bloggen 2020

Bloggen in 2020.

Het is een verhaal apart, dankzij de coronacrisis.

Bloggen in 2020: waarom het anders was dan anders

Het jaar 2020 begon met de berichten over ‘een virus’ in China. Maar het was letterlijk en figuurlijk ver van ons bed.

Maar toen kwam maart, en premier Rutte die het Nederlandse volk ernstig toesprak vanuit het torentje.

En het coronavirus verspreidde zich over de hele wereld.

Dat had ook gevolgen voor bloggers! Veel bedrijven zagen hun inkomsten van het ene moment op het andere compleet verdampen. En dat had natuurlijk consequenties voor hun budget als het ging om bijvoorbeeld markting en publiciteit. En dat werkte weer door voor bloggers.

En dat brengt mij op de vraag in de titel van deze blogpost:

Was 2020 een slecht blogjaar?

Hoewel ik een hekel heb aan vage antwoorden, kan ik niet anders dan zeggen: ‘Dat ligt eraan.’ Voor sommige bloggers was 2020 wellicht rampzalig. Voor een andere groep bloggers maakte het eigenlijk weinig verschil, en voor nog weer een andere groep betekende 2020 juist nieuwe kansen en extra veel bezoekers.

Een belangrijke factor in hoe de coronacrisis bloggers raakte is de niche waarin je blogt.

De rol van je blog niche in 2020

Vooral voor reisbloggers had de coronacrisis negatieve gevolgen. Als je schrijft over de reizen die je maakt, en je mag vervolgens het land niet meer uit, tsja, dan wordt het wel lastig. Bovendien mogen je bezoekers ook niet reizen. Door het negatieve reisadvies boekten mensen geen of minder vakanties, en gingen dus ook minder op zoek naar informatie over verre bestemmingen en mogelijke activiteiten.

Niches die het wel goed deden in de coronacrisis

  1. Bloggers die schrijven over thuisonderwijs zaten juist goed. Want na de sluiting van de basisscholen gingen veel mensen op zoek naar tips voor thuis lesgeven.
  2. Ook hardloopblogs hadden het tij mee. Door de sluiting van de sportscholen verloren veel mensen hun uitlaatklep als het ging om lichaamsbeweging en sporten. En welke sport is relatief coronaproof? Juist, hardlopen! Je kunt het prima in je eentje doen, het is buiten en je hebt alleen maar een paar goede hardloopschoenen + goed beginnersschema nodig en daar ga je. Hardloopwinkels zagen een enorme piek in de verkoop van hardloopschoenen.
  3. Voor kookblogs bleek de coronacrisis ook een positieve werking te hebben. Doordat mensen massaal thuis moesten blijven, gingen ze aan het bakken en koken. Onder andere de broodbakmachines waren niet aan te slepen! Het aantal zoekopdrachten naar broodbakmachines verviervoudigde.
  4. En dat te denken van doe-het-zelf blogs! Zoals je vast wel hebt gelezen deden doe het zelf zaken als Karwei, Gamma en Praxis goede zaken omdat mensen allemaal thuis aan het klussen gingen. Voor bloggers die schrijven over how-to’s in huis zal dit ongetwijfeld een positief effect hebben gehad op hun bezoekersaantallen.
  5. Bloggers die spelletjes en puzzels reviewen zullen ook meer bezoekers hebben gehad, want naast de broodbakmachines gingen ook veel Nederlanders aan het puzzelen en spelletjes spelen.

Bloggen 2020: blog inkomsten in 2020

Hoe zit het qua inkomsten in 2020? Eén van mijn belangrijke inkomstenbronnen is Google Adsense. In maart zag ik daar een enorme dip, maar die herstelde zich eigenlijk ook weer vrij snel. Wel heb ik het idee dat ik wat minder verzoeken voor gesponsorde posts en dergelijke heb gekregen. Maar al met al zijn mijn blog inkomsten in 2020 amper lager dan die in 2019.

Affiliate marketing vind ik een lastige. Maar ik stel me zo voor dat veel bloggers in 2020 meer hebben kunnen verdienen als affiliate. Neem alleen al de eerder genoemde broodbakmachines. Bloggers met interessante blogposts over broodbakmachines met affiliate links naar bol.com zullen wellicht een stijging in hun inkomsten hebben gezien doordat veel mensen zo’n apparaat gingen kopen. Als bol affiliate heb je ongetwijfeld kunnen meeprofiteren van het feit dat mensen niet meer buitenshuis kunnen winkelen en online gaan shoppen.

Blogger bijeenkomsten in 2020

Voor bloggers die doorgaans graag naar bijeenkomsten gaan, zoals presentaties en pers events, was 2020 wel degelijk een vervelend jaar. Er waren weinig mogelijkheden om samen te komen, of events te bezoeken. Hoogstens was er een kleine opleving gedurende de zomermaanden. Daar staat tegenover dat er wel veel online werd georganiseerd.

Maar ja, dat is toch niet hetzelfde.

Omdat ik toch al nooit naar events en dergelijke ga, heb ik hier geen last van gehad. Maar ik weet dat sommige bloggers dit echt gemist hebben.

Bloggen 2020: kansen in 2020

Omdat we met z’n allen zoveel mogelijk thuis moesten blijven, betekende dit voor velen extra tijd. Die tijd kon je uitstekend gebruiken om oude blogposts te updaten, en achterstallig onderhoud aan je blog weg te werken. In die zin zorgde de coronacrisis ook voor nieuwe kansen voor bloggers. Zelf ben ik het afgelopen jaar druk bezig geweest met het updaten en verbeteren van oude posts. Een blog schrijven was nog nooit zo makkelijk ; )

Tot slot

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de hele wereld. Ook in ‘Blogland’. In deze blogpost keek ik terug op het afgelopen jaar, en vroeg me af: ‘Was 2020 een slecht blogjaar?’

Voor mij luidt het antwoord: ‘Nee.’

Als ik mijn bezoekersaantallen en inkomsten vergelijk met vorig jaar, dan zijn die zelf verbeterd. Dat komt enerzijds omdat mijn niches niet zo coronagevoelig zijn, en anderzijds omdat ik bezig ben geweest met het verbeteren van zowel mijn oude blogposts als mijn blog in het algemeen.

Juist nu kun je als blogger denk ik veel mensen helpen en bereiken met jouw blog.

Wat zijn jouw blog ervaringen in 2020?

Vertel het met behulp van onderstaand survey.

Heb je meer te vertellen dan je kwijt kunt in het survey? Vertel het in de comments!

Similar Posts

2 Comments

  1. Als je een blog over reizen hebt is dit jaar lastig. Maar lang zo lastig niet als corona je dood kan betekenen en je echt geen kant op kan. Dus ik denk dat het gros zich gewoon aan had kunnen passen maar heb heel wat blogs gezien die ermee gestopt zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *