Tips en tutorials voor beginners en gevorderde bloggers

Blog Analyse: GoedGezond

goed gezondAlexandra is de eigenaresse van het blog GoedGezond. GoedGezond heeft nog geen pagerank. Alexandra’s doel met GoedGezond is mensen informeren.

Alexandra wilde het volgende weten:

1. Is mijn blog aantrekkelijk voor bezoekers?
2. Is alles vindbaar?
3. Is mijn blog goed leesbaar?

Blog Platform

Alexandra maakt voor GoedGezond gebruik van het gratis WordPress.com platform.

Aanbeveling

Investeer in een eigen url: www.goedgezond.nl. Je linkt dan je wordpress.com adres door naar een .nl adres. Doorlinken kost hoogstens een tientje per jaar. En je kunt gewoon gebruik blijven maken van je gratis blog platform, terwijl je blogadres toch professioneler oogt.

GoedGezond: eerste indruk

Toen ik voor het eerst op GoedGezond kwam, was het eerste dat me opviel de groene uitstraling. De achtergrond bestaat uit groene bladeren. Dit werkte bij mij inderdaad de indruk dat dit blog over iets gezonds zou gaan. Of over milieuvriendelijk leven. Wel is het jammer dat de achtergrond niet breed genoeg is. Daardoor ziet het er aan de rechterkant wat rommelig uit.

Header

In de header staat de blogtitel, en daaronder de zogenaamde ‘tag line’. Het is slim van Alexandra dat ze van de tag line gebruik maakt. De tag line is namelijk een goede manier om de bezoeker meer te vertellen over je blog. Zowel de blogtitel als de tagline zijn in de kleur groen. Dat past goed bij de groene achtergrond van het blog en zorgt daardoor voor eenheid.

De titel vertelt de bezoeker dat dit blog over gezondheid gaat. Maar hoe dit verder wordt ingevuld is niet meteen duidelijk. Van de tag line word ik niet zoveel wijzer: ‘Feel good from the inside, look good on the outside’. En waarom is die in het Engels, terwijl de blogtitel in het Nederlands is? Ik denk dat de tagline beter kan, en informatiever.

Aanbeveling voor de header

Maak de tagline informatiever: vertel waar dit blog over gaat in de tagline.

Navigatie

Alexandra heeft navigatie! Altijd fijn als je als bezoeker in één oogopslag het menu kunt zien. Maar ik miste in de navigatie een ‘about page’ en een ‘contact button’.

Aanbevelingen voor de navigatie

  • Voeg een pagina toe aan het menu die linkt naar een contactpagina
  • Voeg een pagina toe waarin je vertelt wie je bent. Wie ben je, en wat is je achtergrond?

Body: posts staan verticaal

Anders dan de meeste bloggers heeft Alexandra er voor gekozen om haar posts verticaal te plaatsen. De ‘body’ van haar blog bestaat uit drie kolommen. De tekst is uitstekend leesbaar, en oogt dankzij het gebruik van plaatjes aantrekkelijk. Het voordeel van het gebruik van kolommen is dat je lezers in één oogopslag verschillende posts kunt laten zien.

Wel vond ik het even lastig om te zien waar ik moest beginnen met lezen. Instinctief zag ik de meeste rechtse kolom eerst voor de sidebar in. Pas na even verder kijken besefte ik: ‘Oh, daar staan ook posts!’

Er komt geen eind aan de pagina

Niet prettig vond ik dat, hoever ik ook naar beneden scrollde, de pagina eindeloos was. Dat is blijkbaar een eigenschap van deze theme. Maar persoonlijk vind ik het fijner als ik ooit de de onderkant van een blog (footer) bereik. Bovendien is de footer ook een belangrijke plek om je bezoekers nog wat informatie mee te geven. En de optie van een emailabonnement, zodat ze terug komen.

Inhoud

Alexandra maakt goed gebruik van witregels en tussenkopjes. Door witregels en tussenkopje maak je teksten visueel aantrekkelijker voor je bezoekers. Bovendien kunnen ze zo makkelijker zien welke informatie ze waar op de pagina kunnen vinden.

Aanbevelingen voor de body

  • Ik zou in plaats van 3 kolommen, 2 kolommen gebruiken en een sidebar gebruiken*. In die sidebar kan Alexandra dan informatie zetten over wie zij is, top posts, contact informatie etc. Dat maakt het voor bezoekers makkelijker om te zien waar dit blog over gaat.
  • Zorg voor een footer, en zet daarin social media buttons, contact informatie, en een emailabonnement.

* Op de pagina’s van individuele posts is er wel een sidebar.

Sidebar

Als je eerst op GoedGezond komt, is er geen sidebar. Maar als je op een post klikt, en naar de pagina van die post gaat, is daar wel een sidebar. In die sidebar plaatste Alexandra:

  • Zoekfunctie
  • Emailabonnement
  • Meest recente berichten
  • Categorieën
  • Twitter tekst
  • Facebook tekst

Complimenten voor de zoekfunctie en het emailabonnement bovenaan!

Aanbevelingen voor de sidebar

  • Zet een sidebar op je homepage
  • Omdat er al zoveel berichten direct zichtbaar zijn, zou ik de ‘meest recente berichten’ onderaan zetten, of zelfs weghalen.
  • Zet een foto van jezelf in de sidebar met een link naar je ‘about page’. Laat mensen weten wie je bent.
  • Vervang de teksten Twitter en Facebook voor social media buttons
  • Plaats een widget met ‘Top Posts’
  • Zorg voor een contact button onderaan in de sidebar

Gebruik van sociale media

Onder haar posts biedt Alexandra social media buttons, waarmee haar bezoekers haar posts heel gemakkelijk kunnen delen met hun netwerk. Heel goed gedaan dus.

Alexandra’s gebruik van sociale media in haar sidebar is minder goed. Er staat alleen ‘Mijn laatste tweets’ met een link naar haar Twitter account. En dat terwijl er zoveel mooie social media buttons voor handen zijn. Hetzelfde geldt voor Facebook.

Aanbevelingen voor social media

Plaats social media buttons in je sidebar

Antwoorden op Alexandra’s vragen

Alexandra’s blog ziet er zeker aantrekkelijk uit. De uitstraling klopt met het onderwerp van haar blog.

Maar omdat op de homepage een sidebar ontbreekt is er geen zoekfunctie zichtbaar. Dat maakt het voor bezoekers lastiger om bepaalde informatie te vinden. Ook zijn op de homepage de categorieën en onderwerpen waarover Alexandra schrijft niet te zien. Dit is heel makkelijk op te lossen door op de homepage ook gebruik te maken van een sidebar.

GoedGezond is goed leesbaar. Persoonlijk houd ik nooit zo van een donkere achtergrond, maar door de witte kleur van de tekst is het geen probleem. De tekst is uitstekend te lezen. Bovendien maakt Alexandra goed gebruik van witregels en tussenkopjes.

Omdat Alexandra mensen wil informeren, zou het fijn zijn als haar blog hoog eindigt in de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk dat ze haar Pagerank verbeterd. Dat kan door te zorgen dat mensen naar haar blog gaan linken.

Wil jij ook een bloganalyse? 

Geef je blog dan op met onderstaand formulier.

Leave a reply