De Betaalde Post Politie
Menig blogger verdient graag geld met zijn of haar blog. En waarom ook niet? Je steekt er tenslotte veel tijd en energie in. Je kunt geld verdienen met bloggen op bijvoorbeeld de volgende manieren:
- Advertorials
- Gesponsorde artikelen met een follow link naar een bedrijf
- Product Reviews
- Affiliate marketing
Niks mis mee, zou je zeggen. Maar! Er zijn drie groepen waarmee je rekening moet houden als je geld wilt verdienen met je blog. Ik noem ze…
De Betaalde Post Politie!
Zij zijn belangrijk voor je blog. En ze kunnen er ook invloed op uitoefenen. Vandaar dat je niet gewoon kunt denken: ‘Ach stomme lui. Ik doe gewoon lekker wat ik wil!’
Laten we ze samen doorlopen.
1. De Betaalde Post Politie: Je bezoekers
Met stip op nummer 1: je bezoekers. Want van hen moet je het hebben. Zij zijn degenen die je posts lezen. En er hopelijk op reageren. Zij zijn dus belangrijk voor je blog. En je wilt ze niet per ongeluk wegjagen of van je vervreemden.
Als je besluit om geld te verdienen met je blog kun je verschillende reacties verwachten.
- ‘Wat is dit?! Ik dacht dat ik je kon vertrouwen! Heb je je ziel verkocht voor geld? Ik kom echt nooooooit meer op je blog! Ik zeg bij deze mijn abonnement op!’
- Geen reactie
- Aanmoediging: ‘Wat leuk voor je dat je geld verdient met je blog zeg! Ik gun het je van harte!’ Komt helaas zelden voor.
De grootste groep reageert gewoon niet op een advertorial/gesponsorde post. En dat is prima.
Zorg altijd dat er een goed evenwicht is tussen je gewone posts en je betaalde posts!
2. De Betaalde Post Politie: Google!!!!
Ja, daar hebben we Google weer. Je kunt er niet om heen. Want Google is oppermachtig. Sterker nog: Google kan je blog maken of breken… En dat doet het dan ook geregeld. Er zijn hele bedrijven failliet gegaan omdat Google besloot ze niet meer in de zoekresultaten te zetten. Het zal je maar gebeuren.
Gebruik no-follow links in commerciële posts
Om Google te vriend te houden is het belangrijk om bij affiliate links en advertorials gebruik te maken van zogenaamde no-follow links. Met een no-follow link zeg je als het ware tegen Google: ‘Oh machtige Google! Ik link nou wel naar dit bedrijf, maar ik beveel het niet aan. Deze link moet je niet volgen.’ Daarmee maak je je aanbeveling wat betreft pagerank waardeloos.
Uh-oh… het bedrijf wil juist een follow-link
Bij gesponsorde artikelen ligt dit vaak lastiger. Want dan gaat het bedrijven júist om een follow link. Anders helpt het ze namelijk niet bij het verbeteren van hun pagerank.
Stel jouw blog heeft een pagerank van 4. Dan is het voor een bedrijf fijn als je naar hen linkt. Want een follow link geldt als een aanbeveling. En een aanbeveling van een blog/site met een pagerank van 4 is waardevol.
Je kunt het zo zien: Als Rutte zegt dat Zwarte Piet zwart is omdat hij door schoorstenen kruipt dan heeft dat meer waarde dan als je buurvrouw het zegt. Rutte is in deze vergelijking een blog met een pagerank van 6, en je buurvrouw is een blog met een pagerank van 1.
Officieel mag je ook geen betaalde links verkopen. Dat staat in de Google Webmaster Guidelines. Doe je het toch? Wees je dan bewust van de risico’s.
Wat kan er gebeuren als Google follow links ziet?
In het ergste geval kan Google je blog boycotten. Je krijgt dan een bericht dat ze ‘unnatural links’ hebben gevonden op je blog. En dat ze actie hebben ondernomen. En dat is niet zo best!
N.B. Om dit bericht te krijgen van Google moet je wel een account hebben bij Google Webmaster Tools. Anders merk je het pas als je bijna geen bezoekers meer krijgt…
3. Stichting Reclame Code
Dit is wat mij betreft de meest onschuldige. Ze schreeuwen wel hard, maar anders dan Google kunnen ze je weinig doen. Volgens de Stichting Reclame Code moet je bij elke post waarvoor je betaald krijgt dit vermelden. Het liefst in grote koeieletters. Ook als je alleen maar naar een product linkt, met een affiliate code. Dit staat in de zogenaamde Reclamecode Social Media.
Persoonlijk vind ik het erg bevoogdend.
Wat als een bedrijf niet wil dat je vermeldt dat het om een gesponsorde post of advertorial gaat?
Sommige bedrijven willen niet dat je er bij zet dat je betaald krijgt voor een post. Google leest dit namelijk ook, en dat kan weer ongunstig zijn voor hun positie in de zoekresultaten. Als Blogger zit je dan tussen twee vuren in: De Stichting Reclame Code die wil dat je het vermeldt – het bedrijf die niet wil dat je het vermeldt.
Maar Bloggers hebben hier een slimme oplossing voor gevonden. Ze maken gewoon een pláátje dat vermeldt dat ze betaald krijgen voor een post. Zo ziet Google niet dat het om een betaalde post gaat, en de Stichting Reclame Code kan ook niet zeuren.
Hier is een voorbeeld:
Conclusie
Als je geld wilt verdienen heb je te maken met drie groepen: je bezoekers, Google en de Reclame Code Commissie. Met alledrie moet je rekening houden. Maar Google straft je het hardst af als ze vinden dat je je niet aan de regels houdt.
Owww… wat verhelderend toch weer! Ik wist dit niet eens…. weer wat om over na te denken. Heb je al nagedacht over een cursus of workshop? Ik meld me aan…
Nuttig artikel met humoristische insteek. Bedankt Nicole!
Bedankt voor je super interessante artikel!
Graag gedaan!
Bedankt voor de heldere uitleg…ben heel blij met jouw blog vol tips als beginnend blogger :)
Wat een leuke post en erg leerzaam ook!
De Betaalde Post Politie *lol* Ja, sommige mensen kunnen erg van streek raken als je ineens “commercieel” wordt. Foei, foei. Maar ze zitten ’s avonds wel naar alle reclameblokken te kijken die op de televisie verschijnen. ;)