Tips en tutorials voor beginners en gevorderde bloggers

Blogpost: het geheime recept voor veel bezoekers

blogpostEr zijn talrijke artikelen over hoe je meer bezoekers op je blogposts krijgt. Meestal is zo’n blogpost weinig vernieuwend. Je ziet er vaak dezelfde tips in voorbij komen.

Maar Robin van de website Sharketing mailde me een artikel over dit onderwerp dat wel degelijk wat toevoegt. In zijn blog post legt hij uit hoe je meer bezoekers kunt krijgen met lange blogposts. Zelf hanteer ik graag een minimum van 1000 woorden als ik een post optimaliseer voor zoekmachines. Want Robin heeft gelijk:

Google houdt van lánge blogposts.

Dus met veel plezier nodig ik je uit om Robins post te lezen!

Hoe je meer bezoekers op je blog posts krijgt

Google gebruikt naar schatting 200 factoren om te bepalen welke sites hoog in haar index worden opgenomen. Je zult begrijpen dat je meer bezoekers op een blogpost krijgt naarmate deze hoger in Google staat. In dit artikel bespreken we een slimme methode om daar invloed uit te oefenen.

Schrijf lange blogposts

Uit onderzoeken van diverse online marketing bureaus blijkt dat lange blogpost hoger in Google staan dan de kortere blogposts over hetzelfde onderwerp.

De topposities in Google worden gedomineerd door blogposts die langer zijn dan 2.000 woorden.

Als je de gewoonte hebt om vrij korte blogposts te schrijven dan is het langer maken van je blogposts een goede eerste stap om hoger te komen in Google. Het voordeel van deze strategie is bovendien dat je het volledig zelf in de hand hebt. Je bent niet afhankelijk van derden om deze methode toe te passen.

Schrijf voor mensen niet voor zoekmachines

Uiteraard zal je altijd een balans moeten vinden wat betreft de leesbaarheid van je artikel voor je bezoekers. Over bepaalde onderwerpen ben je nu eenmaal eerder uitgepraat dan over andere onderwerpen. Het is onzin, en niet nodig om in herhaling te gaan vallen alleen maar om de lengte van je blogposts op te rekken. Bedenk bij het schrijven van teksten altijd dat je deze op de eerste plaatst schrijft voor mensen en niet voor zoekmachines.

De ultieme truc: schrijf uitgebreider dan je concurrenten

Wil je goed scoren op een bepaalt onderwerp?

Dan is het vaak al voldoende om de langste blog post over dit onderwerp te schrijven.

Besteden je concurrenten niet meer dan 500 woorden aan blogpost over een bepaald onderwerp? Dan is het niet nodig om je in allerlei bochten te wurmen voor een artikel van 2.000+ woorden. Je kunt dan volstaan met 800+ woorden, zolang alle aspecten over het onderwerp maar behandeld worden.

Voordelen van een langere blogpost

1. 

Langere blogposts leveren meer backlinks op

Het aantal backlinks die naar een website verwijzen is anno 2016 nog altijd de belangrijkste ranking factor voor Google. Een backlink ziet Google als een stem die Google vertelt dat de site waar naar gelinkt wordt het bezoeken waard is.

Uit onderzoek blijkt dat lange blogposts meer backlinks opleveren dan korte blogposts.

En als je daarover nadenkt dan is dat niet zo raar. Want als iemand vanaf zijn of haar website wil verwijzen naar een bron over een bepaald onderwerp, dan zal hij of zij kiezen voor de meest complete bron over dit onderwerp. 

Door de grotere aanwas van natuurlijke backlinks helpen langere blogposts je hoger in de zoekresultaten te komen.

2. Langere blogposts worden meer gedeeld op Social Media

Voor bezoek op onze blogposts zijn we natuurlijk niet alleen afhankelijk van Google. Een steeds groter deel van de bezoekers op blogs is afkomstig vanaf Social Media. Dat is een goede ontwikkeling, want het maakt je minder afhankelijk van Google. Uit onderzoek is gebleken dat de langste blogposts het meest op Social Media gedeeld worden.

3. Mensen blijven langer op je blog door langere blogposts

Aangezien een lange post meer tijd kost om te lezen, blijven mensen langer op je blog. Google ziet dat als een positief signaal: blijkbaar is dat blog interessant en informatief. En hoe langer iemand je blogpost leest, hoe lager je bounce rate. En dat is ook weer gunstig voor je positie in de zoekresultaten.

4. Lange blogspots helpen Google beter te begrijpen waar een post over gaat

Hoe meer tekst in een post, hoe makkelijker het voor de Google bot is om te bepalen waar je blogpost over gaat. En lange blogposts helpen ook nog eens om meer op ‘long-tail’ zoektermen gevonden te worden.

Het mag duidelijk zijn:

Een lange blogpost is goed voor je bezoekersaantallen.

Maar hoe maak je zo’n lange blogpost?

Een lange blogpost schrijven is niet zo moeilijk. De sleutel tot succes is dat je een lange blogpost schrijft van hoge kwaliteit. En dat is een iets heel anders dan een lang zwamverhaal typen. We schrijven onze blogposts tenslotte in de eerste plaats voor onze bezoekers. Als zij het een goed verhaal vinden dan zijn ze eerder geneigd om het te delen op Social Media of er een link vanaf hun eigen website naar op te nemen.

Het schrijven van een lange blogposts is een uitdaging

Een lange blogpost die alle facetten van een bepaald onderwerp behandeld is zelfs voor een ervaren schrijver een hele uitdaging. Maar laat je daar niet door weerhouden. Als lange kwalitatieve blogposts schrijven zo makkelijk was dan zou iedereen het wel doen. Er zijn maar weinig mensen die hier de tijd (of het geld) in willen investeren.

En daar ligt jouw kans! Want jij gaat dit dus lekker wel doen!

blogpost



Is een lange blogspot je tijd en moeite waard?

Voordat je begint met het schrijven van je lange blogspot wil je natuurlijk wel weten of het je investering in tijd (of geld, als je het schrijven uitbesteed) wel waard is.

Om te bepalen of een onderwerp je tijd of geld waard is kun je een zoekwoord onderzoek doen.

Hiervoor kan je gebruik maken van online tools. De meeste zijn echter tegen betaling. 

Maar er is ook een gratis tool !

AdWords planner
: wees de concurrentie een stap voor

Een manier om zonder kosten een zoekwoord onderzoek te doen is met behulp van de Google AdWords planner. De AdWords planner laat het zoekvolume voor zoekwoorden zien. En de competitie voor dit zoekwoord. 
De truc is om een zoekwoord te kiezen dat vaak gezocht wordt, maar met ‘low competition’.

Als het je lukt om eerste plaats in Google te komen voor je zoekwoord dan mag je verwachten dat 32% van de mensen welke op dit woord zoekt op je site terecht komt. Voor positie 2 is dit 14%, voor positie 3 is dit 10% waarna de percentages snel aflopen.

Je zal aan de hand van deze cijfers moeten bepalen of het onderwerp waarover je wilt schrijven interessant kan zijn wat betreft de bezoekers welke het kan opleveren. 

Als je bepaald hebt of je onderwerp genoeg potentie heeft om de investering in tijd of geld terug te verdienen is het tijd om aan de slag te gaan met je lange blogpost.

Het belang van de juist titel voor je blogpost

Het eerste wat je zal moeten bepalen is de insteek van je blogpost. Die communiceer je aan je bezoekers met de titel van de post. De titel van je blogpost geeft ook meteen richting aan de post.

Als je een vraag stelt in de titel zoals ‘Hoe krijg je meer bezoekers op je blogpost?’ dwing je jezelf om daarop een antwoord te geven. Bij een titel als ‘7 tips voor meer bezoekers op je blogposts’ kun je je beperken tot het opsommen van tips. Voor een onervaren blogger is dat soms makkelijker.  Een titel als ‘Waarom je blogposts lang moeten zijn’ zal bezoekers eerder uitnodigen tot het geven van comments.

Bepaal de hoofdlijnen
 van je blogpost

Nadat je de titel bepaald hebt kun je de hoofdlijnen van je blogposts gaan uitzetten.

  1. Bedenk welke aspecten je over je onderwerp wil bespreken
  2. Maak hier subtitels van.
  3. Nadat je dit gedaan hebt kan je gaan nadenken over de sub-sections die je onder deze aspecten wilt gaan hangen.

Zodra je dit op papier hebt gezet heb je de hoofdlijnen voor je blogposts uitgestippeld. Hierna is het een kwestie van het bespreken van alle punten welke je hebt uitgestippeld. Daarbij is het prima om andere bronnen op het internet te raadplegen voor inspiratie. Zorg er wel altijd voor dat je het verhaal in eigen bewoordingen opschrijft. Het kopiëren van teksten wordt namelijk door Google gedetecteerd en bestraft.

Meer écht praktische internet marketing

Voor meer écht praktische internet marketing tips willen we je uitnodigen om eens rond te kijken op sharketing.nl. Hier vindt o.a. artikelen over hoe je geld kunt verdienen met je blog, hoe je een WordPress site opzet, tips om leads te generen, conversie optimalisatie ideeën, SEO tips voor het verhogen van je bezoekersaantallen enz.

Tot zo ver Robins post. Zullen we zijn theorie nu eens in de praktijk gaan brengen?

Zullen we dit eens in de praktijk brengen?

Robins post was al lekker lang, en ik heb hem nog wat langer gemaakt. Vervolgens heb ik gezocht op een zoekwoord dat vaak gezocht wordt, met low competition. Dat werd het woord blogpost.

blogpost

Vervolgens heb ik deze post geoptimaliseerd op dat zoekwoord met behulp van de Yoast plugin.

De concurrentie op de term blogpost

Op het moment dat ik deze post schrijf levert het zoekwoord ‘blogpost’ de volgende resultaten op:

blogpost

Meer woorden in je blogpost dan de concurrentie : )

De blogpost die op nummer 1 staat heeft 1296 woorden. Deze blogpost heeft er meer: 1692. De nummer 2 heeft 1128 woorden. Ook die verslaan we dus met de lengte van deze blogpost.

Wat ik uit persoonlijke ervaring weet is dat een video in een blogpost ook wordt gewaardeerd door Google en bezoekers. Daarom hier onder een handige video waarin een meneer in 2 minuten tips geeft voor het schrijven van een goede blogpost.

Tips voor een goede blogpost

Conclusie en samenvatting

De minimale aanbevolen lengte van een blogpost is 300 woorden. Maar als je echt goed wilt scoren met een blogpost dan luidt het advies:

Ga voor minimaal 1000 woorden, liever zelfs meer.

Nou is het niet zo dat je met een hele lange blogpost per definitie op nummer 1 in de zoekresultaten komt. Zoals Robin al zegt: er zijn zo’n 200 factoren die een rol spelen bij de plek van je blog in de zoekmachine resultaten. Maar iedere factor help.

Hoe lang zijn jouw blogposts gemiddeld?

N.B. Ik houd jullie op de hoogte van de positie van deze post in de zoekresultaten!

9 Responses to Blogpost: het geheime recept voor veel bezoekers

  1. Top! Ik vroeg me altijd af of ik niet te lang van stof ben in mijn blogs, omdat de meesten kortere artikelen schrijven. Voel me helemaal gerustgesteld, ik blijf lekker lange stukken schrijven en hoop dat de zoekmachinebezoekers mijn blog vaker weten te vinden 🙂

  2. Ik baseer me op krantenartikelen. Een gemiddeld interview is 450 woorden nu kranten op klein formaat worden afgedrukt. Eigenlijk baseer ik me nergens op. Ik probeer de lengte in de hand te houden.

  3. Of Google een video in een blogpost zo waardeert óm de video, weet ik niet. Maar mij lijkt het wel logisch dat een video lezers langer op je blog houdt. Tekst wordt vaak ‘gescand’ door lezers waardoor ze met luttele seconden je blog weer verlaten (óók wanneer ze gevonden hebben wat ze zochten), maar een boeiende video kan bezoekers minuten lang op je blog houden. En één van die 200 Google factoren om je blog te positioneren in de zoekresultaten is de tijd die bezoekers doorbrengen op je blog.

Leave a reply