Tips en tutorials voor beginners en gevorderde bloggers

Niche of niet?

niche blogEen ‘niche’ is de focus van je blog. Het onderwerp, thema of genre. Bloggen en loggen is een niche blog. Maar ook een blog als Expat Mama’s. Beide blogs focussen zich op één onderwerp.

Veel mensen beginnen met een persoonlijk blog. En dat gaat vaak over van alles en nog wat. Bijvoorbeeld dat de kinderen vanochtend zo vervelend waren toen je ze naar school bracht. Een tip over een leuke aanbieding bij de Albert Heijn, en dat je boos bent op de politiek.

Wat is een niche blog?

Wil je weten of jij een niche blog hebt? Stel jezelf dan deze vraag: ‘Schrijf je over 1 onderwerp?’ Dan heb je een ‘niche blog’. Schrijf je over van alles en nog wat? Dan valt je blog níet in een niche.

De voordelen van een niche voor je blog

Een blog niche heeft veel voordelen.

Het is duidelijker voor je bezoekers. Ze weten wat ze kunnen verwachten en wat ze gaan krijgen. Een voorbeeld van een niche blog is Ren mama, ren. Aanvankelijk blogde ik op mijn persoonlijke blog over hardlopen. Maar bezoekers die niet van hardlopen hielden, vonden daar niets aan. En mensen die juist informatie wilden over hardlopen, negeerden op hun beurt mijn persoonlijke beschouwingen. Aangezien ik veel te zeggen heb over hardlopen, besloot ik er een apart blog van te maken! De niche van Ren mama, ren is duidelijk: hardlopen.

Niche blog Eenvoudig Leven

Teunie van Eenvoudig Leven heeft ook een heel duidelijke niche: ze schrijft over eenvoudig leven. De titel van haar blog dekt helemaal de lading zoals je ziet!

Door voor een niche te kiezen, kun je een expert worden op dat gebied. Mensen weten dat ze bij Teunie moeten zijn voor informatie over bijvoorbeeld brood bakken en zuinig leven.

Adverteerders houden van niche blogs

Ook adverteerders houden van blogs met een niche. Als adverteerder van bijvoorbeeld leuke hardloopkleding voor dames, weet je zeker dat je bij Ren mama, ren het juiste publiek bereikt. Je doelgroep!

Google houdt van niche blogs

De Google zoekmachine houdt van structuur. Er zijn oneindig veel pagina’s op het internet. Google catalogiseert al die pagina’s op basis van onderwerp. Hoe duidelijker het onderwerp van je website is, hoe beter je gevonden wordt. Een post over hardlopen zal eerder gevonden worden op Ren mama, ren dan op bijvoorbeeld Huisvlijt dat over van alles en nog wat gaat.

Nadelen van niche blogs

Een niche kan soms als een beperking voelen. Stel je hebt besloten dat je niche ‘roze postzegels’ is. Na een paar weken ben je eigenlijk wel uitgepraat over roze postzegels. Stiekem zou je graag ook eens over vogels willen schrijven. Maar ja, dat past niet in je niche. En je bezoekers verwachten informatie over roze postzegels, niet over vogels. Dan kan je niche voelen als een paar schoenen dat je een maat te klein hebt gekocht.

Ook belangrijk is dat je een niche kiest waar interesse voor bestaat. Als je niche te klein is, ben jezelf misschien de enige bezoeker… En je moeder natuurlijk.

Hoe kies je de juiste niche?

  1. Kies een niche waarvoor je warm loopt. Waar je enthousiast van wordt!
  2. Kies een niche waar andere mensen warm voor lopen! Als jij de enige bent, wordt het een eenzame niche. Dit kun je checken met de Google Adwords Keyword Planner. (Over het gebruik van de Google Keyword Planner volgt nog een artikel!)
  3. Aansluitend op punt 2: doe je research! Check of er interesse is in je niche.

Voorbeelden van niche blogs

  • Lifestyle blogs
  • Beautyblogs
  • Consuminderblogs
  • Tuinierblogs
  • Handwerk blogs
  • Interieurblogs
  • Mamablogs

Heb jij een niche voor je blog?

One Response to Niche of niet?

Leave a reply