bloggers en adverteerders

Bloggers en adverteerders. Het is een wat lastige relatie. Als je als blogger geld wilt verdienen, zijn adverteerders een belangrijke rol van inkomsten. Maar veel bloggers klagen over adverteerders die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Het is daarom niet altijd makkelijk om je tarief te bepalen: wat is reëel?

En wat is letterlijk teveel gevraagd?

Over de relaties tussen bloggers en adverteerders, en hoe die verandert gaat deze blogpost.

‘Jij een artikel schrijven, jij een fotoalbum krijgen!’

Zelf krijg ik ook regelmatig mailtjes waarin adverteerders schrijven dat ze een geweldige mogelijkheid voor mij hebben. Ik mag een artikel over hen schrijven! Wat een geluk hè? In ruil krijg ik dan bijvoorbeeld een gratis fotoalbum. Het enige dat ze ervoor terugvragen is een paar follow links.

In zo’n geval stuur ik ze altijd keurig mijn tarief.

Dan hoor ik of nooit meer wat terug, of krijg ik een reactie dat betalen niet de bedoeling was. Maar heel soms valt er te onderhandelen, en komt er een mooie samenwerking uit voort.

Bloggers en adverteerders: pitchen maar

Een andere manier van contact tussen bloggers en adverteerders is via één van de vele blognetwerken. Die groeien als paddenstoelen uit de grond en brengen bloggers en adverteerders bij elkaar. De bekendste en fijnste vind ik LinkPizza, hoewel je daar als blogger wel moet pitchen op potentiële opdrachten. Dat vind ik een groot nadeel, want het plaatst je als blogger in een enigszins onderdanige positie. De adverteerder kan tevreden achterover leunen, terwijl bloggers hun best moeten doen om ze te verleiden tot een opdracht.

Ik heb een hekel aan pitchen.

Vooral omdat, bij bijvoorbeeld LinkPizza, de adverteerder je simpelweg kan afwijzen waarna er geen communicatie meer mogelijk is. Ik snap wel dat ze geen gedoe en discussie willen, maar ik vind het nogal eenzijdig. Alle macht ligt bij de adverteerder. Nog veel erger is dit bij het platform Hulc. Daar hebben bedrijven vaak niet eens het fatsoen om te reageren op een pitch. Bij LinkPizza krijg ik in ieder geval nog een afwijzing; bij Hulc hoor ik vaak gewoon nooit meer wat terug.

Bloggers en adverteerders: veranderende eisen op LinkPizza

Het laatste half jaar valt me op dat er iets verandert in de verlangens van adverteerders op bijvoorbeeld LinkPizza. Ze hebben veel meer noten op hun zang. Zo schrijft een adverteerder op LinkPizza:

‘Let op: we zijn nogal picky in de pitches 😉 Zou je de briefing goed willen lezen en willen pitchen met de gevraagde informatie? Thanks a lot!’

Ook zie ik steeds vaker dat ze een plaatsing op Instagram zoeken, in plaats van op een blog en is er een verschuiving naar influencers in plaats van ‘gewone’ bloggers. Influencers kunnen ook bloggers zijn, maar zijn steeds vaker mensen met een succesvol Instagram account. Het gaat bedrijven dan om hun volgers, en het onder de aandacht brengen van hun product bij een grote groep potentiële klanten.

Op dit moment staan er zelfs potentiële opdrachten op LinkPizza die alleen op Instagram en Facebook geplaatst moeten worden! Een blog komt er niet eens aan te pas!

Mijn favoriete adverteerders als blogger

Mijn favoriete adverteerders als blogger zijn de bedrijven die mij gewoon direct benaderen, en ervan uitgaan dat ze betalen voor een gesponsorde post of advertorial. Met andere woorden, bedrijven die bloggers behandelen als gelijkwaardige partners. Binnen die soort, is mijn ultieme favoriete adverteerder het type dat de opdracht als het ware simpelweg ‘over de schutting gooit’. Die een mailtje sturen met het verzoek om een advertorial, met een korte briefing en vervolgens afsluiten met: ‘Stuur je even een link als de post live staat?’ Dat was bijvoorbeeld het geval bij een opdracht via Getfluence.

Het grote voordeel van dit type adverteerder is dat ik lekker vlot kan doorwerken. Een post loopt geen vertraging op omdat een adverteerder hem eerst wil lezen en/of goedkeuren. Nadeel is wel, dat je dan soms achteraf gezeur kunt krijgen. Zeker als het om een nieuwe samenwerking gaat. Daarom stuur ik nu toch altijd eerst even een preview link met mijn voorstel voor de blogpost, zodat ik zeker weet dat de adverteerder tevreden zal zijn en ik niet na publicatie een ontevreden reactie krijg.

Nadeel is dat ik dan vaak langer moet wachten voordat een blogpost live kan, maar de gemoedsrust is het wel waard.

Tot slot

Deze post ging over de relatie tussen adverteerders en bloggers. Op dit moment valt mij op dat er een belangrijke verschuiving plaatsvindt op vooral LinkPizza van opdrachten voor bloggers naar opdrachten voor influencers met een succesvol Instagram account.

Hoe zijn jouw ervaringen met adverteerders?

Similar Posts

5 Comments

  1. Ik snap niet dat je Link pizza dan nog fijn vind. Zelf heb ik niks met dat soort bedrijven. T scheetje dat bloggen ook mijn hobby is, ik wil er niks mee verdienen. Barter deals vind ik dan wel weer leuk. Meestal gaat dat heel soepel!

  2. Interessant schrijven voor hen die geld willen gaan verdienen met hun artikels. Ik hou het heerlijk als mijn hobby en wil er geen geld voor. Ik lees je artikels graag en soms reageer ik en soms niet maar er zitten soms best weetjes tussen waar ik dan ook weer wat van leren kan op mijn eigen tempo dan.

  3. Die ervaring met Hulc herken ik. Je krijgt nooit een reactie op je pitch, laat staan dat er een opdracht uit voortvloeit. Met Linkpizza en Blogbrains en met rechtstreekse benaderingen heb ik betere ervaringen.

  4. Ik word ook het liefst direct – en persoonlijk – benaderd. Omdat ik in een niche blog , past zo’n 90% van het aanbod dat ik krijg sowieso niet bij de principes die ik uidraag op mijn blog. Niet erg, ik ga toch alleen in zee met wat ik echt tof en inspirerend vindt, zodat ik er echt in kan duiken en iets moois van kan maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *