Blog promotie.

Is het nodig om je blog te promoten?

Of kan het ook zonder?

Als nogal introverte blogger. die het liefst gewoon rustig thuis zit te bloggen wil ik graag dat blog promotie niet nodig is.

En eerlijk is eerlijk, je kunt een heel eind komen zonder actieve promotie is mijn ervaring.

Blog promotie: is het nodig?

De reden dat je een heel eind kunt komen zonder je blog actief te promoten heet SEO, oftewel Search Engine Optimization. Als je goede blogposts schrijft die veel waarde hebben, dan zal Google je post hoog in de zoekresultaten laten zien. En op die manier krijg je bezoekers! Zonder dat je hoeft rond te gaan en te roepen:

'Oh kom er eens kijken, wat ik op mijn blog heb staan!'

Je zou misschien zelfs voorzichtig kunnen zeggen dat SEO de belangrijkste vorm van blog promotie is. Alleen dan, wat mij betreft, een fijne waarbij je gewoon lekker thuis kunt zitten te bloggen.

Blog promotie door gewoon goed je werk te doen, en niet door allerlei extraverte dingen te doen.

Niettemin is het wel goed om je blog, naast zoekmachineoptimalisatie, ook op andere manieren in de kijker te zetten.

20 Blog promotie methodes

Hieronder een overzicht van manieren waarop je jouw blog kunt promoten.

  1. Je blog delen op sociale media. Denk aan Facebook, Instagram promotie, Twitter, LinkedIn en Pinterest. Het nadeel van blog promotie via social media is dat ze om de haverklap hun algoritmes veranderen, waardoor je dan ineens veel minder bezoekers krijgt via social media. Maar goed, Google verandert hun logaritmes ook voortdurend, dus dat hoort erbij.
  2. Je blog promoten in speciale Facebookgroepen. Het valt me op dat het in Facebookgroepen steeds stiller wordt als het om bloggers gaat. Ik heb het idee dat ofwel veel bloggers zijn overgestapt naar Instagram, ofwel dat ze Facebookgroepen minder gebruiken.
  3. Meedoen aan Linkparties. In de VS lopen linkparty's vrij goed, maar hier in Nederland schijnt het dat de meeste bloggers zich afvragen: 'What's in it for me?!' En dan doen ze niet mee.
  4. Collega bloggers benaderen met een leuk voorstel voor een gastartikel. Een gastartikel is niet alleen een kans om een link te krijgen, maar ook een mooie manier om je blog te promoten op het blog van iemand anders.
  5. Je blog in je email handtekening zetten.
  6. Visitekaartjes, je blog url op je auto en posters met je blog erop laten drukken en die overal ophangen.
  7. Organiseer een winactie of giveaway. Dit kan in ieder geval tijdelijk veel bezoekers opleveren, en dan is het de kunst te zorgen dat ze terug komen. Als je een winactie hebt, kun je die aanmelden op diverse prijsvragen pagina's. Ook hier geldt overigens: er zijn nu veel minder speciale prijzen pagina's dan vroeger! Eén groot bedrijf heeft de meeste opgekocht, en vraagt nu geld voor een vermelding. Maar er zijn er nog wel een paar waar je gratis een winactie kunt opgeven.
  8. Wees gast in podcasts! Niet alleen horen mensen je, maar zo'n podcast levert doorgaans ook een link op.
  9. Linkbuilding: dat kan in de vorm van een gastartikel of via speciale Facebookgroepen waarin bloggers elkaar helpen door naar blogs te linken. Dit zorgt voor een betere positie in de zoekresultaten.
  10. Bezoek andere blogs en laat een zinnige reactie achter. Bij een comment kun je altijd je naam en blog url opgeven. Als je comments interessant zijn, en andere bezoekers lezen die, dan komen ze misschien ook wel op jouw blog kijken.
  11. Wees actief op forums zoals Reddit en Quora. Dit is trouwens wel echt lange termijn blog promotie, want je kunt echt niet zomaar een link naar je blog droppen. Dan krijg je er van langs. Maar als je lange tijd meedoet aan een forum, en je zelf hebt bewezen, kun je misschien weleens een keertje een link naar een handige blogpost noemen.
  12. Zet prachtige Pinterest afbeeldingen in je blogposts die mensen spontaan gaan pinnen en delen!
  13. Maak een infographic die mensen gaan delen omdat hij zo geweldig is.
  14. Reageer op de reacties van lezers. Laat ze weten dat je ze waardeert en dat je ze de moeite waard vindt om op te reageren.
  15. Ga naar Blogger conferenties en bijeenkomsten en netwerk erop los. (mijn minst favoriete manier van blog promotie, en ik doe het dan ook nooit...'
  16. Laat je gezicht zien op pers events.
  17. Organiseert een collega blogger een bijeenkomst met andere bloggers om elkaar eens IRL (in real life) te ontmoeten? Ga dan!
  18. Zet Whatsapp op je blog zodat mensen je makkelijk kunnen bereiken.
  19. Laat jezelf zien op je blog met behulp van eigen foto's. Zeker nu AI in opkomst is, is het belangrijker dan ooit om te laten zien dat jíj een blogger van vlees en bloed bent!
  20. Zet overal je blog url op!

Blog promotie via traditionele media

In artikelen over blog promotie worden ook altijd de traditionele media genoemd.

Namelijk tijdschriften, dagbladen, kranten, of zelfs radio en tv.

Met zowel tijdschriften, kranten als radio heb ik ervaring. Mijn blogs Berichten van Het Moederfront, Huisvlijt, Ren mama, ren! en Het Moederfront zijn diverse keren in de traditionele media genoemd, inclusief url. Ik voelde me dan als een kind op de avond voor haar verjaardag: nu zou ik het gaan beleven!!! Dit zou de ultieme blog promotie zijn!

Promotie blog in traditionele media: matig effect

Maar deze vorm van blog promotie had lang niet zoveel effect als ik had verwacht. Als ik een top 3 maak van de effectiviteit van blog promotie dan luidt die als volgt:

  1. Vermelding op de radio op no.1
  2. Vermelding in een dagblad
  3. Vermelding in tijdschrift

Blog promotie in vrouwenbladen

Vooral het blog promotie effect van een vermelding in een tijdschrift viel mij eerlijk gezegd tegen. En dan heb ik het over de Viva, Flair, Margriet, Ouders van Nu en Kinderen.

Tijdschriften die gelezen worden door vrouwen, dus je zou toch denken dat een vermelding veel bezoekers zou opleveren. Maar blijkbaar rennen vrouwen niet meteen naar hun computer om zo'n website eens te gaan bekijken. Het is zelfs wel eens voorgekomen dat ik niet eens wist dat mijn blog ergens genoemd was. En ik had het dus niet eens gemerkt in mijn bezoekersaantallen!

Blog promotie in de Margriet!

Zo werd recent mijn blog Huisvlijt genoemd in de Margriet, bij een artikel over bloggen. Ik kwam bij toeval achter dit stukje blog promotie toen ik de Margriet uit de bibliotheek haalde vanwege het artikel over bloggen!

Bleek Huisvlijt gewoon genoemd te worden onder de titel 'Niet beroemd wel inspirerend'!

Superleuk! Maar het heeft me geen extra bezoekers opgeleverd.

Radio blog promotie werkt wel. Even.

blog promotie

Dat was wel het geval toen ik ooit meedeed aan het radioprogramma Arbeidsvitaminen, waarbij Het Moederfront genoemd werd. In een kwartier tijd piekten mijn bezoekersaantallen als nooit tevoren. Daarna werd het weer rustig. Het was een soort vlam-in-de-pan effect! In zo'n geval hoop je dat er bezoekers aan de strijkstok blijven hangen.

Een vermelding in een dagblad leverde een lichte piek in bezoekers op. Denk dan aan de Telegraaf of Trouw.

Conclusie over blog promotie

Mijns inziens werkt online blog promotie veel beter dan offline blogpromotie, hoewel het natuurlijk nooit verkeerd is als je in de traditionele media genoemd wordt! Je wordt toch opgemerkt!

Maar lees vooral ook mijn artikel over Bovenaan in Google komen als de ultieme manier om meer bezoekers te krijgen.

N.B. Je kunt nu ook moderne middelen combineren met traditionele media. Zo kun je een QR code op een visitekaartje zetten zodat mensen makkelijk op je blog kunnen komen.

Wat doe jij aan blog promotie?

Deze post verscheen voor het eerst in 2012 en is helemaal opgeknapt!

Vergelijkbare berichten

7 reacties

  1. Het ligt eraan of zo´n krantenartikel ook online staat. Dan levert het wel behoorlijk wat klicks op, is mijn ervaring. Ik stond een jaar of 2 geleden in de Trouw en dat artikel staan nog steeds online. Vandaag werd ik nog via dat artikel benaderd door Nieuwsuur, of ik wil meewerken aan een reportage.
    Een online nieuwsbrief met een vermelding heeft ook een groot effect.
    Radio heb ik niets van gemerkt.

    1. Hoi Teunie, bedankt voor je aanvulling! Ik denk dat als het artikel online staat de drempel heel laag is, en mensen makkelijk doorklikken! Zo'n vermelding + link is natuurlijk ideaal.

      1. Je blog promoten is een klus waarmee je nooit klaar bent. Ik vind deze tips interessant. Vooral het bedrukken van t-shirts zegt me wel wat. In de VS zie ik echter veel meer mogelijkheden voor bloggers. Zijn er trouwens websites waar gastartikels worden aangeboden of hoe doen jullie dat? Contacteer je iedere blogger persoonlijk?

        1. Ik doe nooit aan gastartikelen omdat ik zelf veel 'last' heb van mailtjes met dat soort verzoeken. Maar op Facebook vind je diverse groepen waar bloggers oproepen plaatsen of er mensen geïnteresseerd zijn in een gastartikel.

          En je kunt er natuurlijk best voor kiezen om toch bloggers en bedrijven te benaderen met een voorstel voor een gastartikel. Doe dat dan wel zorgvuldig, en niet overduidelijk copy-paste, hetzelfde mailtje naar iedereen.

  2. Heel herkenbaar. Ik ben vorig jaar op de site van het NRC vermeld als 'kenner' op het gebied van loopbaanvraagstukken. Ik dacht toe ook: "Nu gaan we het meemaken" maar de grote bezoekers aantallen bleven uit.

    Voor mij blijkt het te werken om mijn blog via deze sites te promoten:

    * Pingler.com
    * Ekudos
    * digg.com
    * stumbleupon.com

    Maar de echte versnelling ontstond op het moment dat ik mijn twitter account echt ging gebruiken.

    Groet,

    Johan
    Geëmancipeerde vader ;-)

    1. Ahaa! Ik lees ook overal dat de sociale media essentieel zijn voor blogpromotie, maar ik vind ze nog vrij lastig om te gebruiken. Goed om te horen dat je er goede resultaten mee bereikt. Dat motiveert me om het toch nog eens te proberen. Hoewel ik eerst eens wil proberen om Facebook beter te benutten.

Laat een antwoord achter aan Johan Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *