advertorialBedrijven hebben ontdekt dat blogs goede manieren zijn om hun product of dienst te promoten. En dus kan het zo maar gebeuren dat je ineens mailtjes krijgt van bedrijven die met je willen samenwerken! Maar wat als je nog geen ervaring hebt met advertorials en gesponsorde posts? Hoe kun je dan het beste reageren? Hoe pak je het aan, en waar kun je mee te maken krijgen?

Hier onder vind je de antwoorden op deze vragen!

Is een bedrijf oprecht?

Hoera! Een bedrijf heeft je benaderd voor een samenwerking en of jij voor hen wilt bloggen. Superleuk. Maar pas op, want sommige bedrijven hebben verborgen belangen en motieven.

1. Het bedrijf dat stiekem aan linkbuilding doet

Sterker nog, ze bieden jou aan om geheel gratis een artikel voor jouw blog te schrijven. Gewoon, omdat ze jou zo waarderen : )

Het enige, piepkleine dingetje dat ze er voor terug vragen is eventjes drie follow links in de post. Kleine moeite toch? Voor zoveel vriendelijkheid van hun kant?

Pas op!

Dit bedrijf is waarschijnlijk bezig met 'linkbuilding' en wil jouw blog daar gratis voor gebruiken. Met link building wordt bedoeld dat je er voor zorgt dat andere sites en blogs naar jou linken. Zo'n link vertelt Google:

'Dit is een goede site/blog. Ik beveel het aan.'

En hoe meer een bedrijf er heeft, hoe hoger het in de zoekmachineresultaten komt. Mits het een zogenoemde follow link is. Anders heeft het geen zin. Bij een no-follow link zeg je namelijk:

'Ik link nou wel naar deze site/blog, maar ik beveel het niet per sé aan.'

Een eenvoudige manier om er achter te komen of een bedrijf oprecht is, is ze mailen met dit soort bericht:

'Vriendelijk dank voor uw aanbod. Ik plaats graag uw artikel, maar dan wel met no-follow links'.

Mijn ervaring is dat de meeste aanbiedingen voor gastartikelen onmiddellijk verdwijnen als de links no-follow worden. As sneeuw voor de zon.

2. Het bedrijf dat geen budget heeft

Ook erg leuk: je mailt het bedrijf enthousiast terug, dat je graag met ze samenwerkt, en geeft ze je tarieven. Vervolgens krijg je een verbouwereerde reactie terug. Ze hadden eigenlijk gedacht aan een gratis samenwerking. Je boft namelijk zo dat ze met jou willen samenwerken, dat het raar is dat je er ook nog geld voor wilt. Foei! En ze dachten nog wel dat je zo'n leuke blogger was!

Bovendien is er geen budget.

Sommige bedrijven proberen je vervolgens te paaien met de belofte dat ze je blogpost promoten op hun social media. Of misschien krijg je zelfs wel een waardebon van 15,- of zo. Maar vergis je niet: als je veel bezoekers hebt, dan staat zo'n waardebon van 15,- niet in verhouding met een artikel op je blog.

De betaalde link politie

Als blogger die geld wil verdienen met zijn of haar blog heb je met twee betuttelende autoriteiten te maken:

  1. Google
  2. De Reclame Code Commissie

Google politie

Google wil dat alle links in een post waarvoor je betaald krijgt op 'no follow' worden gezet. En laat dat nou precies de reden ondermijnen dat veel bedrijven je willen betalen voor een link op je blog. Een link op je blog verbetert hun zichtbaarheid in zoekmachines. Maar niet als die links op 'no follow' worden gezet. Laat dan maar zitten!

Bij een advertorial is dit geen probleem. Een bedrijf dat je betaalt voor een advertorial schrijven gaat het vooral om de exposure, en het bereiken van de doelgroep. En veel minder om hun linkprofiel. Zij zullen het niet erg vinden als de links 'no follow' zijn.

Een bedrijf dat je vraag om follow-links houdt zich dus niet aan de voorschriften van Google. Als brave blogger moet je volgens Google zeggen: 'Nee, ik plaats geen follow links tegen betaling.' Van de Reclame Code Commissie trouwens ook.

De Reclame Code Commissie politie

Van de Reclame Code Commissie moet je bij elke post vermelden als je ervoor betaald bent om hem te schrijven/publiceren. Ook dit vinden niet alle bedrijven fijn. Een manier om ze tegemoet te komen is door de melding in de vorm van een afbeelding te doen. Zo voldoe je aan de eis van de Reclame Code Commissie, zonder dat Google 'leest' dat het een betaalde post.

Wat kun jij een bedrijf aanbieden?

Even terug naar dat leuke mailtje, waarin een bedrijf aangeeft met je te willen samenwerken. Welke vormen van samenwerken kun je aanbieden? Zelf bied ik altijd de volgende vier mogelijkheden:

  1. Advertorial
  2. Gesponsorde post
  3. Winactie
  4. Product review

Over winacties en product reviews

Het voordeel van een winactie en een product review is dat je heel makkelijk kunt voldoen aan de eis van 'disclosure' van de Reclame Code Commissie. Je schrijft bijvoorbeeld: 'Ik kreeg dit product gratis toegestuurd om te reviewen,' of 'Ik mag dit product weggeven van bedrijf x.' Dan is dat meteen duidelijk.

Vergis je niet: bedrijven presenteren winacties en giveaways vaak alsof ze jóú een plezier doen. Je mag zo maar hun product weggeven! Jij bofkont! Maar uiteraard willen ze wel graag een link naar hun bedrijf in de winactie, en een stukje over hun product. Naast het schrijven van de post + de link heb je bovendien als blogger de taak zo'n winactie te organiseren, te promoten en de administratieve rompslomp af te handelen.

Dus tenzij je het gewoon geweldig leuk vindt om winacties te organiseren, mag je daar best een betaling voor vragen.

Hetzelfde geldt voor product reviews. In een goed geschreven product review gaat veel tijd en moeite zitten. Het bedrijf krijgt bovendien een post over hun product of dienst, een link en promotie van de post.

Conclusie over samenwerkingen

Het is leuk als een bedrijf je benadert voor een samenwerking. Maar zo'n eerste mailtje betekent niet altijd dat er ook echt een opdracht uit rolt. Regelmatig blijkt dat een bedrijf dingen van je wil die niet mogen, zoals follow links plaatsen tegen betaling. Of dat ze dachten dat je wel gratis een post voor hen wilde schrijven.

Maar zijn die misverstanden de wereld uit, dan staat niets een succesvolle samenwerking meer in de weg : )

Succes!

Een andere manier om geld te verdienen met je blog is via affiliate marketing.

Vergelijkbare berichten

9 reacties

  1. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb voor mijn andere blogs wel van die mailtjes gehad maar daar die blogs zijn vooral voor m'n eigen shops. Dus dat van die no follow links zal ik op letten. AMEN @ google's betuttelende instelling.

  2. Hoii, handige tips geef je op je site! Nog even een vraagje als een bedrijf niet wil dat je vermeld dat je post een advertorial is en je ervoor betaald krijgt. Ik lees dat het verplicht is dat te melden en dat je dat middels een afbeelding kan doen. Vermeld je dan in die afbeelding de tekst "advertorial" of "gesponserde post"?
    Als ze dat niet willen houdt het dan op? (stomme vraag misschien maar ik ben nieuw in dit soort dingen).

    1. Je hebt te maken met 2 instanties als het gaat om betaalde posts: De Reclamecode Commissie en Google.

      De Reclamecode commissie is de instantie die je verplicht om melding te maken als je betaald bent voor een post.
      Google wil dat je links in een betaalde post 'no-follow' maakt.

      Beide dingen kunnen een struikelblok zijn voor bedrijven.

      Om te voldoen aan de eis van de Reclamecode Commissie, en toch een bedrijf tegemoet te komen, kun je gebruik maken van een afbeelding met daarin een tekst als 'Advertorial' 'Gesponsorde post' of 'Deze post kwam tot stand in samenwerking met...'.
      Voor bedrijven kan dit een oplossing zijn omdat de Googlebot dan niet direct ziet dat het om een gesponsorde post/advertorial gaat. De Googlebot scant immers alleen tekst, geen afbeelding.

      Als bedrijven hiermee niet akkoord gaan moet je volgens de voorschriften van de Reclamecode Commissie de opdracht afslaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *