Tips en tutorials voor beginners en gevorderde bloggers

Reclame op je blog: hoe pak je het aan?

reclame op blogHet is een gevoelig onderwerp: advertenties op je blog.

Sommige bezoekers reageren diep gekrenkt als hun favoriete blogger ineens betaalde posts plaatst. Zij zien reclame als een verlies van integriteit van de betreffende blogger. Zo vroeg een bezoeker van het blog Eenvoudig Leven zich venijnig af: ‘Teunie, wat is er met je gebeurd?!’

Maar de realiteit is vaak dat er brood op de plank moet komen. Zonder die reclame, wellicht geen blog!

Stel nou dat jij stiekem eigenlijk ook wel graag geld wilt verdienen met je blog. Maar dat je niet zo goed durft uit angst voor de reacties van je bezoekers. Hoe pak je het dan aan? Hier onder een lijst met tips.

Reclame op je blog: hoe pak je het aan?

1. Ga er helemaal voor!

Wil je advertenties op je blog zetten? Ga er dan ook voor. En plaats niet beschaamd een klein advertentieblokje rechtonder in je blog. Google Adsense staat bijvoorbeeld 3 advertentieblokken toe. Kies voor een leaderboard en twee grote blokken in de sidebar. Ga staan voor je beslissing! Drie advertentieblokken is niets om je voor te schamen. Mits het geen pop-ups zijn!

2. Wacht niet te lang.

Ben je van plan advertenties op je blog te gaan zetten? Wacht dan niet te lang. Als je jarenlang blogt zonder advertenties op je blog, zijn je bezoekers het niet gewend. En heb je meer uit te leggen. Door van begin af aan reclame op je blog te zetten is het voor bezoekers helder: op dit blog staan advertenties. Je kunt je aanmelden bij Google Adsense, maar daarvoor moet je tegenwoordig eerst approval krijgen. Als partner van bol.com kun je waarschijnlijk sneller aan de slag.

3. Houd het wel smaakvol

Mijd knipperende advertenties en pop-ups. De irritatie factor van dergelijke factoren is heel hoog en kan bezoekers afschrikken en zorgt voor een hogere bounce rate.

Advertorials en gesponsorde posts: blijf reëel

Naast reclame in de vorm van banners en reclameblokken kun je geld verdienen met advertorials en gesponsorde posts. Anders dan reclameblokken kun je hiermee niet meteen beginnen. Want een bedrijf zal geen interesse hebben in een advertorial op een blog waar alleen jij en je moeder komen.

In principe word je interessant voor bedrijven vanaf 10.000 unieke bezoekers op je blog per maand.

Knoop dit in je oren, en begin niet meteen bedrijven te mailen dat je beschikbaar bent voor advertorials. Grote kans dat je dan te horen krijgt: ‘Je bent te klein.’ Of dat je gewoon helemaal geen antwoord krijgt. Houd de eer aan jezelf, en wacht tot je blog voldoende bezoekers trekt.

Conclusie over reclame op je blog

Hoewel reclame op blogs een gevoelig onderwerp is, is er wat mij betreft niets op tegen. Mits het niet te veel wordt. En het geen opdringerige pop-ups of ‘floor ads’ zijn. Je hoeft je echt niet te schamen als je probeert om geld te verdienen met je blog.

Lees ook: Waarom bezoekers boffen met reclame op je blog.

6 Responses to Reclame op je blog: hoe pak je het aan?

  1. Toen ik net advertenties op de blog had vond ik het ook spannend, maar inmiddels niet meer…. En als mensen erdoor wegblijven…. Tsja, dat is dan maar pech…

    Eerlijk gezegd vind ik advertorials een stuk storender, vooral als je op 10 blogs dezelfde advertorial tegenkomt… Wat nogal eens gebeurt de laatste tijd, Wel in eigen woorden geschreven, maar exact hetzelfde verhaal…

  2. Hallo Bloggelientje,

    Ik ben nog steeds ontzettend blij met jouw als blogcoach.
    Af en toe neem ik weer eens een kijkje op je site voor goede tips, en ik moet eerlijk zeggen ik heb er altijd wat aan.
    Je bent rots in de blogbranding, voor als ik het even niet meer weet.

    Groetjes Louise

Leave a reply