Meer verdienen met je webshop

Een webshop is zo gemaakt. Maar er ook daadwerkelijk geld mee verdienen is stap twee. In haar boek Meer verdienen met je webshop biedt ervaringsdeskundige Astrid van Kollenburg een 5 stappenplan voor 'ambitieuze webwinkeliers'. Maar ook als je jezelf niet ziet als een 'ambitieuze webwinkelier,' is dit boek erg de moeite waard.

En hetzelfde geldt voor bloggers!

Veel van de adviezen die Astrid geeft zijn namelijk ook van toepassing op bloggen.

Meer verdienen met je webshop

Net zoals er enorm veel webshops zijn, zo zijn er ook vele boeken over webshops. Wat heeft Astrid met Meer verdienen met je webshop te bieden wat niet al in die andere boeken staat? Wat mij betreft onderscheidt Astrid zich van de vele andere boeken met haar eenvoudige, no nonsense en bovenal praktische aanpak. Ze vertelt recht toe, recht aan wat belangrijk is voor een succesvolle webshop.

Daarbij maakt ze gebruik van twee fictieve webshop eigenaars. Aan de hand van hun eigenschappen en aanpak, legt Astrid uit wat effectief is wat niet. Een van hen is de bekende moeder die 'ook iets voor zichzelf,' wil. De andere is een dierenliefhebber.

De opzet van het boek

Meer verdienen met je webshop zit als volgt in elkaar:

Stap 1: De basis op orde

Dit hoofdstuk gaat over het vaststellen van je doelgroep: op wie richt jij je? Wat maakt jou anders dan andere blogs/webshops? Maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk, met bijvoorbeeld een duidelijke navigatie en snel laadtijd.

Stap 2: Maak van bezoekers klanten

Het is natuurlijk leuk als je meer dan 100.000 bezoekers op een dag hebt, maar als geen van die bezoekers iets koopt, of in het geval van je blog iets leest, dan schiet het niet op natuurlijk. Dit hoofdstuk gaat er dus over hoe je van bezoekers mensen maakt die iets doen op je blog/webshop.

Stap 3: Trek meer bezoekers naar je webwinkel

Dit hoofdstuk gaat over SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. Alle bekende tips komen voorbij: gebruik alt-tags bij afbeeldingen, schrijf een goede metadescription, gebruik H-tags en kies voor zogenoemde long tail keywords. Weinig nieuws, maar allemaal waar.

Stap 4: Slimme omzetverhogers

Dit hoofdstuk sprak mij als blogger het minst aan. Ergens ook omdat ik het eigenlijk niet zo'n goede zaak vindt om mensen te verleiden meer te kopen dan ze wilden. Dit laatste hoofdstuk is dan ook minder van toepassing op bloggers, maar kan je wel bewust maken als consument hoe ze je proberen te manipuleren ; )

Stap 5: Maak van klanten fans

Net als stap 4 is dit hoofdstuk vooral interessant voor mensen die dingen verkopen.

Elk hoofdstuk wordt afgewisseld met interview met webshop eigenaars. Deze interviews zijn ook geweldig en informatief. Allemaal verhalen uit de praktijk; beter wordt het niet vind ik. Als je iets verkoopt op je blog, is het ook interessant voor jou. Anders niet zo.

12 Aha-momenten met Meer verdienen met je webshop

Er waren een aantal punten in Meer verdienen met je webshop waarbij ik dacht: 'Ahaa, dat is handig! Dat moet ik onthouden.' Hieronder een overzicht van mijn favoriete lessen, die ook van toepassing zijn op blogs.

  1. Zet jouw unieke verkooppunten bijvoorbeeld onder je header en footer. In ons geval zijn dit de punten die ons blog uniek maken.
  2. Wees je bewust van het effect van kleur. Zo roept de kleur blauw een gevoel van betrouwbaarheid op. Ik snap meteen waarom bol.com blauw is! De kleur oranje is heel geschikt voor bestelknoppen omdat ze bezoekers onbewust motiveren om erop te klikken. Dit kun je als blogger bijvoorbeeld toepassen bij nieuwsbrief abonnementen.
  3. Zet maximaal 7 items in je menu.
  4. Zorg dat er een Home knop in je menu zit.
  5. Eindig het menu met een contact button.
  6. In de footer verwachten mensen juridische informatie zoals een disclaimer en privacyverklaring.
  7. Zorg voor een zogenoemd 'kruimelpad,' ook wel bekend als breadcrumbs. Dit helpt bezoekers om hun weg te vinden op je blog. Sommige blog themes hebben deze functie van zichzelf, en anders kun je een plugin installeren.
  8. Mensen klikken eerder op een rechthoekige knop dan op een ronde! En ook eerder op een grote dan op een kleine knop. Wil je zeker weten of een knop voldoende opvalt? Dan adviseert Astrid de 'oogharentest'. Knijp je ogen dicht, en tuur door je wimpers naar je blog/webshop. Je bestelknop moet eruit springen.
  9. Gemiddeld kopen 2 van de 100 bezoekers iets op een webshop. De gemiddelde conversie is dus 2%.
  10. Als je iets wil verkopen, bijvoorbeeld zelf geschreven eBook op je blog, dan kan het helpen om een 'gevoel van urgentie' te creëren om mensen te stimuleren het te kopen. Bijvoorbeeld met een tikkende klok die aangeeft hoeveel tijd mensen nog hebben.
  11. Zorg dat je 404-pagina oftewel foutpagina gebruiksvriendelijk is en mensen verder helpt. Zet er op z'n minst een link naar je homepage op.
  12. Emotie verkoopt. Met emotie creëer je betrokkenheid met je bezoekers. Dit verklaart in mijn ogen waarom bloggers die schrijven over hun ziekte vaak veel bezoekers hebben.

Mijn conclusie over Meer verdienen met je webshop

Als ik een webshop wilde beginnen, dan zou ik zeker dit boek erbij halen. Het biedt een goede basis voor je webshop, maar verwacht niet een praktische handleiding voor het opzetten en vormgeven van je webshop.

Astrid gaat er vanuit dat je al een webshop hebt, en geeft tips hoe je die kunt optimaliseren. Heb je nog geen webshop, dan kun je die tips natuurlijk ook gebruiken om hem zo goed mogelijk vorm te geven.

Praktische informatie over Meer verdienen met je webshop

Meer verdienen met je webshop is voor 24,50 te koop bij bol.com. Het is een investering die je op de juiste weg helpt. Bij het boek horen gratis downloads die je kunt vinden op succesmetjewebshop.nl/boek.

Heb je geen webshop maar wil je wel geld verdienen met je blog? Lees dan mijn post over bol affiliate zijn!

P.S. Meer weten over E-commerce?

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *