bezoekersaantallenBarbara Baccaert begon ruim 6 maanden geleden met bloggen. Ze heeft een blog in 'mode, lifestyle en influencers': FrontRow21.  Ze blogt in het Engels. Maar ze heeft één probleem:

Haar bezoekersaantallen groeien niet.

Barbara heeft geprobeerd dit op te lossen door keywords te gebruiken in haar posts en door op SEO te letten. Maar het helpt niet. Ze mailde mij met de vraag:

'Waarom groeien mijn bezoekersaantallen niet?'

Omdat dit een brandende vraag is voor heel veel bloggers, wijd ik er deze post aan. Daarbij gebruiken we Barbara's blog als voorbeeld.

FrontRow21: eerste indruk is positief

Mijn eerste indruk van Barbara's blog FrontRow21 is positief. Het blog ziet er professioneel uit en heeft de juiste uitstraling voor een lifestyle blog. Wat meteen opvalt zijn de grote mooie foto's van Barbara. Die passen goed bij een lifestyle blogger en geven haar blog persoonlijkheid. Bezoekers zien met wie ze te maken hebben. Misschien is het lettertype wat klein in de menubalk. Maar dat verklaart niet waarom haar bezoekersaantallen niet groeien.

Laten we stap voor stap nagaan wat er aan de hand kan zijn.

Stap 1: Is het blog wel geïndexeerd door Google?

Het kan zijn dat je blog nog in de Google Sandbox zit. De simpelste manier om te kijken of Google weet dat je blog bestaat is met de zoekfunctie. Je typt: site:http://www.denaamvanjeblog.com. In Barbara's geval is er goed nieuws. Google heeft haar blog geïndexeerd:

google index

Of check met Google Search Console

Een andere manier om te controleren of Google je blog heeft geïndexeerd is met Google Search Console. Vroeger heette dit Google Webmasters. Als je je blog nog niet had toegevoegd aan Google Search Console doe dit dan meteen!

Elke serieuze blogger heeft een account nodig op Google Search Console!

Rechtsboven zie je staan Een property toevoegen of Add a site:

add property

Nadat je blog is toegevoegd ga je naar je Google Search Console dashboard en kies je Google en vervolgens Indexeringsstatus. Dan krijg je het aantal pagina's te zien dat Google heeft geïndexeerd!

index

Wat nou als blijkt dat Google je blog niet heeft geïndexeerd?

Stel nou dat blijkt dat Google je blog niet heeft geïndexeerd. Dan is het zaak een 'sitemap' te maken en die sitemap dien je vervolgens in bij de Google Search Console. Ook kun je de url van je blog opgeven. Er zijn nog meer dingen die je kunt doen, maar dat is weer een andere blogpost.

Stap 2: Is het blog zoekmachinevriendelijk?

Een blog is o.a. zoekmachinevriendelijk als:

Hoe zit dat met Barbara's blog?

Met SEOQuake diagnosis blijkt dat een metadescription ontbreekt. Dat betekent dat bezoekers in de zoekresultaten niet een optimale omschrijving van Barbara's blog te zien krijgen. Maar de tekst van de eerste de beste blogpost. Hier valt dus winst te behalen voor Barbara. Met de gratis Yoast plugin voeg je heel makkelijk een algemene metadescription toe voor je blog.

Laadsnelheid is slecht

Met Google PageSpeed heb ik de snelheid van Barbara's blog opgezocht. En die is niet best:

31/100 voor smartphones en 33/100 voor desktop computers.

Google vindt dat een site goed scoort als de score op hun SpeedTest 85 is of meer. Een traag ladend blog kan er voor zorgen dat je niet hoog in de zoekmachineresultaten kjomt.

Smartphonevriendelijk?

Ook hiervoor heeft Google een gratis tool. Goed nieuws: FrontRow is smartphone vriendelijk.

SEO?

Ik heb één post op FrontRow bekeken met SEOQuake: een metadescription en keywords ontbreken. Ook zie ik geen H-tags in de posts.

FrontRow: de diagnose tot dusver

Tot dusver hebben we de volgende mogelijke verklaringen gevonden voor het gebrek aan bezoekers:

  1. Er is geen algemene metadescription van het blog
  2. De posts hebben geen eigen metadescription en geen keywords
  3. De posts hebben geen h-tags, en die zijn belangrijk voor zoekmachines. Ze vertellen zoekmachines namelijk waar een blogpost over gaat. Ook maakt het ontbreken van tussenkopjes de tekst minder aantrekkelijk voor bezoekers.
  4. De score op Google PageSpeed is slecht

Maar een blog is meer dan technisch vernuft. Hoe zit het met de inhoud? Laten we eens kijken naar de blogposts op FrontRow.

FrontRow: Engelse schrijfvaardigheid is onvoldoende

Barbara blogt in het Engels. Ik vermoed omdat ze dan een groter bereik heeft.

Maar dit roept ook vragen op. Wil ze Nederlandse bezoekers? Of richt ze zich op bezoekers over de hele wereld? In het laatste geval zie ik een probleem: Barbara's Engels is niet goed genoeg. Het gebruikte Engels is soms krom en er zitten fouten in. Als je je wilt meten met alle andere Engelstalige lifestyle bloggers, dan zul je optimaal Engels moeten kunnen schrijven.

Ik zie in de taalfouten een belangrijke verklaring voor het gebrek aan bezoekers.

Nederlandse bezoekers zullen wellicht liever in het Nederlands lezen. Engelse bezoekers zullen afhaken op de fouten.

Stap 3: Hoeveel concurrentie is er in de niche die je koos voor je blog?

Nog een verklaring, die verder niets zegt over Barbara's blog is dat ze een niche heeft gekozen waarin de concurrentie groot is. Dat maakt het heel moeilijk om op te vallen. Zowel voor bezoekers als voor zoekmachines. Hoe groot de concurrentie is, kun je controleren met behulp van Ubersuggest.

Stap 4: Zijn de titels wel aansprekend genoeg?

Een andere verklaring voor weinig bezoekers kan zijn, dat de titels van je blogposts niet interessant of aanlokkelijk zijn. Mensen voelen geen drang of nieuwsgierigheid om er op te klikken om te lezen waar je post over gaat. De titels op FrontRow zijn neutraal. Ze zijn niet saai, en dekken de lading. Maar het is de moeite waard om te kijken of de blogtitels verbeterd kunnen worden. Een hele simpele methode is door er een vraag van te maken met een vraagteken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen dan automatisch nieuwsgierig worden naar het antwoord op de vraag!

Conclusie en antwoord op de vraag: 'Waarom krijgt mijn blog niet meer bezoekers?

Je kunt 3 soorten oorzaken aanwijzen voor gebrek aan bezoekers:

  1. Technische oorzaken, zoals langzaam laden, geen metadescription, slechte SEO, geen H-tags, slechte vormgeving etc.
  2. Inhoudelijke oorzaken: slecht geschreven posts, saaie titels
  3. Sociale oorzaken: gebrek aan netwerken. Zelf nooit blogs bezoeken en reageren. Geen lid zijn van Facebookgroepen waar je blogposts kunt promoten. En je blog niet promoten op social media.

N.B. Anoniem bloggen kan ook een oorzaak zijn voor weinig bezoekers.

Waarom krijgt FrontRow niet meer bezoekers?

Technisch gezien kan de laadtijd van het blog veel beter en is er nog veel winst te behalen op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO). Het Engels is niet goed genoeg, waardoor Engelse lezers mogelijk afhaken. Daarnaast zou het kunnen dat Barbara onvoldoende netwerkt.

De look and feel van FrontRow21 zijn wel uitstekend, en ook de foto's zijn mooi en ogen professioneel.

Aanbevelingen voor Barbara om meer bezoekers te krijgen

  • Verbeter het Engels of blog verder in het Nederlands
  • Verbeter de laadtijd van FrontRow
  • Zorg voor een goede metadescription van FrontRow in het algemeen
  • Zorg voor goede metadescriptions per post op FrontRow
  • Bezoek andere blogs in dezelfde niche en laat zinnige comments achter
  • Word lid van Facebookgroepen waar je je blog kunt promoten
  • Kijk of je binnen de algemene niche van lifestyle waarin veel concurrentie is, niet een richting kunt kiezen waarin de concurrentie kleiner is
  • Schrijf gastposts voor bloggers in je niche
  • Maak goed gebruik van social media

Leestips

Meer bezoekers op je website

Hoe schrijf je een blog?

Vergelijkbare berichten

25 reacties

  1. Super interessant! Ik blog nu ook ongeveer 6 maanden en zoor het eerst zie ik het bezoekersaantal niet meer groeien. Ik ga meteen mijn blog nog eens goed onder de loep nemen. Bedankt voor de tips!

  2. Wat een goede tips!
    Kan ik als beginnende blogger zeker wat mee :)
    Vroeg me alleen af - zijn er speciale Facebook pagina's om je blog te promoten? Die ken ik namelijk nog niet ... En overal zomaar spammen vind ik zo onbeleefd ;)

  3. Ik ben natuurlijk meteen naar Google search console gegaan. Dat stonden wel mijn blogs, maar er staat dat ze niet geverifieerd zijn. Dan moet je iets downloaden en dan uploaden naar je blog. Oké, en dat uploaden snap ik dan niet. Waar moet je het dan neerzetten?

    1. Google wil weten of je de eigenaar bent van de blogs die jij in Google Console hebt aangemaakt. Daarvoor moet je een bestandje aanmaken met een code erin. Dat bestandje krijg je van Google en moet je opslaan op jouw computer. Vervolgens moet je het bestand uploaden naar de server, tussen de bestanden van jouw blog, dus waar bijvoorbeeld WordPress staat. Je kan uploaden met bijvoorbeeld FileZilla of misschien lukt het met WordPress zelf ook. Daarna geef je de locatie van het bestandje door aan Google Console en die gaat het verifiëren. Als het bestandje hetzelfde is als wat je van Google hebt gekregen dan weet Google dat jij de eigenaar bent. Als je niet kan uploaden kan je waarschijnlijk ook kiezen voor een code die je in de head van je blog kan zetten, dus tussen je keywords en meta description. Google biedt verschillende verificatie mogelijkheden. Ik doe dit even uit mijn hoofd hoor, het is al even geleden dat ik dit heb gedaan :-)

    2. Klopt, Google moet namelijk zeker 'weten' dat je blog van jou is. Het bestandje dat je moet downloaden, moet je daarna uploaden naar de 'root'van je site, dus niet in een submap. De root is de hoofdmap waar je site staat. Vaak staan afbeeldingen en van allerlei technische bestanden in een submap.

      1. Er zijn meerdere manieren om je blog te verifiëren.

        Meta tag
        Upload an HTML file.
        DNS Verification

        Het makkelijkst is de methode van de meta tag vind ik persoonlijk.

        N.B. Volgende week een post met uitleg hoe je dit doet!

  4. Een zeer boeiend artikel! Met de pagespeed heb ik ook problemen. Ik krijg het advies de javascripts te comprimeren, maar hoe doe je zoiets? Ik kan prima met WordPress overweg maar javascripts is een ander verhaal.

  5. Ik had nooit kunnen denken dat achter het schrijven van een blogpost zoveel technische zaken bij komen kijken :-). Je blogposts zijn altijd super interessant, maar bepaalde delen moet ik soms 2 à 3 keer opnieuw lezen om te begrijpen. Heeft niets met het stuk tekst te maken, maar door de complexiteit van het technische.

  6. Ohhhh, dit is een fijn stuk zeg. Dat bloggen zeg, is nog beduidend ingewikkelder dan ik ooit had kunnen bedenken. Ik ga zeker met je tips aan de slag! Bedankt. Fijn ook het stappenplan. Ik voel me nu echt een beetje suf, maar van sommige dingen had ik echt nog nooit gehoord.

  7. Wat een leerzaam artikel! Ik ben nog maar net aan het bloggen en heb meteen wat dingen nagelopen met behulp van de tips. Hier heb ik echt iets aan, thanks!

  8. Mijn bezoekersaantallen fluctueren heel erg, maar dat ligt in grote lijnen aan mezelf. Ik ben niet consequent met posten, dan 2 werken niet, dan 3 in een week. Zelf houd ik eg voor ogen dat ik het doe voor mezelf. Sommige mensen vinden dat je dan jezelf voor de gek houdt, maar bij mij werkt het zo. Er zijn wel wat punten waar ik me in wil gaan verdiepen voor de snelheid en vindbaarheid van mijn blog.

  9. Superinteressant artikel. Fijn om deze stappen regelmatig na te lopen. Ik ga je blog volgen! Mijn vraag: hoe kun je iets aan de snelheid van je site doen? Als ik mijn website en de websites van mijn werk een seo scan geef, komt dit punt bijna altijd naar voren namelijk...

  10. Ik vind de tips van die Speed Insights lang niet altijd duidelijk en overwegend erg technisch. Ik zou volgens deze site de 'Java boven de vouw' moeten verwijderen of verkleinen. Geen idee wat daarmee bedoeld wordt. Jammer dat dit echt gericht is op technici en ze geen moeite doen het voor relatieve leken makkelijker te maken. Daarom vind ik je blog zo verhelderend, dat is tenminste duidelijke goed te begrijpen taal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *