Tips en tutorials voor beginners en gevorderde bloggers

Google Analytics vs. Google Webmaster Tools

bloggen

Google heeft diverse gratis tools voor bloggers. En als rechtgeaarde Nederlander ben ik dol op alles wat gratis is.

Twee populaire Google tools zijn Google Analytics en Google Webmaster Tools.

Allebei geven ze een beeld van wat er op je blog gebeurt.

Het verschil tussen Google Analytics en Google Webmaster Tools

Maar wat is nou eigenlijk precies het verschil tussen die twee?

Met Google Webmaster Tools kun je zien hoe zoekmachines jouw blog zien. Je ziet hoe Google jouw blog ziet!

En met Google Analytics kun je zien wat bezoekers op je blog doen.

Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools kun je gebruiken om je blog te verbeteren, zodat zoekmachines het makkelijker en beter kunnen vinden en laten zien in de zoekresultaten.

Met Google Webmaster Tools kun je bijvoorbeeld:

  • Fouten in je blog vinden. Zoals zogenaamde crawl errors. Als Google een pagina niet kan ‘crawlen’ komt die namelijk ook niet in de Google zoekresultaten voor.
  • Een sitemap opgeven. Zo zorg je ervoor dat alle pagina’s van je blog in Google worden opgenomen.
  • Je blog laten nakijken door een ‘dokter’. Google Webmaster Tools is een soort dokter voor je blog. Als je blog bijvoorbeeld ‘malware’ heeft opgelopen krijg je daar een berichtje over. N.B. Je moet dan je blog wel geverifieerd hebben bij Google Webmaster Tools. Anders weet de Google Dokter immers niet wie hij de diagnose moet geven.
  • Zien welke keywords scoren in de Google zoekresultaten. Heb je bijvoorbeeld heel hard gewerkt om te scoren op bijvoorbeeld het keyword ‘Ranja’ dan kun je met Google Webmaster Tools zien of het werkt door op Query te klikken!
  • Zien hoeveel mensen ook echt klikken op een zoekresultaat waarin jouw blog genoemd wordt. Is dit erg laag, dan is het slim om je meta description aan te passen. Dat is de tekst/omschrijving van je blogpost die in de Google resultaten staat.
  • Zien hoe hoog je blog scoort op een bepaald keyword.
  • Zien welke pagina’s Google heeft geïndexeerd en welke niet.

Hieronder een afbeelding van alle dingen die je in Google Webmaster Tools kunt bekijken.

webmaster tools

Google Analytics

Google Analytics geeft informatie over o.a.

  • Je bezoekers aantallen
  • De gemiddelde tijd dat iemand op je blog is
  • Je bounce rate
  • Je publiek
  • Hoe ze op je blog terecht komen
  • Wat ze doen
  • Het aantal pagina’s dat ze bekijken
  • Uit welk land je bezoekers komen

Wil je meer weten over Google Analytics lees dan mijn artikel Google Analytics voor Dummies!

Beide zijn handige tools om je blog te verbeteren! Dus gebruik je ze nog niet, installeer dan nu Google Analytics even op je blog, en claim je blog op Google Webmaster tools.

Leave a reply