google analytics voor dummies
Google Analytics: stel vragen, vind de antwoorden

Ik wéét dat Google Analytics één van de beste (gratis) manieren is om mijn statistieken bij te houden, en inzicht te krijgen in wat werkt, en wat niet werkt.

Maar Google Analytics geeft zoveel informatie, dat ik vaak door bomen het bos niet meer zie. 'Waar moet ik in vredesnaam beginnen?' vraag ik me af.

En ik heb het antwoord gevonden door nóg meer vragen te stellen! Dit wordt ook wel de Magic 8 Ball Methode genoemd.

De Magic 8 Ball Methode van David Kutcher

De Magic 8 Ball is een zogenaamd magische bal, die je vragen kunt stellen. En dan geeft de bal antwoorden! Beschouw Google Analytics als jouw persoonlijke Magic 8 Ball, maar dan betrouwbaar!

Dus: als je overweldigd wordt door de grote hoeveelheid informatie die Google Analytics biedt, bedenk dan wat je wilt weten.

Vragen aan Google Analytics

Hier onder zie je de vragen die ík graag stel aan Google Analytics.

'Oh machtige Google Analytics:

  1. Hoeveel unieke bezoekers heb ik?
  2. Hoeveel pageviews heb ik?
  3. Met welke zoekwoorden komen mensen op mijn blogs?
  4. Vinden ze wat ze zoeken? Die vraag leidt tot vraag 5:
  5. Wat is mijn bounce rate?
  6. Hoe komen mensen op mijn site? Komen ze via zoekmachines? Of komen ze via andere websites?
  7. Welke websites zorgen ervoor dat mensen op mijn blogs komen?
  8. Welke posts en pagina's leveren financieel het meest op?'

Vervolgens gebruik je je vragen om gericht de antwoorden te zoeken op Google Analytics.

Vind de antwoorden

Laten we als voorbeeld op vraag nummer 5 eens het antwoord zoeken.

  1. Ga naar je Google Analytics Account
  2. Klik op Acquisition
  3. Klik op Channels
  4. En tataa! Er verschijnt een venster met het antwoord op je vraag.
google analytics voor dummies
Schermafdruk van mijn Google Analytics Account en de verkeersbronnen

Wat te doen met je antwoorden van Google Analytics?

Als je antwoorden op je vragen hebt gevonden moet je niet tevreden achterover leunen. Nu moet je je kennis gaan gebruiken! De bedoeling is dat je met de informatie die je nu hebt meer inzicht krijgt in je blog, wat werkt en wat niet goed werkt. En vervolgens pas je je strategie aan.

Stel je ziet dat veel mensen op je blog komen via de zoekvraag: 'Graszaad van de Action?' Je ziet dat ze op een blogpost landen met als titel 'Waarom is gras groen en niet blauw?  Je ziet ook dat ze bijna meteen weer wegklikken: voor die post is er een hoge bounce rate.  Mensen zijn dus niet tevreden over wat ze op je blog vinden.

Met die kennis kun je je post zo aanpassen dat ze wél vinden wat ze zoeken, en zo je bounce rate omlaag brengen.

Google Analytics voor dummies samengevat!

  1. Stel de vragen
  2. Vind de antwoorden
  3. Handel er naar

Vergelijkbare berichten

2 reacties

  1. Ik ben een kluns met Google analytics, heb al 1000den filmpjes op YouTube bekeken en kom er nog altijd niet uit. Ik moet het nog altijd installeren. Het lijkt me wel iets heel handigs, zeke als je kan zien wanneer lezers wegklikken als het artikel saai wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *