hebt gepubliceerd is het belangrijk om er binnen je blog naar te linken. Google vindt blogposts namelijk via links. Zorg dus dat je in ieder geval binnen je eigen blog linkt naar de post waarmee je wilt scoren.

Stap 6: Promoot je blogpost op social media

Dat was het. En nu maar hopen dat het werkt : )

Samenvattend

In deze post schreef ik over Ubersuggest een gratis tool waarmee je kunt kijken hoe vaak een zoekwoord wordt gebruikt per maand, hoe makkelijk het is om in de top 10 van de resultaten te komen en nog veel meer. Ik raak Ubersuggest echt van harte aan. Je kunt het zelfs gebruiken als je last hebt van een blog burnout! In dat geval kun je het gebruiken om ideeën op te doen.

Uiteraard zijn er meer goede tools naast Ubersuggest. Zo gebruik ik Ubersuggest graag in combinatie met de keyword tool van Google Adwords. Maar het grote voordeel van Ubersuggest vind ik, dat je er niet zo snel overweldigd door raakt. Het is de meest duidelijke simpele tool die ik ken.

Ken jij Ubersuggest? Wat is jouw favoriete blogtool?

Huisvlijt

Filed Under: SEO

2 Responses to Ubersuggest: wat is er zo fijn aan? + casus!

Leave a reply