Tips en tutorials voor beginners en gevorderde bloggers

4 redenen waarom bedrijven niet houden van ‘gesponsord’ e.d.

betaalde post

Het is een veel voorkomend struikelblok.

Bedrijven die een blogpost willen inkopen maar vervolgens aangeven dat er geen termen als ‘gesponsord’ of ‘advertorial’ bij mogen staan.  En oh ja, eigenlijk willen ze ook graag dat je follow links gebruikt. Menigeen spreekt er schande van in Blogland!

Maar waarom is dat eigenlijk? Waaróm willen bedrijven liever niet dat je woorden als ‘gesponsord, advertorial, gastartikel’ gebruikt?

Ik geef je het antwoord : )

Om het goed te snappen, is het belangrijk dat we eerst even kijken naar de motivatie van bedrijven om een blogpost in te kopen.

Waarom kopen bedrijven überhaupt een post op een blog in?

Bedrijven kunnen grofweg twee belangrijke redenen hebben om een blogger te betalen voor een post:

  1. Ze willen hun product of dienst onder de aandacht brengen. En de blogger die ze benaderen heeft bezoekers die zij graag als klant zouden willen hebben. Dit soort betaalde posts zijn meestal advertorials.
  2. Ze willen hoger in de zoekresultaten van zoekmachines als Google komen. Dit heet linkbuilding.

En juist bij die tweede motivatie zit het probleem. Want dat zijn de bedrijven die niet willen dat je vermeld dat een post een betaald is, en die er op staan dat de links ‘follow‘ zijn.

Hieronder leg ik uit waarom.

4 redenen waarom bedrijven niet houden van de term gesponsord/advertorial/gastartikel

1. Alleen follow-links helpen de positie in de zoekresultaten

Google wil mensen de best mogelijke zoekresultaten aanbieden. Daarvoor heeft Google een heleboel criteria. Maar een heel belangrijk criterium is het aantal links dat een bedrijf of website heeft. Hoe meer, hoe beter.

Google beschouwt een link  als een aanbeveling.

Maar als je een link ‘no-follow’ maakt zeg je tegen Google: ‘Deze link is géén aanbeveling.’ En dus telt Google die link niet mee. Dus als een bedrijf hoger wil komen in de zoekmachineresultaten hebben ze niks aan een ‘no-follow’ link. Laat dan maar zitten!

2. ‘Gesponsord/advertorial/gastartikel’ verraadt dat de post betaald is

De reden dat sommige bedrijven niet willen dat je ‘gesponsord/advertorial/gastartikel’ in een post zet is dat dit verraadt dat een post betaald is. En zelfs als je follow-links hebt gebruikt, kan Google er dan dus achterkomen dat je de link niet alleen maar hebt geplaatst omdat je het bedrijf zo goed vindt. Met andere woorden: Dan heeft een bedrijf er niks aan. Ze bereiken er hun doel, hoger in de zoekresultaten komen, niet mee. Laat dan maar zitten!

3. Termen als advertorials kunnen slecht zijn voor de bezoekersaantallen

Een derde reden waarom bedrijven liever niet willen dat er ‘advertorial’ bij een post staat is simpelweg dat veel mensen dan bij voorbaat al afhaken. En de post niet eens meer lezen.

Dat is ook meteen de reden dat veel bloggers óók niet graag ‘advertorial’ bij een post zetten. Zelf vind ik dat soms ook zonde. Want dan heb ik een interessante post geschreven, die ook een advertorial is, maar dan weet ik dat hij minder gelezen zal worden. Alleen maar vanwege dat woord.

Tegelijkertijd snap ik mijn bezoekers heel goed. Zelf lees ik ook minder graag posts die een ‘Advertorial’ zijn. Je hebt toch automatisch het idee dat zo’n post minder waarde heeft omdat er voor betaald is.

Dus als een bedrijf graag veel bezoekers wil, en veel aandacht, dan kan de term ‘Advertorial’ dit doel saboteren.

4. Bedrijven willen graag dat het lijkt alsof je hen spontáán aandacht geeft

Er gaat niets boven mond-tot-mond reclame. Vergelijk het met posts die ‘viral’ gaan. Die raken een gevoelige snaar bij mensen, en daarom gaan ze zo’n post delen. Zo wordt een enorm publiek bereikt.

Bedrijven willen niets liever dan dat mensen spontaan en uit puur enthousiasme over hen schrijven. Dat komt beter over dan wanneer duidelijk is dat de blogger is betaald om er over te schrijven. Vandoor dat ze niet dol zijn op termen die verraden dat geld een mogelijke rol speelde bij je artikel over hen.

Hoe ga je hier mee om als blogger?

Als blogger zit je soms in een lastige positie. Je wilt graag geld verdienen maar je hebt te maken met 4 partijen:

  1. Je bezoekers die willen dat je eerlijk en oprecht bent. En terecht.
  2. Bedrijven die liever niet willen dat je vermeld dat je betaald bent voor een post.
  3. Google die je graag afstraft voor betaalde follow links met een enge penalty waardoor je al je bezoekers kunt verliezen.
  4. De Reclame Code Commissie, die zwaar betuttelend vindt dat je iedere zucht moet verantwoorden.

Een elegante oplossing, waarmee je in ieder geval voldoet aan de Reclame Code Commissie is een plaatje maken waarmee je aangeeft dat een post betaald is. De Google bot herkent een post dan niet als ‘gesponsord’ maar je hebt het wel netjes aangegeven. Hiermee stel je ook je bezoekers tevreden.

Sommige bedrijven gaan hiermee akkoord, maar Google keurt het beslist niet goed.

Conclusie

Van Google en de Reclame Code Commisie, die ik graag de Betaalde Post Politie noem, moet je bij elk wissewasje aangeven dat een post waarvoor je een vergoeding krijgt gesponsord is of een advertorial.

Google snap ik wel, maar de Reclame Code Commissie vind ik net zo irritant en betuttelend als de Cookie Wet.

Als je het helemaal goed wilt doen zet je bij alle betaalde posts in grote koeieletters ‘Advertorial’ of ‘Gesponsorde post’ neer. En oh wee, als je een affiliate link achter een product of boek plakt dat je aanbeveelt. Ook dan moet je uitgebreid uitleggen dat je dat hebt gedaan.

Tot vervelens toe voor je bezoekers.

Bron afbeelding: Shutterstock 

N.B. Dit is meteen een mooi voorbeeld van een bedrijf dat aan linkbuilding doet. Ik mag hun afbeeldingen gratis op mijn blog gebruiken, mits ik een link naar Shutterstock plaats in de post. Dit heet overigens een ‘barter vergoeding’. Ik krijg geen geld, maar een product.

13 Responses to 4 redenen waarom bedrijven niet houden van ‘gesponsord’ e.d.

  1. Ik vind een sterretje of c/o achter het product onder de foto s meer als voldoende. En in de dokter staat de uitleg. Ik begin een post nooit met te melden of ik iets gekregen heb.

  2. Ik vind het goed dat de reclame code commissie daar zo streng in is. Ik vind het niet duidelijk vermelden van het feit dat iets gesponsord of betaald werd een vorm van liegen…

  3. Tja, als iemand het woord advertorial gebruikt, heb ik niet de behoefte om te lezen.

    Een aantal keer heb ik een link later opgenomen in een reeds geschreven blog. Een keer onderaan geschreven advertentie. Maar vooraf vele keren contact gehad over het te schrijven blog. Hoe vaak wordt iets gelezen. Waaraan moet een blog voldoen om veel lezers te trekken. Ik stond er volledig achter, logisch anders moet je niet publiceren.
    Het is een van de meest gelezen blogs geworden.

    Een enkele lezer probeerde me tekstueel te kielhalen, want het woord advertentie had ik bovenaan het stuk moeten schrijven. Andere lezers waren het eens met de inhoud van het blogje. Net zoals ik.

    Tja, ik link ook als het niet betaald wordt. Ik was niet onder de indruk van het commentaar,

  4. Bedankt voor de uitleg. Zelf schrijf ik (af en toe) alleen over producten waar ik blij van wordt. Als ik daar toevallig een affiliatelink van kan vinden, dan zet ik die erbij – wat er dan bijstaat.

    Niet spannend, maar het moet wel gemeld worden vind ik. Al hoeft dat wat mij betreft niet in de eerste alinea.

  5. Hoe los je dat dan op? Gewoon toch aan alle regels voldoen? Je krijgt dan evengoed nog aanbiedingen begrijp ik. Ik heb tot nu toe maar een paar aanvragen gehad maar die ketsten gelijk af op het no-follow link verhaal.

    • Volgens de Reclame Code Commissie en Google moet je betaalde links no-follow maken en aangeven in een post als je er voor betaald bent.

      Google wil dat omdat ze hun zoekmachineresultaten zo optimaal mogelijk willen maken voor mensen die iets zoeken. De Reclame Code Commissie wil dat om consumenten te beschermen geloof ik.

      Net zoals we beschermd worden met de Cookie wet.

  6. Naar aanleiding van discussies in een Facebookgroep heb ik een samenwerkingspagina op mijn blog gezet, met daarin letterlijk de tekst dat ik alleen no-follow-links plaats. Daarna kreeg ik direct een aantal aanbiedingen om te adverteren op mijn site, zonder discussie over die links. Heerlijk 🙂
    Bij de aangeleverde tekst heb ik erboven gezet dat het niet mijn tekst was. Die blog is net zoveel gelezen als mijn andere blogs gemiddeld. Dus blijkbaar vonden mensen het onderwerp toch interessant genoeg.

    Ik schrijf ook blogs in opdracht van een bedrijf. Dat is een serie van 6. Daar zet ik het onder, omdat ik die teksten wel volledig zelf schrijf. Die hoef ik ook niet goed te laten keuren door het bedrijf, dus dat is wel heel prettig.

Leave a reply