Tips en tutorials voor beginners en gevorderde bloggers

To follow, or not to follow: dat is de vraag

betaalde post dilemmaNaar aanleiding van mijn artikel over de Betaalde Post Politie kreeg ik een vraag van Manon. Zij presenteerde een lastig dilemma, waarmee veel bloggers worstelen die graag geld willen verdienen met hun blog.

Wat doe je als een bedrijf je alleen wil betalen voor een follow-link?

Dat een bedrijf alleen wil betalen voor een follow-link is heel begrijpelijk! Zeker als het bedrijf een post op jouw blog wil, om hun positie in de zoekresultaten te verbeteren. Als je er een no-follow link van maakt, hebben ze er namelijk niks meer aan. Een no-follow link heeft immers geen link-juice.

Link juice: de waarde van een link op een blog of website naar een ander blog of website. Hoe hoger de pagerank van een blog, hoe beter de link juice. Een link van een toonaangevende blogger is beter dan een link van iemand die gisteren is begonnen met een blog.

Bij een no-follow link zeg je tegen Google: ‘Ik plaat deze link nou wel, maar het is geen aanbeveling. Volg deze link dus niet.’

Het Betaalde Post Dilemma: in een notendop

Je wilt graag geld verdienen met je blog. En hoeraaa! Op een dag benadert een bedrijf je met de vraag of ze een artikel op je blog mogen plaatsen met een follow-link naar hun website. Tegen betaling!

Maar Google wil niet dat je betaalde follow links plaatst. Want Google wil niet dat bedrijven of personen de zoekresultaten naar hun hand zetten. Google wil namelijk de best mogelijke resultaten bieden. En dat is lovenswaardig.

En als Google er achter komt dat je betaalde follow links hebt geplaatst gooien ze je misschien uit hun zoekresultaten. Daardoor verlies je je pagerank én je bezoekers. En met het verlies van je pagerank verliest de follow link ook zijn waarde voor het bedrijf dat je ervoor betaalde! Want een link op een blog met een pagerank van 0 heeft nauwelijks waarde. Lekker dan!

Kortom je zit in een lastig pakket. Of zoals ze in het Engels zeggen: ‘You’re caught between a rock and hard place’.

Dus, wat te doen?!

Officieel mag je geen betaalde links plaatsen

Officieel mag je geen betaalde links plaatsen. Dit staat er in de Google Webmaster Guidelines:

Any links intended to manipulate PageRank or a site’s ranking in Google search results may be considered part of a link scheme and a violation of Google’s Webmaster Guidelines. This includes any behavior that manipulates links to your site or outgoing links from your site.

Maar ja. Je bent niet voor niets begonnen met bloggen. En er moet brood op de plank! Anders moet je een baan gaan zoeken, en houd je geen tijd meer over om te bloggen! Voor sommige bloggers is het dus betaalde links plaatsen, of hun blog aan de wilgen hangen!

Toch betaalde follow-links plaatsen? Neem de volgende maatregelen

Kies je er voor om betaalde follow-links te plaatsen? Dan zijn er een aantal dingen  die je kunt doen om te voorkomen dat je de wraak van Google over je afroept.

  1. Schrijf zo’n steengoed artikel dat het irrelevant is dat er een betaalde follow-link in je post staat. Zorg dat de post zo interessant is, en de betaalde link zo nuttig dat het er niet toe doet dat je er voor betaald werd. Google wil immers nuttige, relevante zoekresultaten produceren? Zorg dat je post met betaalde follow-link het verdíént om hoog te scoren.
  2. Zorg dat het artikel past bij je blog. Schrijf je bijvorbeeld altijd over schapen? Dan is het een beetje raar als er ineens een post komt met een link naar een bedrijf dat boormachines verkoopt. Doe je dat toch, zorg dan dat je een link legt tussen schapen en boormachines. Maak op die manier de post relevant voor je blog, en dus voor je bezoekers.
  3. Plaats binnen een artikel met een betaalde link ook altijd een interne link. Daarmee zeg je als het ware: ‘Deze post is heel natuurlijk! Kijk maar, ik link naar een ander artikel op mijn blog, dus er is duidelijk een verband!’
  4. Plaats een zogenoemde, relevante trust-link in het artikel. Een trust-link is een artikel naar een toonaangevende website. Bijvoorbeeld Wikipedia.
  5. Zorg dat je een Google Webmaster Account hebt. Mocht Google toch vinden dat je zogenaamde ‘unnatural links’ hebt geplaatst, dan krijg je dat dáár te horen.
  6. Zorg dat je ook veel bezoekers krijgt via andere kanalen dan Google. Social media zijn voor veel bloggers een belangrijke bron van bezoekers. Dat maakt je minder afhankelijk van Google en dus minder kwetsbaar voor Google’s woede. Maar dit is wel erg lastig. Google is nu eenmaal dé zoekmachine.

N.B. Bij advertorials is het meestal geen probleem om no-follow links te plaatsen. Want bij advertorials gaat het bedrijven vooral om de exposure en de reclame.

Filed Under: SEO

7 Responses to To follow, or not to follow: dat is de vraag

  1. Helder artikel, het valt me echter regelmatig op dat je het hebt over Pagerank. Terwijl google al meer dan zes maanden geen sites meer indiceert en dit laat liggen. Als tegenhanger wordt er vaak de MozRank genoemd. Als je de verkregen informatie echter vergelijkt met de informatie die je uit Google Webmasters Tool haalt blijkt dit ook niet optimaal te zijn.

Leave a reply