google hummingbirdZe klinken als een paar leuke knuffels: Google Panda, Google Penguin en Google Hummingbird.

Maar Google Panda, Penguin en Hummingbird zijn de namen van Google's algoritme updates. En voor wie zich nu afvraagt wat een Google algoritme is: dat is de formule die Google gebruikt om te bepalen welke plek een blog of website krijgt in de zoekresultaten. Waarbij helemaal bovenaan in Google natuurlijk het meest geliefd is!

Hummingbird: Google's grootste verandering in 12 jaar

Google Panda en Penguin, waren gedeeltelijke updates. Maar Google Hummingbird vervangt het oude algoritme helemaal. Het wordt de grootste verandering genoemd in 12 jaar. Google koos voor de naam Hummingbird omdat het nieuwe algoritme 'snel en precies' is. Net als de vogel! Maar wat Google Hummingbird vooral anders maakt, is dat het ménselijker 'denkt'. Google Hummingbird kijkt niet alleen meer naar keywords, maar naar de héle zoekopdracht.

Wat betekent dit voor SEO?

Nou schijnt Google Hummingbird al een paar maanden actief te zijn. Dus geen paniek! Als Google Hummingbird negatieve gevolgen heeft voor je blog, dan had je het waarschijnlijk al wel gemerkt. De reden dat sommige bloggers zich zorgen maken over Google updates is dat hun blog soms zakt in pagerank. Ooit zakte mijn blog Ren mama, ren van een pagerank van 3 naar 2! Of dat ze ineens niet meer op de eerste pagina van de zoekresultaten staan. Dat is natuurlijk ook vervelend! Maar wat niet veranderd is, is het belang van originele en goede artikelen.

Vergeet niet: Google wil mensen die een zoekopdracht intypen het best mogelijke resultaat geven.

Je hebt zelf misschien ook wel eens een zoekopdracht ingetypt en bij de resultaten teleurgesteld gedacht: 'Dat zocht ik helemaal niet!' Dat wil Google voorkomen. Google wil je resultaten voorschotelen waar je wat aan hebt. Google snapt steeds beter de zinnen en woorden die iemand intypt.

Dit zeggen ze er over bij Google: 'Our guidance to webmasters is the same as always — we encourage original, high-quality content, since that’s what’s best for web users.'

Wat betekent dit voor je blog?

Over één ding is iedereen het eens: keywords worden nog minder belangrijker dan ze al waren. Meer dan ooit gaat het om de kwaliteit van je posts. Daarnaast hecht Google veel waarde aan 'sharing' oftewel 'delen'. Hoe meer mensen jouw post delen, hoe beter het is. Voor Google is dit namelijk een signaal dat het om goede informatie gaat. Zorg dus dat je 'sharing buttons' onder je posts hebt staan, zodat mensen je parels van wijsheid makkelijk kunnen delen met hun netwerk.

Maar de beste SEO-strategie blijft dus gewoon kwaliteit leveren!

Zie ook Google Core Web Vitals.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *