Tips en tutorials voor beginners en gevorderde bloggers

Follow en ‘no-follow’ links

pagerankStel je schrijft een post over een leuk jurkje dat je zag bij de H&M. En je plaatst een link naar dat jurkje op de website van de H&M. Dit zal een ‘follow’ link zijn. Tenzij je specifiek aangeeft dat het een ‘no-follow’ link is.

In de war? Laat me je dan eerst even het verschil tussen ‘follow’ en ‘no-follow’ uitleggen!

Follow versus no-follow links

De betekenis van follow links

Wanneer je een link naar een andere website, blog of blogpost plaatst, dan kun je dat zien als een positieve stem op die website, blog of blogpost. Als een aanbeveling. Je geeft  als het ware aan: ‘Ik vind dit de moeite waard om naar te linken!’

Dit is een belangrijke boodschap voor Google. Google hecht namelijk veel belang aan links. Hoe meer links naar je blog,  hoe meer jouw blog in Google’s achting stijgt! En Google’s waardering voor een blog wordt samengevat in de zogenaamde pagerank. Hoe hoger je pagerank hoe hoger je komt in de zoekresultaten.

Kortom hoe meer follow links naar jouw blog, hoe hoger je pagerank, hoe beter!

De betekenis van no-follow links

Een no-follow link zegt tegen Google: volg deze link niet. Deze link is níét per sé een aanbeveling van deze website. Deze link moet je niet zien als een positieve stem op die site. Hierdoor ‘telt’ Google deze link niet mee. Waar het dus op neer komt is dat je aan een no-follow link dus niet zoveel hebt. Tuurlijk kunnen mensen er op klikken, en op je blog komen. Maar wat betreft je pagerank, heb je er niets aan.

Wanneer gebruik je no-follow links?

  1. Google vindt dat bloggers no-follow links moeten gebruiken als ze betaalde posts plaatsen, met daarin links naar een bedrijf. Google’s zoekresultaten zijn immers deels gebaseerd op het aantal links naar een website? Ze willen niet dat bedrijven als het ware een hogere pagerank kopen.
  2. Je schrijft een afkeurend artikel over Herbalife, en plaatst een link naar hun website. Maar omdat je Herbalife afkeurt wil je niet dat ze profiteren van jouw link. Dan gebruik je ‘no-follow’.
  3. Ik interview regelmatig mensen. Vaak plaats ik dan ook een link naar hun website. Gewoon, omdat ik snap dat het leuk is wanneer mensen je blog bezoeken! En ook omdat zo’n link extra informatie biedt aan mijn bezoekers. Maar wanneer de geïnterviewde geen link terugplaatst naar mijn blog of website, dan maak ik die link no-follow.

Hoe maak je zo’n no-follow link?

  • Uiteraard is er een handige plug-in voor WordPress.org blogs om links ‘no-follow’ te maken. Zelf gebruik ik de gratis plugin NoFollowr. Die is namelijk super makkelijk. Je schrijft je post, publiceert hem en bezoekt de pagina. Follow links zijn nu voorzien van een groen ‘v-tje’. Door op dat groene ‘v-tje’ te klikken maak  je er een ‘no-follow’ link van!
  • Zelfs bij Blogger maak je nu heel makkelijk een ‘no-follow’ link! Je selecteert de tekst die je wilt linken. Dan verschijnt onderstaande venster. Linksonder vind je ‘Add ‘rel=nofollow’ attribute’. Klaar!
  • follow en no-follow links
  • Ben je goed met html? Dan kun je het ook op de ouderwetse manier doen. In dat geval gebruik je de volgende html: Your anchor text here.

Google Webmaster Tools video

In onderstaande video meer informatie over follow en no-follow links.

Heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat het me dan vooral weten!

6 Responses to Follow en ‘no-follow’ links

  1. Wat een handig artikel! Het lukte mij maar niet om in WordPress via html een link no-follow te maken. Dan deed de link het meteen niet meer. Deze plugin werkt ideaal en nu snap ik ook meteen wat je eigenlijk met ‘follow’ en ‘no-follow’ zegt.

  2. Dank je wel Nicole, echt een heel handige site! Ik ben bezig met bijlezen, reageer niet onder ieder artikel maar hierbij: bedankt.

    Heb de plug-in geïnstalleerd. Bovendien is nu eindelijk echt heel duidelijk wat het verschil tussen follow/no-follow is en wanneer je welke variant gebruikt.

Leave a reply