Tips en tutorials voor beginners en gevorderde bloggers

De Gun Factor: gun bloggers hun inkomsten

gunfactor bloggersLaatst kwam er een (stomme) reclame met Isa Hoes, de weduwe van Antonie Kamerling voorbij.

Alleenstaande moeder

En omdat zij het was luisterde ik geduldig naar haar praatje over een of andere gezichtscrème. Niet omdat ik een fan ben van Isa Hoes, maar ik stel me zo voor dat het als alleenstaande moeder niet meevalt de eindjes aan elkaar te knopen, dus als ik haar in een reclame zie dan denk ik altijd: ‘Fijn voor haar! Zo heeft ze in ieder geval weer inkomen!’

Mislukt emigratie avontuur

Een klein beetje hetzelfde heb ik met de zus van Antonie Kamerling, Liesbeth Kamerling. Zij emigreerde een aantal jaren geleden naar een of ander tropisch eiland en begon daar met haar man een café. Dat mislukte jammerlijk, en nu is ze weer terug in Nederland. Dus als ik haar zie opdraven in een irritante reclame over opvolgmelk dan denk ik bij mezelf:

‘Ze zal het geld wel echt nodig hebben.’

Dat heb ik dan weer helemaal niet bij Daphne Deckers, dus als ik die in een reclame zie, dan flits ik gauw weg want die heeft volgens mij toch geld zat.

De Gun Factor

Ik denk dat het te maken heeft met de Gun Factor. Van sommige mensen ben ik bereid door de vingers te zien dat ze zich lenen voor commercials omdat ik ze het inkomen gun, en me kan voorstellen dat ze het geld echt nodig hebben.

Gun jij bloggers hun inkomsten?

Zou hetzelfde gelden voor bloggers? Reclame op blogs kan een gevoelig punt zijn. Sommige mensen ergeren zich er echt aan, anderen halen hun schouders op en kijken er gewoon langs. Weer anderen kunnen de extra info eigenlijk wel waarderen. Als ik op een blog kom met een advertorial of een Google Ad, dan denk ik altijd: ‘Fijn voor haar!’ en dan klik ik eventjes op de Google ad. Kleine moeite, groot plezier.

Ik denk dat als je als Blogger maar genoeg goede posts schrijft, mensen de advertorials op de koop toenemen. Maar wanneer je hele blog bestaat uit schreeuwende advertenties, en advertorials, dan daalt de Gun Factor tot een minimum en zullen mensen afhaken.

Hoe vergroot je je Gun Factor?

  1. Wees eerlijk over advertorials: vermeld bij de post, of in het label dat het een advertorial is
  2. Zorg voor een goed evenwicht tussen posts en advertorials: vermijd dus drie advertorials achter elkaar, of buffer ze met ‘echte’ posts
  3. Vermijd van die irritante advertenties die over het scherm zweven, en die je moet wegklikken
  4. Bezoek de blogs van je bezoekers, en laat daar zinnige comments achter. Zo leren ze je beter kennen en dat vergroot de Gun Factor
  5. Deel de weelde: soms willen adverteerders samenwerken in de vorm van een winactie/giveaway. Zo maak je reclame, en tegelijkertijd kunnen je bezoekers een fijne prijs winnen
  6. Als je Google Ads plaatst, ga dan ook voor het meest gunstige formaat, en niet voor de allerkleinste. Kom er eerlijk voor uit dat jij als blogger google ads gebruikt!

Wil je wel reclame plaatsen op je blog , maar weet je niet hoe?

Bezoek dan mijn overzicht van Blognetwerken!

Hoe denk jij over reclame op blogs?

8 Responses to De Gun Factor: gun bloggers hun inkomsten

  1. Ik heb er geen moeite mee, zeker niet als de geboden waarde in overige content ermee in balans is. Daar kom ik voor en als een blogger dan reclame heeft en daar wat mee bij weet te verdienen, denk ik: good for you. Sterker nog; ik zou zelf gráág m’n inkomen met alleen bloggen verdienen, dus kijk er misschien nog wel wat tips van af 😉

  2. Ik denk dat Isa Hoes en Liesbeth Kamerling allesbehalve zielig zijn dus bij hun geldt de gunfactor niet.
    Bij bloggers daarentegen is het een ander verhaal. Als je sommige blogs volgt en daar een goed gevoel bij hebt dan is het een kleine moeite om voor hen iets extra’s te doen zodat zij meer volgers krijgen of wat geld genereren.

  3. Ik heb absoluut geen moeite met google ads en druk er ook bewust wel op. Ik plaats ze zelf ook en heb hier geen probleem mee al zie ik soms sites die bijna alleen uit advertenties bestaan en dan ben ik minder geneigd om deze site nogmaals te volgen. Wat ik wel jammer vind is als mensen niet noteren dat hun artikel een advertorial is. Hoe je het went of keert wanneer je ergens voor betaald wordt beïnvloed dit je objectiviteit. Laatst las ik een artikel, interessant tot ik dagen later dit zelfde product nog 3 x tegen kwam. Ik ben toen bij de eerste gasn kijken en daar stond niks bij dat het betaald was ( wat duidelijk wel zo was, want in alle producten werden dezelfde producten en zinnen gebruikt). Ik merkte aam mezelf dat ik me hier aan ergerde omdat ik haar verhaal echt geloofde maar nu toch begon te twijfelen. Dit is natuurlijk mijn probleem 🙂 maar ik denk dan: noteer het even, dan weet ik wat ik lees. Ik gun andere bloggers namelijk ook gewoon hun inkomen. Super juist.

  4. Ja ik herken de gunfactor ook, en ik heb er geen enkel probleem mee. Ik vind het wel minder interessant als er meerdere advertorials achter elkaar worden gepost. Een beetje variëteit werkt veel beter. Ik vind het ook minder interessant als ik bij diverse bloggers een verhaal lees over hetzelfde product. Maar goed, daar kan je als individuele blogger niks aan doen. Daar zouden de bedrijven over na moeten denken, dat ze niet tegelijkertijd 3 opdrachten uit zetten. Lijkt me voor henzelf ook niet handig.

  5. Ons doel is nog steeds om de ads weg te halen als we kosten dekkend zijn. Tot op heden kost de blog ons 170 euro (September 2015 tot en met Augustus 2017, inclusief email, hosting and domijnnaam registratie), totale advertentie inkomsten 55 euro (Nov 2015 – Nov 2016). Kortom nog een gat van 105 euro….

    Het mooiste zou ik vinden als we de ads plaatsen in januari om ze vervolgens weg te kunnen halen in maart, en dus geen ads voor de rest van het jaar. Maar zoveel verkeer hebben we nog lang niet 😉

Leave a reply