blog niche

'To be or not to be,' vroeg Shakespeare zich af. Maar de moderne blogger worstelt met een andere vraag: moet je kiezen voor een blog niche, of juist niet?  Ga je bloggen over van alles en nog wat of over en specifiek onderwerp. Als je een blog gaat beginnen is het belangrijk over deze vraag na te denken.

En wat is een niche eigenlijk?

Wat is een niche?

Een niche is een klein afgebakend stuk. Een blog dat een niche heeft, beperkt zich tot een bepaald onderwerp. Het heeft een duidelijke identiteit en 'stem'.

Mijn blog Koffiezettertje is een voorbeeld van een niche blog. Het gaat echt alleen maar over koffie. Het voordeel van een niche blog is dat je een duidelijke doelgroep hebt en dat het voor bezoekers heel duidelijk is waar je blog over gaat. Mensen weten wat ze kunnen verwachten, en dat krijgen ze ook. Kort door de bocht gezegd:

Naar een niche blog ga je als je informatie wilt over een bepaald onderwerp. Een algemeen blog bezoek je als je tijd over hebt.

Weet je niet of je een niche blog hebt?

Wil je weten of jij een niche blog hebt? Stel jezelf dan deze vraag: 'Schrijf je over 1 onderwerp?' Dan heb je een 'niche blog'. Schrijf je over van alles en nog wat? Dan valt je blog níet in een niche.

De werking van een niche

Met een niche onderscheid jij je van al die andere blogs. Wat valt je bijvoorbeeld op in onderstaand plaatje? Vast niet één van de vele rode aardbeien. Het is de aardbei die zich onderscheidt van de rest, die er uit springt.

niche blog
Zo werkt een niche blog!

Wat is een niche blóg?

Er zwerven twee definities van een niche blog over het internet.

  1. Een niche blog is een snel en goedkoop gemaakt blog over een specifiek onderwerp om zo geld te verdienen. Het is geen uitgebreid blog. Gemiddeld zo'n 10 posts of zo. De kwaliteit is vaak matig.
  2. Een niche blog is een blog met een duidelijk onderwerp.

Voor mij is een niche blog die laatste definitie.

Persoonlijk of lifestyle blog versus niche blog

Veel bloggers beginnen een persoonlijk blog. Daar schrijven ze over dingen die ze interessant vinden, over hun hond, de kat, hoeveel de boodschappen die week kostten, en over hun hobby kantklossen. Een blog over van alles en nog wat dus. Kortom het tegenovergestelde van een niche blog.

Ook Darren Rowse, de auteur van het boek Problogger begon ooit met een persoonlijk blog. Darren Rowse is professioneel blogger. In zijn boek schrijft hij wat er gebeurde met zijn persoonlijke blog.

  • De verschillende bezoekers reageerden verschillend op de diverse onderwerpen. Sommige bezoekers vonden alles interessant wat Darren schreef. Maar de meesten kwamen voor een specifiek onderwerp. Dus als Darren over iets schreef dat hen niet interesseerde lazen ze het niet. Sommige lezers haakten zelfs af.
  • Darren begon zich schuldig te voelen als hij over bepaalde onderwerpen schreef.

Darren:

'I had an active blog-tips section on my Living Room blog. This didn't go down too well with some of my readers there, and so I decided to move all of those tips to a new blog called ProBlogger.net.'

Uiteindelijk besloot Darren dus zijn blog op te splitsen in een aantal niche blogs. Zo kregen zijn lezers de informatie die ze interessant vonden, en Darren kon schrijven over de onderwerpen die hij wilde.

Een niche blog is als een speciaalzaak

Je kunt een niche blog vergelijken met een speciaalzaak. En een blog over allerlei onderwerpen met bijvoorbeeld de Action. Bij de Action kun je voor van alles terecht. Boeken, wol, beddegoed, kleding, fietsreparatiekits enz.

Maar voor goed advies, en een echt uitgebreid assortiment op bijvoorbeeld fietsreparatie gebied kun je beter naar een speciaalzaak gaan.

Maar! De Action is een enorme hit in Nederland. Heel veel mensen gaan er naar toe. Hun doelgroep is enorm. Door van vele markten thuis te zijn, krijgen ze veel bezoekers. Misschien wel meer dan een speciaalzaak! Dus hoe zit dat nou?

Hieronder zie je een foto van een wolwinkel. Ze zijn gespecialiseerd in... wol! Dit kun je vergelijken met een niche blog!

NIche blog

En dan hebben we hieronder een foto van ... de Action! De Action is het tegenovergestelde van een gespecialiseerde wolwinkel of een niche blog. Ze verkopen er echt van alles en nog wat.

niche blog
Algemeen blog = Action

8 Voordelen van een niche blog

Een blog niche heeft veel voordelen.

Het is duidelijker voor je bezoekers. Ze weten wat ze kunnen verwachten en wat ze gaan krijgen. Een voorbeeld van een niche blog is Ren mama, ren. Aanvankelijk blogde ik op mijn persoonlijke blog over hardlopen. Maar bezoekers die niet van hardlopen hielden, vonden daar niets aan. En mensen die juist informatie wilden over hardlopen, negeerden op hun beurt mijn persoonlijke beschouwingen. Aangezien ik veel te zeggen heb over hardlopen, besloot ik er een apart blog van te maken! De niche van Ren mama, ren is duidelijk: hardlopen.

  1. Met een niche blog kun je jezelf presenteren als een expert over een bepaald onderwerp. Als jij een product aanbeveelt, en een link gebruikt als bol affiliate kan je dat inkomsten opleveren.
  2. Niche blogs helpen je een 'community' te bouwen. Mensen gaan je blog volgen omdat ze willen weten wat je over een onderwerp zegt. Het zijn vaak trouwe bezoekers
  3. Een niche blog is aantrekkelijker voor adverteerders. Nike zal bijvoorbeeld liever adverteren op een blog over hardlopen, dan op een algemeen blog. Op een blog over hardlopen komt immers hun doelgroep.
  4. Ondanks de Google updates ben je met een niche blog nog steeds makkelijker te vinden op bepaalde onderwerpen dan met een algemeen blog. Dit is één van de redenen dat ik een aantal van de rubrieken op mijn algemene blog Huisvlijt een apart blog heb gegeven.
  5. Niche blogs zijn fijn voor bezoekers. Het is duidelijk wat ze er kunnen vinden.
  6. De bezoekers die je krijgt waarderen je blog.
  7. Ook adverteerders houden van blogs met een niche. Als adverteerder van bijvoorbeeld leuke hardloopkleding voor dames, weet je zeker dat je bij Ren mama, ren het juiste publiek bereikt. Je doelgroep!
  8. De Google zoekmachine houdt van structuur. Er zijn oneindig veel pagina's op het internet. Google catalogiseert al die pagina's op basis van onderwerp. Hoe duidelijker het onderwerp van je website is, hoe beter je gevonden wordt. Een post over hardlopen zal eerder gevonden worden op Ren mama, ren dan op bijvoorbeeld Huisvlijt dat over van alles en nog wat gaat.

Nadelen van een niche blog

Toch zijn er uiteraard ook nadelen aan een niche blog. Een niche kan soms bijvoorbeeld als een beperking voelen. Stel je hebt besloten dat je niche 'roze postzegels' is. Na een paar weken ben je eigenlijk wel uitgepraat over roze postzegels. Stiekem zou je graag ook eens over vogels willen schrijven.

Maar ja, dat past niet in je niche. En je bezoekers verwachten informatie over roze postzegels, niet over vogels. Dan kan je niche voelen als een paar schoenen dat je een maat te klein hebt gekocht.

Ook belangrijk is dat je een niche kiest waar interesse voor bestaat. Als je niche te klein is, ben jezelf misschien de enige bezoeker… En je moeder natuurlijk.

De nadelen op een rijtje:

  1. Je beperkt je onderwerp, en dus je doelgroep.
  2. Het kan op een gegeven moment lastig zijn om nog iets te verzinnen om te schrijven over een beperkt onderwerp.
  3. Als je diverse niche blogs hebt, kost het veel tijd om ze te promoten. Eén groot blog is makkelijker bij te houden en kost minder tijd.
  4. Je kunt het benauwd krijgen in je eigen niche! Je wilt bijvoorbeeld ook wel eens over iets heel anders schrijven. Maar dat past niet op je blog.
  5. Het kost meer geld: je moet betalen voor een domeinnaam en eventueel hosting.

Niche blog om geld te verdienen passé

Ik kom nu eerst even terug op de eerste definitie van een niche blog: een goedkoop gemaakt blog met als doel geld verdienen.

Vóór de Google Penguin en Panda updates kon je een blog beginnen puur op basis van een populair keyword, en vervolgens bezoekers krijgen via zoekmachines.

Voorbeeld

Stel je denkt: 'Er is vast veel geld te verdienen met een blog over bananen! Dus ik begin een niche blog over bananen!' Je past de volgende SEO-technieken toe:

  • Je zorgt dat je keyword, bananen, in je domeinnaam staat. Bijvoorbeeld: http://www.bananen.nl.
  • Je publiceert een stuk of drie posts met daarin flink vaak het woord bananen.

Vóór Google Penguin en Panda eindigde je met zo'n blog hoog in de zoekresultaten, en kreeg je dus bezoekers. Maar nu kun je dat wel vergeten.

Voortaan gaat het om Authority blogs.

Van niche blog naar authority blog

Een authority blog is eigenlijk ook een niche blog. Maar het wordt gezien als een uitgebreidere en superieure versie. Een authority blog heeft bijvoorbeeld 100 pagina's, terwijl een niche blog er maar 10 heeft.

Authority blogs gaan óók over een specifiek onderwerp. Maar dat onderwerp wordt grondig uitgediept. Je vindt heel veel artikelen op authority blogs, en dus heel veel goede informatie. Zo beschouwd is mijn blog over koffie een authority blog.

To niche or not to niche: het antwoord!

Er is wat onduidelijkheid over wat een niche blog nou eigenlijk is. En dat maakt de discussie over de vraag of een niche blog verstandig is, lastig.

Ik zet het voor je op een rijtje!

Je kunt grofweg twee soorten blogs onderscheiden:

  • Niche blogs: duidelijk onderwerp. Als niche blogger biedt je antwoorden, een oplossing en informatie. Kortom een service.
  • Lifestyle blogs: algemene blogs over van alles en nog wat. Lifestyle bloggers richten zich op herkenning, relaties, ontspanning en leesplezier.

Binnen de niche blogs heb je ook weer twee soorten: het goedkoop gemaakte niche blog dat vooral bedoeld is om snel geld mee te verdienen, en het authority blog.

Het antwoord

Het algemene antwoord is duidelijk: authority blogs zijn beter dan kleine niche blogs. Eén blog waarop je diep op informatie in gaat is beter dan heel veel verschillende kleine (niche) blogs. Je kunt het beste je tijd investeren in één blog en dat optimaliseren, backlinks verzamelen en het promoten in de sociale media.

Wil je toch schrijven over veel verschillende onderwerpen, zorg dan voor duidelijke categorieën/rubrieken.

Hoe kies je de juiste niche?

  1. Kies een niche waarvoor je warm loopt. Waar je enthousiast van wordt!
  2. Kies een niche waar andere mensen warm voor lopen! Als jij de enige bent, wordt het een eenzame niche. Dit kun je checken met de Google Adwords Keyword Planner. (Over het gebruik van de Google Keyword Planner volgt nog een artikel!)
  3. Aansluitend op punt 2: doe je research! Check of er interesse is in je niche.

Voorbeelden van niche blogs

  • Teunie van Eenvoudig Leven heeft ook een heel duidelijke niche: ze schrijft over eenvoudig leven. De titel van haar blog dekt helemaal de lading zoals je ziet! Door voor een niche te kiezen, kun je een expert worden op dat gebied. Mensen weten dat ze bij Teunie Luijk moeten zijn voor informatie over bijvoorbeeld brood bakken en zuinig leven.
  • Lifestyle blogs
  • Beautyblogs
  • Consuminderblogs
  • Tuinierblogs
  • Handwerk blogs
  • Interieurblogs
  • Mamablogs

Bloggelientje: ik eet van twee walletjes!

Ondanks het algemene advies dat 1 groot blog beter is dan diverse kleintjes, houd ik voorlopig toch mijn niche blogs. Als bezoeker vind ik het prettig als een blog een duidelijke identiteit en onderwerp heeft. En als blogger eerlijk gezegd ook! Ik herken mezelf wat dat betreft erg in Darren van ProBlogger.

Maar, naast mijn niche blogs heb ik ook een algemeen blog: Huisvlijt.

Huisvlijt is mijn Action!

Op Huisvlijt schrijf ik over van alles wat mij zoal bezighoudt. En dat is nogal wat. Huisvlijt is als mijn Action. Je vindt er echt van alles!

Het nadeel vond ik dat sommige onderwerpen op Huisvlijt een beetje verdwenen in de massa. Daarom heb ik mijn posts over koffie en product reviews een apart blog gegeven. Daar komen ze beter uit de verf. Hetzelfde geldt voor mijn blog over hardlopen.

Voorlopig eet ik dus van twee walletjes: ik heb zowel niche blogs als een algemeen blog.

Stel jezelf deze vragen

Om voor jezelf te bepalen of je een nieuwe rubriek aan je blog wilt toevoegen, of liever een niche blog wilt beginnen voor een onderwerp, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Wat wil ik bereiken met dit onderwerp? Wil ik informeren? Amuseren? Expert worden?
  • Waarom zou ik dat op een aparte domeinnaam willen doen?
  • Past dit onderwerp op mijn huidige blog? Komt het daar voldoende tot zijn recht?
  • Kan ik er genoeg over schrijven om er een echt blog van te maken?
  • Heb ik genoeg tijd om een nieuwe blog te promoten en 'op de kaart te zetten'?
  • Heb ik er geld voor over om te investeren in een domeinnaam en hosting voor dit onderwerp?

Leestip

Een blog starten over je hobby!

Hoe omschrijf je jouw blog: niche of algemeen/lifestyle?

Vergelijkbare berichten

2 reacties

  1. Bij mij is het een mix. Dwz in hoofdlijnen blog ik over fietsen en over de regio Alkmaar. Die stokpaardjes en nog wat andere dingen waar ik me voor interesseer plaats ik in categorieen. Mensen kunnen dan zelf een categorie kiezen. Probleem is dat als je alleen maar over fietsen blogt dat het goed is voor het milieu en je gezondheid, dan komen daar alleen maar fietsers die er ook zo over denken. De rest laat het links liggen en bereik je niet. Door ook regelmatig een serie foto's van oude auto's te plaatsen bereik je een andere groep en als die op je blog verder kijkt dan lezen zij ook zomaar een stukje over fietsen en zet ze dat misschien wel aan het denken.

  2. Hi, heel interessant om te lezen. Zelf bijna een klein jaar geleden een lifestyle blog gestart, puur met de reden omdat ik het 'sonde' vind om naar een niche te gaan omdat ik overal over wil schrijven. Dit soort artikelen doen mij wel laten denken. Lastig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *