oude blogposts seo optimaliseren

Dus.

Je hebt al een hele tijd een blog, en een mooie voorraad aan blogposts. Toegegeven, je krimpt inwendig een beetje ineen als je de allereerste posts terug leest, maar nou ja. Daar kun je mee leven.

Maar nu heb je recent ontdekt dat er zoiets als SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie bestaat!

En al die oude blogposts zijn totaal níét geoptimaliseerd, dus dat wil je nu gaan doen. Maar hoe pak je dat aan?

Dat lees je hieronder!

Stappenplan voor het updaten van oude blogposts voor SEO

1. Heeft Google de blogpost geïndexeerd?

Controleer allereerst of Google je blogpost heeft geïndexeerd. Met andere woorden kijk even of Google je post heeft ontdekt en opgenomen in de Google index. Dit kun je doen in de Google Search Console waar je als het goed is al een account hebt. Zo niet, ga dat dan nu meteen doen! De Google Search Console is namelijk een belangrijke, gratis bron van informatie voor jou over je blogs.

Het is heel eenvoudig: je kopieert de url van je oude blogpost en plakt hem in de Google Search Console:

Was je post nog niet geïndexeerd? Klik dan op Request indexing rechtsonder.

Had je nog geen Google Search Console account?

Dan kun je voor nu even kijken of je blogpost is geïndexeerd door Google met bijvoorbeeld Spark Logix Studios.

2. Installeer de gratis Yoast plugin op je blog

Als je deze nog niet had: installeer hem dan nu op je blog. De Yoast plugin zal je enorm helpen om je blogposts te optimaliseren voor SEO. Heb je een Blogger blog? Dan kun je niet de plugin gebruiken, maar wel hun online Real-time Content Analysis! Dat is hetzelfde als de Yoast plugin, alleen kopieer en plak je je blogpost op deze website om hem te optimaliseren.

3. Kijk met frisse ogen naar het uiterlijk van de blogpost

Eerst kijken we gewoon eens met het blote oog naar de blogpost. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Dekt de titel de inhoud van de blogpost? Of is de titel bijvoorbeeld een woordgrapje? Een voorbeeld van een titel die de inhoud niet dekt was ooit mijn blogpost getiteld: 'Als het gras twee kontjes hoog is.' Dat ging over tuinieren, maar de titel was een liedregel. Zelf vond ik dat erg grappig, maar zoekmachines snappen hier niets van.
  • Zijn er tussenkopjes gebruikt?
  • Heeft de blogpost alinea's of is een grote lap tekst
  • Heeft de blogpost een goede afbeelding?
  • Leest de blogpost prettig?
  • Zitten er spelfouten in?
  • Is er een inleiding, middenstuk, conclusie?

4. Je blogpost optimaliseren voor SEO

Nu we een algemene indruk hebben van de oude blogpost, gaan we er met technische ogen naar kijken! En die technische blik levert ook meteen de stappen op die je moet zetten om je blogpost te optimaliseren voor SEO.

  1. Waar gaat de blogpost over? Is er een bepaald keyword dat centraal staat? Een keyword waarop je graag gevonden wilt worden met zoekmachines? Als dat er nog niet is, hoe kun je dan je blogpost optimaliseren?! Je hebt een keyword oftewel focus keyphrase nodig om je post op te optimaliseren. Als je een goed idee hebt voor een keyword, controleer je dit vervolgens eerst met de gratis tool Ubersuggest in combinatie met KWFinder*. Je vult daar je keyword, in en Ubersuggest vertelt hoe vaak hierop gezocht wordt, en hoe groot de concurrentie is voor dat keyword. Wordt er maar 10 keer per maand opgezocht? Gebruik dan liever een ander keyword. Wordt er heel vaak op gezocht, maar is de concurrentie enorm? Kies ook dan liever een ander keyword.
  2. Nu je weet wat je keyword phrase is, kun je de oude blogpost gaan optimaliseren voor SEO. Te beginnen met de titel van je blogpost. Zorg dat deze begint met je keyword phrase.
  3. Controleer vervolgens alle tussenkopjes: hebben ze zogenoemde H-tags? Of heb je ze gewoon 'bold' gemaakt? Is dat laatste het geval, verwijder dit dan, en maak er H-tags van. De titel van je blogpost moet een H1-tag hebben, en de kopjes in je blogpost moeten een H2 tag hebben.
  4. Zorg dat ongeveer de tweederde van je tussenkopjes je keyword phrase of een synoniem daarvan bevat.
  5. Heeft je blogpost nog geen afbeelding? Maak die dan! Gebruik hiervoor bij voorkeur de gratis site Canva. Zelf gebruik ik altijd hun Pinterest sjablonen. Kies een sjabloon dat je mooi vindt, en zet hierin de titel van je blogpost. Upload de afbeelding naar je blog en geef hem als alt-tag je keyword phrase.
  6. Heeft je blogpost al wel een afbeelding? Controleer dan of die een alt-tag heeft. Zorg dat de alt-tag de keyword phrase van je blogpost is.
  7. Maak een metadescription voor je blogpost. Dat is de tekst die bezoekers in Google te zien krijgen bij de zoekresultaten. Je kunt deze invoeren onder je post, in het deel van de Yoast plugin.
  8. Zorg dat je blogpost tenminste 1 interne link heeft, oftewel een link naar een andere blogpost op jouw blog.
  9. Zorg dat je blogpost tenminste 1 externe link heeft, oftewel een link naar een andere website of blog. Bij voorkeur eentje van goede kwaliteit, zoals Wikipedia.
  10. Zorg dat de post uit minimaal 300 woorden bestaat, maar liever veel meer. En dan heb ik het over 1000 tot 3000 woorden. Daar houdt Google namelijk van.
  11. Plaats minimaal 1 interne link vanaf een andere blogpost op jouw blog, naar de oude blogpost die je zojuist SEO hebt geoptimaliseerd.
  12. Nadat je de blogpost compleet hebt geoptimaliseerd, ga je Google vragen om hem opnieuw te indexeren. Dat kan dus met eerder genoemde Google Search Console.

Lees nu ook mijn post: Bovenaan in Google!

Praktijkvoorbeeld van een oude blogposts die SEO geoptimaliseerd wordt

Alles goed en wel, maar hoe pas je al deze stappen nou praktisch toe? Ik neem als voorbeeld een blogpost van het blog The Caffeinated Chapters.

We beginnen met gewoon de blogpost te bekijken. Hij ziet er goed uit: een duidelijke titel en tussenkopjes. Maar ik zie helaas geen afbeelding. Dat is dus meteen een verbeterpunt.

Dan nu naar de technische kant van deze blogpost.

Nu gaan we deze oude blogpost optimaliseren voor SEO!

  1. Ik heb eerst gekeken of Google de post heeft geïndexeerd. Dat is het geval. Mooi zo.
  2. De blogpost heeft geen focus keyphrase. Om te kunnen optimaliseren voor zoekmachines moet je eerst weten wat je belangrijkste keyword is. De blogpost gaat over au pairs, en de overstap naar een ander gezin. Het keyword 'au pair' wordt veel gezocht, maar de competitie is zo groot dat de kans dat de blogpost in de top 10 van de zoekmachineresultaten komt klein is. In zo'n geval kun je beter een zogenoemd 'long tail keyword' gebruiken. Dat wil zeggen een korte zin, of meerdere woorden. Bijvoorbeeld 'Au pair find a host family'. Weliswaar wordt daar minder op gezocht, maar je hebt tenminste kans dat je in de top 10 komt. En van daaruit kun je verder groeien.
  3. Zorg dat je focus keyphrase in de url van je blogpost staat.
  4. Zorg dat je de focus keyphrase in het begin van je blogpost zet, en maak hem vet en cursief zodat het voor Google een duidelijk signaal is dat het belangrijke woorden zijn.
  5. De tussenkopjes in bovenstaande post hebben de verkeerde H-tags. Ze hebben een H4 tag. Daarmee zeg je feitelijk: 'Dit kopje is behoorlijk onbelangrijk.' Deze H-tags moeten H2-tags worden.
  6. Nu je de focus keyphrase kent, is het zaak om die te verwerken in de tussenkopjes.
  7. De blogpost heeft ook nog geen metadescription. Begin met de focus keyphrase, en schrijf van daaruit de metadescription.
  8. Maak een mooie afbeelding voor de post met behulp van canva. Geeft deze als alt-tag de focus keyphrase mee. In dit geval 'Au pair find a host family'.
  9. Plaats een link naar een andere blogpost op je blog. Zoek een post waarvoor het logisch is om naar te linken in deze post.
  10. Zorg voor een relevante externe link in de blogpost.
  11. Link vanuit diverse bestaande blogposts naar deze blogpost en gebruik daarbij als het even kan als anchor text de keyword phrase of een synoniem hiervan: 'Au pair find a host family.
  12. De post bestaat nu uit ruim 370 woorden. Het minimum aantal woorden is daarmee gehaald, maar het zou goed zijn om dit uit te breiden.

Tot slot

Oude blogposts optimaliseren voor SEO is een heel goed plan. Het is bovendien een relatief makkelijke manier om meer bezoekers naar je blog te krijgen. Als die oude blogposts meer bezoekers via zoekmachines krijgen, is dat mooi meegenomen. Het belangrijkste is dat je een goed zoekwoord kiest voor de blogpost. Die doe je met behulp van Ubersuggest en KWFind. Hiermee zoek je naar keywords waar relatief vaak op wordt gezocht, maar die tegelijkertijd weinig concurrentie hebben. Heb je een goed keyword gevonden, dan ga je daarmee aan de slag. Herschrijf je oude blogpost en zorg dat hij geoptimaliseerd wordt op het keyword waarmee je wilt gaan scoren.

De belangrijkste links die je kunt gebruiken op een rijtje:

  • Google Search Console om te kijken of Google je blogpost heeft geïndexeerd, en om een nieuwe indexering aan te vragen na de optimalisatie.
  • Ubersuggest voor het zoeken naar een goed keyword.
  • KWFinderKWFinder voor extra informatie over het juiste keyword.
  • Canva voor het maken van een mooie afbeelding.
  • Yoast plugin met handige criteria om te checken of je blogpost al optimaal is.

*KWFinder is gratis voor 3 zoekopdrachten per dag. Het geeft soms net wat extra informatie.

Vergelijkbare berichten

4 reacties

  1. Wat ik weet is dat de hoofdtitel H1 zal zijn, en slechts één keer voor elke blogpost zou moeten gaan, dan zijn de h2, h3 en enz. Bepalend voor het belang en de relevantie van elke paragraaf van het artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *