Schermafbeelding 2014-03-25 om 16.07.12Google is als de populairste jongen van de klas. Google is die jongen waarmee alle meisjes verkering willen. En de jongen waar de andere jongens op willen lijken. Iedereen dingt naar de gunsten van Google.

Maar hoe val je op tussen al die anderen? Hoe zorg je ervoor dat Google jou ziet?

Daar wordt voortdurend onderzoek naar gedaan door alle andere wannabes. Dat komt ons natuurlijk goed uit. Want zo kunnen we zien wat wíj moeten doen om Google aan de haak te slaan.

Searchmetrics zoekt het voor ons uit

Het Amerikaanse bedrijf Searchmetrics doet elk jaar onderzoek naar wat Google aantrekkelijk vindt. Ze onderzoeken wie er hoog eindigen in de zoekresultaten, en waarom. Daarbij benadrukken ze dat het om een correlatie gaat en niet om een oorzakelijk verband.

Hoe je populair wordt bij Google!

En dit zijn de resultaten van 2013.

hoe word je populair bij google?

Wat Google wil: 10 highlights

  1. Als je bovenstaande tabel ziet wordt één ding heel duidelijk: sociale media zijn belangrijk om hoog in de zoekresultaten te eindigen. En Google trekt zijn eigen netwerk lekker voor.
  2. Het aantal websites en links dat naar jouw blog linken is nog steeds heel belangrijk. Deze links heten backlinks. Daarbij is de kwaliteit van de backlink van belang. Je hebt bijvoorbeeld niets aan een link van een porno website met een pagerank van 0.
  3. Keywords in je meta omschrijving en in de titel van je post, en in je H2 tags zijn nog steeds belangrijk.
  4. Keywords in je domeinnaam en als anchor text zijn minder belangrijk geworden.
  5. De lengte van je posts is belangrijk: langere posts doen het beter bij Google.
  6. Google houdt van plaatjes.
  7. Interne links zorgen voor een hogere ranking.
  8. Google kijkt ook naar de laadsnelheid van je blog.
  9. Korte titels van je posts hebben de voorkeur van Google.
  10. Zet je keyword vooraan in de titel van je post.

 Zelf lezen?

Download het onderzoeksverslag van SearchMetrics hier.

Zie ook Google Core Web Vitals.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *