Feedback op je blog

Je hebt ongeveer 3,42 seconden om de aandacht van potentiële bezoekers te pakken op je blog en ze te overtuigen dat jouw blog de moeite waard is.

Dat is niet veel.

Dus is het belangrijk dat je blog er goed uitziet.

Blind voor je eigen blog

Het lastige is alleen dat je zelf op een gegeven moment zo vertrouwd bent met je blog, het uiterlijk en de structuur, dat het lastig is om er nog objectief naar te kijken. Wat dat betreft is het net als met teksten en spelfouten: je ziet het zelf niet meer. Daarom kan het goed zijn om objectieve feedback van anderen te krijgen op je blog.

Hoewel dit niet altijd prettig is overigens. Sterker nog, het kan behoorlijk pijnlijk zijn. Stel dat je zelf bijvoorbeeld helemaal blij bent met de header op je blog, maar het blijkt dat anderen hem een reden vinden om je blog per direct te verlaten. Dat is dan even slikken. Maar dat neemt niet weg dat het nuttige feedback is die je kan helpen om je blog te verbeteren.

Maar hoe krijg je nuttige, waardevolle feedback op je blog?

Hieronder een overzicht van manieren om waardevolle feedback op je blog te krijgen.

1. Je eigen bezoekers. Maar, er is een maar.

Je kunt je blog bezoekers om feedback vragen. Wat vinden zij prettig aan je blog? Wat zou er volgens hen beter kunnen? Maar er is 1 groot nadeel aan feedback van je eigen bezoekers:

Zij kennen je blog. Ze weten waar het over gaat, en hoe jij werkt.

Dat betekent dat ze over sommige onhandige dingen zullen heenkijken. Kortom: je hebt ook mensen nodig die nog nooit van jouw blog gehoord hebben.

2. Complete vreemden!

Dit is de groep die geen blad voor de mond zal nemen, en bovendien geheel  blanco en zonder vooroordelen naar je blog kan kijken. Ze kennen je blog niet, ze kennen jou niet, en hebben geen idee waar het over gaat. En daarin zit hun waarde.

Want van hen kun je antwoorden krijgen op vragen als:

  1. Is het onmiddellijk duidelijk waar je blog over gaat?
  2. Is de structuur van het blog duidelijk?
  3. Laad het snel genoeg?
  4. Zou je er nog een keer naar toe gaan?
  5. Zou je klikken op een post of maak je dat je wegkomt van dit blog?

Maar waar vind je die complete vreemden om je blog te voordelen?

Het probleem met complete vreemden is dat je ze niet kent ; ) Dus hoe vind je ze dan?

Op Facebook

De eerste plek waar je eens zou kunnen kijken is op Facebook, en dan specifiek bij Facebook groepen voor bloggers. Je kunt in zo'n Facebookgroep vragen naar een review van jouw blog. Soms zijn er zelfs speciale Facebook groepen waarin bloggers elkaars blogs beoordelen.

Via speciale review sites

Er zijn diverse websites waar je je blog kunt aanmelden voor een review. Een hele bekende was Peek, maar die is helaas opgedoekt.

Hieronder 3 sites waar je terecht kunt voor reviews van onbekende bezoekers op je blog en mijn ervaringen.

  • UserBob. UserBob is niet gratis. Je betaalt 20 USD voor 20 beoordelingen van je blog. Ik kreeg binnen 10 minuten al 3 beoordelingen via video. Overigens worden de video's verwijderd na 30 dagen. Dus als je er iets mee wilt doen, moet je niet te lang wachten.
  • FiveSecond test. Hierbij maak je een screenshot van je blog. Testers vertellen vervolgens wat hun eerste indruk is.
  • Exposure Ninja. Exposure Ninja doet een gratis review. Maar je moet je registreren, en aangeven wat je marketingbudget is. En vervolgens krijg je een mailtje dat je beter eerst hun gratis cursus kunt doen. Op zich ook leuk, maar uiteindelijk krijg je dus geen feedback op je blog.

1. UserBob ervaring

Bij UserBob krijg je feedback op je blog in de vorm van filmpjes van bezoekers van je blog van ongeveer 1 minuut. Ze komen op je blog en moeten vertellen wat ze zien, en wat ze ervan vinden. Dit zijn de instructies die je beoordelaars meekrijgen:

Spend at least 1 minute trying to do the tasks while you speak out loud what you are thinking. Talk about hour first impression of this site. Who is for? What can you do here? Imagine you just came across this site after doing a google search. Talk about your first impression of this site. Who is it for? What can you do here?

Het nadeel van UserBob was dat de reviewers Engelstalig waren en daardoor Huisvlijt niet konden lezen. Maar een heleboel waren zo slim om Google Translate aan te zetten. Niettemin vond ik de feedback over de layout en design alsnog waardevol. Zelfs al snapten ze de inhoud niet.

2. FiveSecondTest van de UsabilityHub

Bij de UsabilityHub had ik aangegeven dat het om een Nederlands blog ging. De feedback krijg je daar in de vorm van geschreven reacties.

Wat me opviel was dat de feedback via de UsabilityHub veel kritischer en negatiever was dan de feedback die ik kreeg via UserBob. Maar beide waren waardevol, zij het soms wat pijnlijk om te horen. Net als bij UserBob krijg je 20 beoordelingen voor 20 USD.

Via objectieve tools

Je kunt tenslotte ook simpelweg technische tools gebruiken om je blog te beoordelen. Zoals:

  • De Google Speed Test
  • Inspect Element om te controleren of je optimale H-tags hebt gebruikt.
  • Link Explorer van Moz om te kijken wat de Domain Authority van je blog is, hoeveel links er naar je blog zijn etc.
  • Google Search Console. Hiermee kun je onder andere kijken of er 404 fouten in je blog zitten.
  • Google Analytics: controleer hiermee bijvoorbeeld je bounce rate oftewel het aantal bezoekers dat snel weer van je blog wegklikt.
  • Majestic om te kijken wat de Trust Flow van je blog is.

Het voordeel hiervan is dat ze objectief zijn.

Samenvattend

Het is goed om feedback op je blog te krijgen, zowel op het gebied van techniek, bloggen, vormgeving en inhoud. In deze post beschreef ik manieren om dergelijke beoordelingen te krijgen. Mijn persoonlijke favoriet is toch wel via een speciale review site. Ik ben erg tevreden met de reviews die ik kreeg via UserBob en de UsabilityHub.

In totaal was ik 40 USD kwijt voor 40 beoordelingen van mijn blog, wat neer komt op zo'n 34,20. Twintig reviews in de vorm van een filmpje via UserBob en twintig reviews in tekst via de UsabilityHub.

Wil je liever geen geld uitgeven aan een review? Kijk dan eens in speciale Facebookgroepen voor bloggers. Daar komen regelmatig threads voorbij waarbij bloggers elkaars blog beoordelen. Ook dat kan je helpen om je blog te verbeteren.

De technische tools die ik noem geven je een idee van de 'gezondheid' en populariteit van je blog. Maar Ik zou dit zeker aanvullen met de reacties en reviews van 'echte' mensen.

N.B. Smaken verschillen. Daardoor kan het zijn dat de ene review positief is over je blog layout en een ander het juist drie keer niks vindt. De kunst is de grote algemene deler te vinden, en dan dingen te verbeteren.

Laat jij je blog regelmatig beoordelen?

Vergelijkbare berichten

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *