Tips en tutorials voor beginners en gevorderde bloggers

Kickass content in 60 minuten

kickass content in 60 minuten

Bijna iedere blogger heeft er wel eens last van:

Geen ideeën voor een leuke blogpost.

En dat is niet prettig kan ik je vertellen. En hoe langer het duurt, hoe gestresster je daar van kunt worden. Met als gevolg dat je dichtklapt, en nog minder ideeën hebt dan eerst!

Tips om goede content te maken

Rutger Steenbergen geeft in zijn boek Kickass content in 60 minuten tips hoe je goede content kunt maken. Zijn doelgroep is niet specifiek bloggers: hij richt zich op bedrijven. Rutger adviseert bedrijven namelijk om zichzelf te promoten met goede content. Want een goed product of dienst hebben is niet genoeg. Mensen moeten er wel van afweten!

Hoewel Rutgers adviezen dus niet specifiek gericht zijn op bloggers, kun je ze wel gebruiken als blogger.

Wat is goede content?

Goede content kenmerkt zich volgens Rutger door:

  • Je vertelt jouw verhaal.
  • Je sluit aan bij de leefwereld van je bezoekers.
  • Je content maakt het leven van je bezoekers leuker en aangenamer, waardoor ze gaan reageren en je content gaan delen.
  • Mensen gaan je vertrouwen.
  • Jouw persoonlijkheid wordt zichtbaar.

Zorg voor lijn en structuur in je content en een duidelijke identiteit

Rutger Steenbergen adviseert om een soort manifest op te stellen voordat je begint te schrijven. Daarin zet je voor jezelf op een rijtje wie je bent, waar je voor staat en wat je wilt bereiken.

Deze punten zorgen voor lijn en structuur. Je maakt zo een duidelijke identiteit. Bezoekers weten wat ze van je kunnen verwachten.

Als je nu een post gaat schrijven, check je je manifest, en kijk je of je idee daar in past.

Videomarketing en nieuwbrieven

Steeds meer bloggers gaan ook vloggen of stappen zelfs compleet over naar vloggen. Vloggen wil zeggen dat je filmpjes maakt. Rutger Steenbergen geeft ideeën voor filmpjes, zoals how-to video’s.

Steenbergen wijst verder op het belang van een nieuwsbrief. Zijn beste tip vond ik deze:

‘Noem je nieuwsbrief niet ‘nieuwsbrief’ want dat valt niet op in een volle mailbox. Kies voor iets als: ‘Ontvang elke week praktische tips hoe je een betere blogger wordt!’

Het belang van social media

In de tweede helft van het boek behandelt Steenbergen verschillende social media platformen: Facebook, Instagram, Linkedin en Twitter. Voor elk platform geeft hij kort aan hoe je het succesvol kun gebruiken.

Mijn conclusie over Kickass content in 60 minuten

Steenbergen richt zich in eerste instantie op bedrijven en niet op bloggers. Dat maakt dit boekje toch wat minder leuk dan andere boeken in deze reeks die wel echt voor bloggers zijn gemaakt.

Maar dat neemt niet weg dat er handige tips in staan.

Zeker het deel over het succesvol gebruiken van Facebook en dergelijke is handig, omdat het zo kort en krachtig is. Als je geen zin hebt om je erg te verdiepen in bijvoorbeeld Facebook heb je met dit hoofdstuk toch een goede basis.

Praktische informatie over Kickass content in 60 minuten

Kickass content in 60 minuten is voor 12,50 te koop bij bol.com.

kickass content

4 Responses to Kickass content in 60 minuten

    • Bij mij gaat het ook meer ‘organisch’ inderdaad. Ik heb wel een onderwerp, maar gaandeweg het schrijven ontwikkelt de post. Darren Rowse van Problogger adviseert ook om eerst helemaal een kader te maken met punten voordat je gaat schrijven.

      Ik vind Darren een geweldige blogger, maar deze methode werkt voor mij ook niet.

Leave a reply