Keyword onderzoek: welke positie heeft jouw blogpost

keyword onderzoek

Als je een blogpost hebt geoptimaliseerd voor een bepaald keyword, dan wil je daarna graag weten wat het resultaat is van je inspanningen! Daarvoor kun je keyword onderzoek doen om te zien op welke positie jouw blogpost staat in de Google zoekresultaten. Dat is niet een kwestie van het keyword intypen bij Google en de resultaten bekijken!

Google is namelijk zo klantvriendelijk dat ze je zoekresultaten voorschotelen die passen bij je voorkeuren, vriendenkring en locatie. Maar dat is niet altijd fijn! Soms wil je gewoon neutrale zoekresultaten. Bijvoorbeeld als je keyword onderzoek wilt doen.

Keyword onderzoek: hoe scoor je op een keyword in Google?

Zo schreef ik voor mijn hardloop blog een post over de hardloopkleding lijn van de Lidl van het merk Crivit Sports. Ik optimaliseerde de post met behulp van de Yoast plugin. En de volgende dag googlede ik met ingehouden adem waar mijn post stond in de zoekresultaten!

Mijn post stond op de 10e plaats met profielfoto en alles! Kijk maar:

keyword onderzoek

Maar omdat dit mijn gepersonaliseerde zoekresultaat is, is dit beeld helaas geflatteerd. En ik wilde weten hoe ik écht  scoorde op ‘crivit sports’. Nieuwsgierig waar mijn post echt stond? Lees dan verder voor de ontknoping! Gelukkig zijn er manieren om neutrale resultaten te krijgen voor een keyword

Keyword onderzoek: 4 methodes

1. Doe je keyword onderzoek incognito

Met Google Chrome kun je kiezen om incognito te gaan! Rechtsboven in het scherm open je ‘Nieuw incognitovenster.’ Je krijgt dan het volgende te zien:
keyword onderzoek

En rechtsboven in je zoekbalk zie je linksboven een geheimzinnige spion! Zo weet je dat je anoniem bent.

anoniem

Als je nu iets googlet krijg je neutrale zoekresultaten.

In het geval van ‘crivit sports‘ stond mijn post nog niet eens op de zevende pagina van Google’s zoekmachine resultaten.

2. Gebruik Google Webmaster Tools voor je keyword onderzoek

Voor deze manier van keyword onderzoek heb je een Google Webmaster Tools account nodig. Als je dat nog niet hebt, raad ik je aan dit te regelen!

  1. Ga naar Google Webmaster Tools
  2. Klik op het blog waarvan je de keywords wilt checken
  3. Klik op Search Traffic
  4. Klik op Search Queries
  5. Nu zie je een lijst met keywords! Klik op een keyword voor meer informatie.
  6. Staat het keyword dat je wilt checken er niet bij? Klik dan op ‘filter’ en vul het in.

In het geval ‘crivit sports’ blijkt mijn post dan op gemiddeld de 27ste plek in de zoekresultaten te staan : (

Baal!

3. Gebruik een rank checker

Ik heb goede ervaringen met de rank checker van SEO Centro voor keyword onderzoek. Ik weet dat die accuraat is, omdat ik er keywords mee heb opgezocht, waarvan ik wíst op welke plek ze stonden in de zoekresultaten van Google. En dat klopte. Helaas zegt deze rank checker ook dat ik ‘niet rank’ op het keyword Crivit Sports.

4. Gebruik Ubersuggest voor keyword onderzoek – dit is mijn favoriet!

Hoewel ik Ubersuggest als laatste noem, is het mijn favoriete methode. Ubersuggest is handig, overzichtelijk, gratis en behoorlijk betrouwbaar. Je kunt makkelijk zien of jouw blog ergens in de eerste 100 zoekresultaten staat. Ubersuggest is veel meer dan alleen maar een rank checker. Ik gebruik het voor van alles en nog wat, maar het is dus ook geschikt om te kijken wat jouw positie in de zoekresultaten voor een bepaald keyword is.

Filmpje met uitleg over keyword onderzoek

Zoals je ziet staat in de titel dat dit voor WordPress is, maar dat is flauwekul. De methodes die ze noemen staan los van Google, en ook Blogger bloggers kunnen ze dus gebruiken.

Samengevat

In deze post gaf ik 4 methodes voor keyword onderzoek. Als je echt wilt weten hoe een post of keyword het doet, gebruik dan ofwel een incognito zoekmethode, een rank checker, Google Webmaster Tools of Ubersuggest. Die laatste is het makkelijkst vind ik en raad ik het meest aan.

Filed Under: SEO

Leave a reply