content

Kickass content in 60 minuten is de titel van het boek van Rutger Steenbergen.

Het verscheen in de reeks boeken met titels als Bloggen als een pro in 60 minuten.

Wat heeft Kickass content jou als blogger te bieden?

Maar eerst: wat is content?!

Wat is content?

Rutger Steenbergen omschrijft content als 'waardevolle informatie'. Maar niet alle content is ook goede content. Dat zul je als blogger ook al wel gemerkt hebben. Je kunt wel allerlei blogposts publiceren, maar als het bagger is, doet het weinig voor je blog.

Wat is dan goede content?

Nou, dat is volgens Rutger simpelweg content die jouw verhaal vertelt en aansluit bij de leefwereld van je klant. Dit is wat goede content doet voor je blog bezoekers:

  • Het maakt hun leven leuker en aangenamer
  • Mensen gaan je vertrouwen

Hoe maak je goede content?

Allemaal leuk en aardig, maar met alleen definities kom je er niet. Het is natuurlijk de kunst om deze omschrijvingen om te zetten in kwalitatief goede blogposts. Gelukkig geeft Rutger hiervoor een handig stappenplan.

Stap 1: wat is je doel?

Wat wil je bereiken met je blog/blogpost? Mogelijke doelen kunnen zijn meer bezoekers, meer nieuwsbriefabonnees, meer aanvragen via LinkedIn, een hogere Domain Authority etc. Rutger adviseert om er ook nog een tijdpad aan te hangen. Bijvoorbeeld: ik wil binnen een jaar 50.000 euro verdienen met mijn blog.

Stap 2: bepaal je doelgroep

Het is belangrijk dat je een duidelijke boodschap hebt en dat je echt ergens voor staat. Aaf van het blog Zuinigaan staat bijvoorbeeld voor een zuinige levensstijl. Dus als je meer wilt weten over zuiniger leven, dan ga je naar haar blog. Als je weet wie en wat je doelgroep is, ga je kijken wat ze willen. Dat kan bijvoorbeeld door te kijken op forums waar ze actief zijn, Facebook etc.

Stap 3: bepaal je kanalen

Nu je weet wie je ideale klanten zijn, ga je kijken waar je ze kunt vinden, aldus Rutger. Het lijkt mij dat je dit in de vorige stap ook al wel hebt ontdekt. Ik ga er vanuit dat Rutger met kanalen social media bedoelt trouwens. Zo zitten oudere mensen vaak op Facebook, maar vind je jongeren juist meer op TikTok.

Stap 4: nu ga je schrijven

Maak content. Ga je blogpost schrijven.

Stap 5: vergroot je bereik

In deze stap ga je proberen om zoveel mogelijk mensen naar je blog te krijgen. Rutger adviseert bijvoorbeeld gastartikelen plaatsen of bloggen op LinkedIn.

Stap 6: meet je succes

Met behulp van bijvoorbeeld Google Analytics ga je kijken of je aanpak werkt. Krijg je inderdaad meer bezoekers? En zo ja, waar komen ze dan vandaan? Kun je nog dingen verbeteren?

Hoe maak  je een betere Over ons pagina?

Rutger besteed ook aandacht aan het maken van een goede Over ons pagina. Die vind ik echt onmisbaar op blogs, en toch hebben sommige bloggers die niet. Dat vind ik een groot gemis. Want hoe moet ik dan weten wie iemand is? En waarvoor hij of zij staat? Bovendien vind je op een goede Over ons pagina vaak ook contactgegevens.

Rutger waarschuwt om niet een  droge opsomming van feiten te geven op je Over ons pagina. Of een lange mission statement. Hij heeft de volgende tips:

  • Spreek je bezoeker in de eerste alinea van je Over ons pagina rechtstreeks aan en roep een gevoel op. Rutger spreekt hierbij tot ondernemers, maar dit geldt denk ik zeker ook voor bloggers.
  • Vertelt een meeslepend verhaal.
  • Zet er zogenoemde testimonials op. Dat geldt ook meteen als social proof.
  • Praat vervolgens over jezelf. Gebruik foto's en een korte uitleg waarom je doet wat je doet.
  • Tot slot noem je mogelijkheden om op de hoogte te blijven door bijvoorbeeld je nieuwsbrief.

15 Ideeën voor content

Inspiratie nodig? Rutger geeft een lijst van 15 soorten blogberichten.

  1. Lijstjes
  2. Inspirerende berichten
  3. Infographics
  4. Interviews
  5. Wat anderen zeggen over een onderwerp
  6. Checklists. Maak er eventueel een gratis download van die mensen krijgen in ruil voor hun emailadres, aldus Rutger.
  7. Stappenplannen en how-to berichten
  8. Encylopedieberichten in de stijl van Wikipedia. Volgens Jurgen doet dit type bericht het goed in Google, en wordt er veel op gezocht. Een persoonlijke kanttekening van mij hierbij is wel: hoe hoog kun je hiermee komen in de zoekresultaten? Wikipedia heeft een veel hogere Domain Authority. Vooral het onderwerp thee is volgens Jurgen heel geschikt hiervoor.
  9. Veelgestelde vragen/FAQ
  10. Een variant op FAQ: 'Wat iedereen zou móeten vragen.' Dit vind ik wel een leuke, omdat hij nieuwsgierig maakt. Wát zou ik moeten vragen, wat ik misschien niet weet?! En klik!
  11. Recensies
  12. E-book maken. Dit vind ik een maffe tip, want een e-book is geen blogbericht. Sterker nog, als je een e-book schrijft heb je minder tijd voor blogposts. Maar goed. Het is natuurlijk wel iets leuks om aan te bieden op je blog. Rutger geeft nog als tip als je geen inspiratie en/of tijd hebt voor een e-book, om dan gewoon 5 blogposts te herschrijven en daar een e-book van te maken.
  13. Research berichten: 'Hoe ga jij als expert te werk in bepaalde situatie? Laat je denkstappen zien.' Deze uitleg snap ik niet zo goed...
  14. Presentaties. Maak een blogpost met daarin presentaties die je hebt gegeven. Bijvoorbeeld met SlideShare.
  15. Overzicht met oplossingen. Dit is een bekenden populaire invalshoek voor blogposts: problemen van je bezoekers oplossen!

Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief!

Net als vele anderen benadrukt Rutger dat nieuwsbrieven altijd belangrijk zijn. Je hebt er namelijk controle over, anders dan over het algoritme van bijvoorbeeld Facebook. Om die reden vindt Rutger dat je echt wel een nieuwsbrief moet hebben. Een intrigerende tip van Rutger: Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief! Dat is namelijk saai en afgezaagd. Veel beter is het om bijvoorbeeld te schrijven: 'Ontvang elke week praktische tips hoe jij een betere blogger wordt.'

Zelf heb ik op Bloggen en loggen geen officiële nieuwsbrief.

Dat komt omdat ik eigenlijk alles wat ik wil zeggen al op mijn blog zeg... Nou kan ik natuurlijk een korte nieuwsbrief versturen met daarin bericht van een nieuwe blogpost. En dat doe ik dan eigenlijk ook in de vorm van een bericht bij elke nieuwe blogpost. Maar officieel valt dit geloof ik niet onder nieuwsbrieven.

Dit type berichten is overigens ook het enige bericht waarop ik mij als bezoeker abonneer. Ik ben niet zo van de nieuwsbrieven. Maar ik vind een berichtje dat er een nieuwe blogpost is wel handig.

Over het boek Kickass content

Als je het dan hebt over de vraag: 'Wie is je doelgroep?' dan is de doelgroep van dit boek zeker niet persé bloggers. Sterker nog, de doelgroep is volgens mij ondernemers. En één van de adviezen die Rutger hen geeft is om te bloggen. Met een blog geef je jezelf als ondernemer een 'gezicht'. Je maakt jezelf kenbaar, en kunt vertrouwen opwekken.

Dat de doelgroep van dit boek ondernemers is, betekent wel dat het voor bloggers wat algemeen blijft. Maar dat wil niet zeggen dat dit boek bloggers niets te bieden heeft. Er staan tips in die je zeker als blogger ook kunt toepassen. Een aantal van deze handige tips las je in deze blogpost.

Het is uit 2016

Een andere kanttekening is het boek Kickass content uitkwam in 2016! Dat is zes jaar geleden. En als het gaat om social media en Blogland, dan zijn zes jaren net zoiets als hondenjaren. Heel veel tijd dus! Al met al vind ik dit boekje daarom 'wel aardig,' maar ik zou als blogger mijn geld er niet aan uitgeven.

Dan kun je beter een boek dat echt puur focust op bloggen kiezen.

Daar heb je veel meer aan.

Kickass content kopen?

Kickass content is voor 12,50 te koop op bol.com. Maar geef je geld liever uit aan bijvoorbeeld een cursus bloggen van de LOI.

Leestips

Vergelijkbare berichten

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *