Tips en tutorials voor beginners en gevorderde bloggers

Schrijven voor SEO

schrijven voor seo

Schrijven voor SEO van Rutger Steenbergen is een uitgave van uitgeverij Haystack en maakt deel uit van de serie Digitale trends en tools in 60 minuten.

De boekjes uit deze reeks doen wat ze beloven: in een uurtje tijd krijg je alle informatie die je nodig hebt om praktisch aan de slag te gaan.

Schrijven voor SEO dateert uit 2013 maar is ook anno 2016 de moeite waard. Het belangrijkste element dat de ‘ouderdom’ verraadt is de verwijzing naar Google Pagerank. Die wordt al een paar jaar niet meer ge-update en is daarom minder relevant geworden.

Hier onder 17 highlights uit Schrijven voor SEO van Rutger Steenbergen

  1. 70% van de mensen kijkt niet verder dan eerste 4 zoekresultaten.
  2. Rond 1993 waren er maar 600 websites en gebruikte niemand zoekmachines!
  3. Google was de eerste zoekmachine die behalve naar zoekwoorden en omschrijvingen ook keek naar het aantal links naar blogs en websites.
  4. De beste SEO teksten hebben een goede balans tussen techniek (SEO) en inhoud (interessante tekst).
  5. Google’s algoritme bestaat uit ruim 200 factoren die bepalen of een blog relevant is bij een zoekvraag.
  6. Ineens minder bezoekers? Dan kun je bij moz.com kijken of Google een algoritme update heeft gedaan.
  7. Je hoeft bestaande posts niet helemaal te herschrijven: je kunt ze prima alsnog optimaliseren voor zoekmachines.
  8. Weet voor wie je schrijft: ken je doelgroep.
  9. Is je pagina geoptimaliseerd voor een bepaalde zoekwoordcombinatie en ontvangt hij links? Dan maak je kans op een plek in de top 10 van de zoekmachine resultaten.
  10. De juiste zoekwoorden gebruiken bepaalt voor een groot deel het SEO succes van je blog.
  11. Een eerste plek in de zoekresultaten levert tussen de 35 en 50% van de clicks op. Wordt er 90 keer gezocht op een bepaald combinatie? Dan is dat zo’n 2 a 3 bezoekers per dag.
  12. Korte teksten scoren doorgaans minder goed bij zoekresultaten omdat er minder ruimte is voor zoekwoorden.
  13. Als bezoekers 25% van een tekst lezen is het al veel.
  14. Begin met je belangrijkste punt: dan wordt dat tenminste gelezen!
  15. Hoe minder links op een pagina hoe groter de waarde van een link!
  16. Link nooit met nietzeggende ankerwoorden als ‘Klik hier’. Dit zegt zoekmachines namelijk niks.
  17. Met een rank checker kun je kijken hoe je blog het doet in de zoekresultaten.

Conclusie over Schrijven voor seo van Rutger Steenbergen

Schrijven voor seo van Rutger Steenbergen is een handig en compact boekje dat je de beginselen van SEO uitlegt. Voor beginners is het een fijn boek omdat het je snel inzicht geeft in wat SEO nou eigenlijk is en hoe je het kunt toepassen.

Voor ervaren gebruikers is het een leuk naslagwerkje.

Praktische informatie over Schrijven voor SEO

Schrijven voor SEO van Rutger Steenbergen is voor 12,50 te koop bij bol.com.

2 Responses to Schrijven voor SEO

Leave a reply