Tips en tutorials voor beginners en gevorderde bloggers

PR-bureau’s en mediabureau’s : wat is het verschil?

pr-bureau bloggersNieuwe blogs schieten als paddestoelen uit de grond. En mediabureau’s die bemiddelen tussen bloggers en bedrijven ook!

En dan heb je ook nog PR-bureau’s.

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een PR-bureau en een media bureau?

PR-bureau’s betalen je niet

Heel simpel gezegd: verwacht van PR-bureau’s geen betaling. PR-bureau’s richten zich op het verwerven van gratis publiciteit voor een bedrijf. Dat doen ze bijvoorbeeld in de vorm van persberichten aan bloggers. Want bloggers worden tegenwoordig niet voor niets ‘influencers’ genoemd.

Zeker als je veel bezoekers hebt, die waarde hechten aan wat je vertelt, kan een blogpost over een product/dienst/nieuwtje heel waardevol zijn voor een PR-bureau en het bedrijf waardoor ze zijn ingehuurd.

Wat verwachten PR-bureau’s van bloggers?

Het idee is dat bloggers gratis een post schrijven naar aanleiding van zo’n persbericht. Soms sturen PR-bureau’s bloggers een product toe. In zo’n geval kan een blogger een product als één van de eerste mensen testen, en er over schrijven.

Maar verwacht geen betaling.

Wat heb je als blogger dan aan PR-bureau’s?

Het voordeel van een PR-bureaus voor jou als blogger kan dus zijn dat je als eerste leuke nieuwtjes hoort. Of dat je producten krijgt toegestuurd. Dat is ook de reden dat PR-bureau’s beginnen te zuchten en te kreunen dat ze overspoeld worden met mailtjes van bloggers die om gratis producten vragen.

Als ik heel eerlijk ben, ervaar ik de meeste persberichten als spam… Heel soms zit er wel eens wat interessants bij, maar dat is zeldzaam.

Media bureau’s werken wel met betaling

Mediabureau’s hebben wél een budget voor publiciteit. Zij werken als een bemiddelingsbureau tussen bloggers en bedrijven.

Persoonlijk werk ik liever met een media bureau dan met een PR-bedrijf. Niet omdat ik een geldwolf ben, maar omdat ik het prettig vind als ik betaald wordt voor mijn tijd en inspanning.

Overzicht enkele PR-bureau’s

Houd jij van spam in je mailbox? Dan vind je hier onder een lijst met enkele bekende Nederlandse PR-bureau’s.

Mediabureau’s voor bloggers vinden?

Wil je je graag inschrijven bij mediabureau’s voor bloggers die je betalen voor het schrijven en publiceren van content?

Lees dan mijn post Blogger netwerken en geld verdienen met je blog en Blognetwerken in Nederland: Het ultieme overzicht. Daar vind je een handig overzicht van de mediabureau’s voor bloggers die er op het moment zijn. En dat zijn er heel wat!

4 Responses to PR-bureau’s en mediabureau’s : wat is het verschil?

  1. Hi, interessant artikel! Zelf zie ik meer waarde in de samenwerking tussen PR bureau en blogger dan alleen nieuwste producten als eerste testen (al vinden sommigen dat ook prima). Zo kun je samen gave ideeën bedenken, waarmee je als blogger écht je publiek blij maakt. Zo’n creatieve invulling geeft ook toegevoegde waarde voor de klant, waardoor betaalde content ineens veel meer bespreekbaar wordt.

    Het toesturen van persberichten naar bloggers vind ik sowieso een no go. Liever een leuke mail (of belletje) waarbij je ook echt verdiept hebt in de blogger en zijn/haar lezers. Zo voorkom/minimaliseer je spam. Zo werkt het overigens ook bij journalisten, alleen kom je dan natuurlijk met een ander soort voorstel.

    Dat is een beetje hoe ik het zie, wat denk jij: zou dat wel werken?

    • Ik vind het een mooi verhaal Silvia. Maar het komt er toch vaak op neer dat je als bloggers gratis een dienst moet doen. Daar is niks mis mee, maar het is prettig als je betaald wordt voor je werk.

Leave a reply